PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - D2904016
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/4, Z [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Ivana Ciglínová
Prerekvizity : D29010020
Anotace
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který navazuje na předměty psychologie a pedagogika. Zabývá se zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání dětí s nějakým druhem postižení či znevýhodnění, jejich socializací, a to od jejich narození. Předmětem je zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami. Student/ka získá znalosti ke zmírnění nebo odstranění poruch sociálních vztahů ovlivněním vad, které jsou jejich příčinami, a současně získá dovednosti pro práci s dětmi se speciálními potřebami. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů: Úvod do speciální pedagogiky. Speciálně pedagogická diagnostika. Základy surdopedie, tyflopedie; Základy etopedie, psychopedie; Kombinované vady. Školní zralost, lateralita, rozumové schopnosti. Problematika integrace osob se zdravotním postižením. Metody speciální pedagogiky. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení. Specifika práce s dětmi s poruchami chování.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Cíle:
  • získat základní teoretické vědomosti z oblasti speciální pedagogiky;
  • získat přehled o hlavních disciplínách speciální pedagogiky;
  • seznámit se s řešením problematiky integrace osob se zdravotním znevýhodněním;
  • seznámit se s novými metodami speciální pedagogiky;
  • porozumět problematice péče o děti se specifickými poruchami učení;
  • porozumět problematice péče o děti se specifickými poruchami chování;
  • pochopit vztah mezi poruchami učení a chování;
  • rozvíjet schopnost akceptace odlišnosti a práce s lidmi s handicapem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)

Samostatná příprava z doporučené studijní literatury bude průběžné kontrolována v průběhu kontaktní výuky.

Předmět je ukončen zápočtem:
Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast na výuce z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma.

ZPŮSOB A PODMÍNKY UKONČENÍ PŘEDMĚTU (v zimním semestru ak. r. 2020/21):

Shora uvedené podmínky ukončení předmětu se nemění. Kontaktní výuka je nahrazena on-line výukou.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Základní studijní literatura:
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II.: reedukace specifických poruch učení Brno: Masarykova univerzita, 2005.

FISCHER, S. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007.

FRANIOK, P. Speciální pedagogika. Ostrřava: OU, 2006.

NOVOTNÁ, H., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997.

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál 2001.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.

ŠRAMOVÁ, B. Domáce násilie páchané na deťoch a mládeži. Nitra: Univerzita Konstantina Filozofa, 2004.

ŠVARCOVÁ, E. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.

VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2005.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2000.

Doplňující literatura:
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.

KOVALIK, S., OLSEN, K. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.

MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Předmět je ukončen zápočtem:
Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast na výuce z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Obsahové zaměření:

Přednášky

  • Úvod do speciální pedagogiky.
  • Speciálně pedagogická diagnostika.
  • Základy surdopedie, tyflopedie;
  • Základy etopedie, psychopedie;
  • Kombinované vady.

Semináře

  • Školní zralost, lateralita, rozumové schopnosti.
  • Problematika integrace osob se zdravotním postižením.
  • Metody speciální pedagogiky.
  • Práce s dětmi se specifickými poruchami učení.
  • Specifika práce s dětmi s poruchami chování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK