PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vojtova reflexní lokomoce - D1703000
Anglický název: Vojta's reflex locomotion
Zajišťuje: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:6/14, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)
Cílem tohoto povinného předmětu pátého ročníku magisterského studia fyzioterapie je seznámit studenta s principy Vojtovy reflexní lokomoce (VRL). Je to terapeutická metoda primárně vytvořena pro neurologické pacienty, dá se využít i u dalších různých diagnóz. Vojtova metoda vychází z neurofyziologických principů a vychází z vývojové kineziologie a z principů neurofyziologie a biomechaniky. V rámci předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:  Seznámí se s principem Vojtovy reflexní lokomoce, s kineziologickým obsahem terapeutických modelů, a porozumí reflexně vyvolané plánované hybnosti  Osvojí si základní znalosti vývoje dítěte v období 0-12 měsíců, jednotlivé vývojové milníky s jejich kineziologickým obsahem  Dokáže základně vyšetřit dítě podle protokolu Vojtovy reflexní lokomoce (VRL)  Dokáže vyšetřit dospělého pacienta  Dokáže stanovit hlavní problém, cíl terapie, program terapie  Dokáže terapii na nekomplikovaném případu realizovat  Student sám na sobě tuto terapii bude zkoušet a zažije ji  Student může formou volitelného předmětu „Vojtova reflexní lokomoce – praxe“ pokračovat ve vzdělání, zejména pak pokračovat řízená praxe na dětských i dospělých pacientech, dozví se o korelaci pohybových vzorů ve spontánní motorice a v terapeutických modelech. Volitelný předmět obsahuje i demonstraci pacientů s vybranými diagnózami (paréza brachiálního plexu, dysplázie kyčelních kloubů, pacient s míšní lézí, dítě se šikmým krkem a další)  Studentovi bude přednesena výuka takovou formou, jak probíhá v A části certifikovaném kurzu. Po absolvování této výuky se může student po dvou letech praxe rozhodnout a přihlásit na certifikovaný kurz, na jehož konci získá certifikát a získá tím podle §61 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb. zvláštní odbornou způsobilost Na výuce se podílí pouze certifikovaní lektoři, vyškoleni Mezinárodním výukovým centrem IVG (Internationalle Vojta Gesellschaft e.V., Siegen, Německo) a jejich asistenti, členové České Vojtovy společnosti. Stručná charakteristika předmětu: Hlavní teoretická témata výuky: Ontogeneze vzpřimovacích mechanismů 1.-4.trimenon, video-analýza kineziologie dětského a dospělého pacienta, krokový cyklus ve spontánní motorice a v reflexní lokomoci, zásady polohových reakcí a primitivní reflexologie. Pravidla vyšetření kojence a dospělého pacienta z pohledu vývojové kineziologie. Modely ideální motorické ontogeneze – cvičení na sobě, odchylky od ideální hybnosti, vztah k motorice dospělého člověka. Princip propriocepce, aference, aktivovaná poloha v terapii. Indikace, kontraindikace VRL, využití VRL u jednotlivých diagnóz Praktická část výuky: demonstrace vyšetření dítěte a dospělého pacienta, vlastní vyšetření pacienta, cvičení na sobě – výchozí pozice, stimulační zóny reflexního plazení, reflexního otáčení a aktivační systém 1.-6. pozice, nácvik terapie – cvičení s pannou.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)

Povinná literatura:

VOJTA, Václav.: Die zerebralen Bewegungsstörungen im Säuglingsalter: Frühdiagnose und Frühtherapie (10. Auflage).

Stuttgart, Deutschland: Enke Verlag, 2018.

VOJTA, Václav, PETERS Annegret. Vojtův princip: Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. DOI: 978-

80-247-2710-3.

ORTH, Heidi.: Dítě ve Vojtově terapii: příručka pro praxi. 2., upr. vyd. České Budějovice: Kopp., 2012, ISBN 978-80-

7232-431-6.

VOJTA, Václav: Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku: včasná diagnóza a terapie. Praha, Česká republika: Grada

Publishing, Avicenum,1993, ISBN:80-85424-98-3.

VOJTA, Václav, SCHWEIZER Edith. Die Entdeckung der idealen Motorik. Die Entwicklung der angeborenen

Bewegungsmuster im ersten Lebensjahr: Kinesiologische und muskuläre Analyse. Richard Pflaum Verlag GmbH & Co.,

2009, ISBN-13: 978-3790509663.

