|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)
Povinná literatura: VOJTA, Václav.: Die zerebralen Bewegungsstörungen im Säuglingsalter: Frühdiagnose und Frühtherapie (10. Auflage). Stuttgart, Deutschland: Enke Verlag, 2018. VOJTA, Václav, PETERS Annegret. Vojtův princip: Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. DOI: 978- 80-247-2710-3. ORTH, Heidi.: Dítě ve Vojtově terapii: příručka pro praxi. 2., upr. vyd. České Budějovice: Kopp., 2012, ISBN 978-80- 7232-431-6. VOJTA, Václav: Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku: včasná diagnóza a terapie. Praha, Česká republika: Grada Publishing, Avicenum,1993, ISBN:80-85424-98-3. VOJTA, Václav, SCHWEIZER Edith. Die Entdeckung der idealen Motorik. Die Entwicklung der angeborenen Bewegungsmuster im ersten Lebensjahr: Kinesiologische und muskuläre Analyse. Richard Pflaum Verlag GmbH & Co., 2009, ISBN-13: 978-3790509663. Doporučená literatura: SKALIČKOVÁ-KOVÁČIKOVÁ, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. Olomouc: RL-CORPUS, s.r.o., 2017, ISBN 978-80-270-2292-2. HADDERS-ALGRA, M.:The Neuronal Group Selection Theory: a framework to explain variation in normal motor development. Developmental Medicine&Child Neurology 2000, 42:566-572. HADDERS-ALGRA, M.: Early human motor development: From variation to the ability to vary and adapt. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 90(2018) 411-427., https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2018.05.009. SCHULZ, P.: Videokompendium kinderneurologischer Untersuchungen. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 2013, ISBN:978- 3-13-1724481-6. KOTTER, C.: Entdeckungsgeschichte frühkindlicher Reflexe. Centaurus Verlag&Media UG, 2012, ISBN: 978-3-86226- 073-7. Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://www.vojta.com/de/2-uncategorised/182-vojta-literaturdatenbank |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)
Cílem tohoto povinného předmětu pátého ročníku magisterského studia fyzioterapie je seznámit studenta s principy Vojtovy reflexní lokomoce (VRL). Je to terapeutická metoda primárně vytvořena pro neurologické pacienty, dá se využít i u dalších různých diagnóz. Vojtova metoda vychází z neurofyziologických principů a vychází z vývojové kineziologie a z principů neurofyziologie a biomechaniky. V rámci předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a kompetence: Seznámí se s principem Vojtovy reflexní lokomoce, s kineziologickým obsahem terapeutických modelů, a porozumí reflexně vyvolané plánované hybnosti Osvojí si základní znalosti vývoje dítěte v období 0-12 měsíců, jednotlivé vývojové milníky s jejich kineziologickým obsahem Dokáže základně vyšetřit dítě podle protokolu Vojtovy reflexní lokomoce (VRL) Dokáže vyšetřit dospělého pacienta Dokáže stanovit hlavní problém, cíl terapie, program terapie Dokáže terapii na nekomplikovaném případu realizovat Student sám na sobě tuto terapii bude zkoušet a zažije ji Student může formou volitelného předmětu „Vojtova reflexní lokomoce – praxe“ pokračovat ve vzdělání, zejména pak pokračovat řízená praxe na dětských i dospělých pacientech, dozví se o korelaci pohybových vzorů ve spontánní motorice a v terapeutických modelech. Volitelný předmět obsahuje i demonstraci pacientů s vybranými diagnózami (paréza brachiálního plexu, dysplázie kyčelních kloubů, pacient s míšní lézí, dítě se šikmým krkem a další) Studentovi bude přednesena výuka takovou formou, jak probíhá v A části certifikovaném kurzu. Po absolvování této výuky se může student po dvou letech praxe rozhodnout a přihlásit na certifikovaný kurz, na jehož konci získá certifikát a získá tím podle §61 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb. zvláštní odbornou způsobilost Na výuce se podílí pouze certifikovaní lektoři, vyškoleni Mezinárodním výukovým centrem IVG (Internationalle Vojta Gesellschaft e.V., Siegen, Německo) a jejich asistenti, členové České Vojtovy společnosti. Stručná charakteristika předmětu: Hlavní teoretická témata výuky: Ontogeneze vzpřimovacích mechanismů 1.-4.trimenon, video-analýza kineziologie dětského a dospělého pacienta, krokový cyklus ve spontánní motorice a v reflexní lokomoci, zásady polohových reakcí a primitivní reflexologie. Pravidla vyšetření kojence a dospělého pacienta z pohledu vývojové kineziologie. Modely ideální motorické ontogeneze – cvičení na sobě, odchylky od ideální hybnosti, vztah k motorice dospělého člověka. Princip propriocepce, aference, aktivovaná poloha v terapii. Indikace, kontraindikace VRL, využití VRL u jednotlivých diagnóz Praktická část výuky: demonstrace vyšetření dítěte a dospělého pacienta, vlastní vyšetření pacienta, cvičení na sobě – výchozí pozice, stimulační zóny reflexního plazení, reflexního otáčení a aktivační systém 1.-6. pozice, nácvik terapie – cvičení s pannou. |