|
|
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (14.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (14.02.2024)
Pro získání zápočtu je třeba splnit tyto dvě podmínky: ● Účast na praktických cvičení. V případě, že se student nemůže zúčastnit praktického cvičení se svým kruhem, preferujeme nahrazení výuky s jinými kruhy. Ze závažného důvodu je možné vynechat jedno praktické cvičení, omluvu prosíme komunikovat kroužkovému učiteli. ● Úspěšné absolvování online kurzu „Očkování – od teorie k běžné praxi a za rámec výuky“ do 24.5.2024. Kurz je dostupný na moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3947. Pro úspěšné splnění kurzu je třeba dosáhnout alespoň 15 bodů v autotestu. Na autotest jsou 3 pokusy. |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (14.02.2024)
ROTHMAN, Kenneth J. Epidemiology: An Introduction, 2nd edition, Oxford University Press, 2012. Přístup ke knize je všem studentům zdarma poskytnut v podobě elektronické knihy.
GÖPFERTOVÁ, Dana. Epidemiologie : průvodce epidemiologickou metodou. 1. vyd. Praha: Triton, 1999. 254 s. ISBN 8072540378. |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (14.02.2024)
Kurz je ukončený písemnou zkouškou, která se koná ve zkouškovém období. Na zkoušku je nutné se zapsat přes SIS, termíny budou vypsané na konci letního semestru. Na zkoušku je nutné si přinést obyčejnou kalkulačku (nikoliv telefon) a psací potřeby. Zkouška testuje dosažení předem definovaných cílů učení (viz sylabus) a skládá se z 20 otázek se 4 možnostmi odpovědí, z nichž pouze jedna je správná. Za každou správnou odpověď je udělen 1 bod. Výsledná známka: 18, 19 a 20 bodů: 1 16 a 17 bodů: 2 14 a 15 bodů: 3 13 a méně bodů: 4 (neprospěl/a)
V případě výsledku „neprospěl/a“ je nutné se znovu zapsat na písemnou zkoušku přes SIS. V případě neúspěchu při druhém pokusu následuje třetí pokus, který proběhne jako ústní zkouška u garantky kurzu. |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (14.02.2024)
Přednášky 1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech Cíle učení: • Definovat úlohu epidemiologie. • Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu • Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost. Rothman: kapitoly 1 (strana 1), 2 (strana 8) a 5 (strana 69)
2) Asociace a kauzalita Cíle učení: • Vysvětlit princip randomizace. • Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie.
3) Principy epidemiologie infekčních onemocnění Cíle učení: • Vysvětlit proces šíření nákaz v populaci. • Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních onemocnění (např. infekční dávka, kolektivní imunita, epidemie, pandemie, surveillance, reprodukční číslo). • Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití.
4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví Cíle učení: • Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti. • Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností. • Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvaziexperimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii. • Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu.
5) Globální problémy v epidemiologii infekčních nemocí Cíle učení: • Obecně charakterizovat nové a vynořující se (“emerging”) nákazy globálního významu. • Zhodnotit riziko “emerging” nákaz, interpretovat trendy v jejich výskytu a identifikovat rizikové faktory pro jejich výskyt a šíření. • Specifikovat úlohu lékaře první linie v problematice vysoce nebezpečných nákaz.
6) Epidemiologie nepřenosných onemocnění Cíle učení: • Popsat trendy ve výskytu neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární, duševní, neurologická, onkologická onemocnění a diabetes mellitus) • Vysvětlit roli rizikových faktorů v rozvoji neinfekčních onemocnění. • Navrhnout účinná opatření k podpoře prevence neinfekčních onemocnění.
7) Epidemiologická problematika aktuálních závažných nákaz v České republice Cíle učení: • Zhodnotit trendy ve výskytu vybraných nákaz (alimentárních, antropozoonóz, přenášených kapénkami, vektorem, biologickými materiály) v České republice. • Zhodnotit trendy ve výskytu nákaz, proti kterým se v České republice dlouhodobě očkuje. • Popsat charakteristiky vybraných závažných nákaz v České republice a uvést možnosti preventivních a represivních opatření.
Praktická cvičení 1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí Cíle učení: • Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost). • Reflektovat vhodnost použití kumulativní incidence a incidence rate na příkladu konkrétních nemocí. • Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti.
2) Parametry asociace Cíle učení: • Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí. • Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti.
3) Observační analytické studie Cíle učení: • Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie. • Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií. • Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku. • Vypočítat a interpretovat vhodný ukazatel asociace pro analytickou studii (relativní riziko, podíl šancí).
4) Zkreslení Cíle učení: • Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie. • Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku. • Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů.
5) Journal Club Cíle učení: • Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie. • Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy). • Rozpoznat bias, jeho druh a směr, jakým zkresluje výsledky.
6) Medicína založená na důkazech I Cíle učení: • Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO. • Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost randomizované kontrolované studie. • Interpretovat výsledek randomizované kontrolované studie z hlediska klinické a statistické významnosti. • Rozhodnout, zda je možné aplikovat výsledek randomizované kontrolované studie na konkrétního pacienta.
7) Medicína založená na důkazech II Cíle učení: • Přiřadit úroveň důkazu (A-D) pro výsledek studie. • Zhodnotit validitu systematického přehledu (konkrétnost otázky, strategie vyhledávání a výběru studií, zhodnocení rizika zkreslení primárních studií). • Interpretovat Forrest plot (hodnota, přesnost, heterogeneita). • Zhodnotit riziko publikačního zkreslení v systematickém přehledu/metaanalýze.
|