Doporučená literatura:

SKALIČKOVÁ-KOVÁČIKOVÁ, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. Olomouc: RL-CORPUS,

s.r.o., 2017, ISBN 978-80-270-2292-2.

HADDERS-ALGRA, M.:The Neuronal Group Selection Theory: a framework to explain variation in normal motor

development. Developmental Medicine&Child Neurology 2000, 42:566-572.

HADDERS-ALGRA, M.: Early human motor development: From variation to the ability to vary and adapt. Neuroscience

and Biobehavioral Reviews 90(2018) 411-427., https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2018.05.009.

SCHULZ, P.: Videokompendium kinderneurologischer Untersuchungen. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 2013, ISBN:978-

3-13-1724481-6.

KOTTER, C.: Entdeckungsgeschichte frühkindlicher Reflexe. Centaurus Verlag&Media UG, 2012, ISBN: 978-3-86226-

073-7.

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese:

https://www.vojta.com/de/2-uncategorised/182-vojta-literaturdatenbank

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)

Cílem tohoto povinného předmětu pátého ročníku magisterského studia fyzioterapie je seznámit studenta s principy

Vojtovy reflexní lokomoce (VRL). Je to terapeutická metoda primárně vytvořena pro neurologické pacienty, dá se využít i

u dalších různých diagnóz. Vojtova metoda vychází z neurofyziologických principů a vychází z vývojové kineziologie a z

principů neurofyziologie a biomechaniky. V rámci předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:

 Seznámí se s principem Vojtovy reflexní lokomoce, s kineziologickým obsahem terapeutických modelů, a porozumí

reflexně vyvolané plánované hybnosti

 Osvojí si základní znalosti vývoje dítěte v období 0-12 měsíců, jednotlivé vývojové milníky s jejich kineziologickým

obsahem

 Dokáže základně vyšetřit dítě podle protokolu Vojtovy reflexní lokomoce (VRL)

 Dokáže vyšetřit dospělého pacienta

 Dokáže stanovit hlavní problém, cíl terapie, program terapie

 Dokáže terapii na nekomplikovaném případu realizovat

 Student sám na sobě tuto terapii bude zkoušet a zažije ji

 Student může formou volitelného předmětu „Vojtova reflexní lokomoce – praxe“ pokračovat ve vzdělání, zejména pak

pokračovat řízená praxe na dětských i dospělých pacientech, dozví se o korelaci pohybových vzorů ve spontánní

motorice a v terapeutických modelech. Volitelný předmět obsahuje i demonstraci pacientů s vybranými diagnózami

(paréza brachiálního plexu, dysplázie kyčelních kloubů, pacient s míšní lézí, dítě se šikmým krkem a další)

 Studentovi bude přednesena výuka takovou formou, jak probíhá v A části certifikovaném kurzu. Po absolvování této

výuky se může student po dvou letech praxe rozhodnout a přihlásit na certifikovaný kurz, na jehož konci získá

certifikát a získá tím podle §61 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb. zvláštní odbornou způsobilost

Na výuce se podílí pouze certifikovaní lektoři, vyškoleni Mezinárodním výukovým centrem IVG (Internationalle Vojta

Gesellschaft e.V., Siegen, Německo) a jejich asistenti, členové České Vojtovy společnosti.

Stručná charakteristika předmětu:

Hlavní teoretická témata výuky: Ontogeneze vzpřimovacích mechanismů 1.-4.trimenon, video-analýza kineziologie

dětského a dospělého pacienta, krokový cyklus ve spontánní motorice a v reflexní lokomoci, zásady polohových reakcí a

primitivní reflexologie. Pravidla vyšetření kojence a dospělého pacienta z pohledu vývojové kineziologie. Modely ideální

motorické ontogeneze – cvičení na sobě, odchylky od ideální hybnosti, vztah k motorice dospělého člověka. Princip

propriocepce, aference, aktivovaná poloha v terapii. Indikace, kontraindikace VRL, využití VRL u jednotlivých diagnóz

Praktická část výuky: demonstrace vyšetření dítěte a dospělého pacienta, vlastní vyšetření pacienta, cvičení na sobě –

výchozí pozice, stimulační zóny reflexního plazení, reflexního otáčení a aktivační systém 1.-6. pozice, nácvik terapie –

cvičení s pannou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK