Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Předmět systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta / klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi. Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální dovednost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů. Předmět je vyučován ve třech semestrech. Jeho úspěšným absolvováním v zimním semestru 2. ročníku se získává odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání sanitáře, po dvou ročnících studia zdravotnického povolání ošetřovatele a po osmi semestrech studia zdravotnického povolání praktické sestry podle přísl. ust. zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti ošetřovatelské péče, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a výkon povolání lékaře. V rámci celého třísemestrálního předmětu student získá například následující znalosti, dovednosti a kompetence:
Zjistit očekávání a priority pacienta - odebrat kompletní a přesnou ošetřovatelskou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.
Zhodnotit status praesens - identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření.
Zhodnotit životní funkce (tělesná teplota, puls, dech, krevní tlak).
Sledovat a hodnotit funkční změny a poruchy – kognitivní, smyslové a motorické.
Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
Provádět základní ošetřovatelské výkony, zvládat je manuálně, dodržovat zásady asepse, dbát na bezpečnost pacienta při těchto výkonech. Jedná se především o aplikaci injekcí, kanylace, přikládání obvazového materiálu, katetrizace močového měchýře, zavádění nasogastrické sondy aj.
Znát rizika související s poskytováním zdravotních služeb a postupy jak jim předcházet.
Ošetřovat pacienty s dlouhodobým pobytem na lůžku – bolest, dekubity, sarkopenie, inkontinence moči a stolice apod.
Podávat konkrétní, relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám a tím přispívat ke společnému porozumění problému.
Edukovat pacienta a jeho blízké.
Vést dokumentaci pacienta; informace třídit, organizovat, řadit dle významu a shrnovat; dodržovat platné předpisy a požadavky. Zaznamenat do dokumentace pacientovu schopnost činit samostatná rozhodnutí.
Aplikovat holistický přístup v péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky; respektovat hodnoty, jako jsou autonomie a důstojnost jedince. V případě etických dilemat musí být student schopen rozpoznat a zvážit, jaké jsou dostupné možnosti řešení a jak tato řešení mohou být ovlivněna.
Vytvořit si kritický postoj vůči častým stereotypům, které mohou ovlivnit vykonávání klinické praxe, jakými mohou být pacientův věk nebo pohlaví, etnický původ, kulturní zázemí a další. Empaticky a bez předsudků radit všem pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou pro udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí zápočtového testu, který bude studentům zadán v LMS Moodle po skončení kontaktní výuky v semestru.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. vyd. 1. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3
JIRKOVSKÝ, D. et al. Nursing procedures and interventions: textbook for bachelor’s and master’s degree programmes [DVD-ROM]. 1st English ed. Prague: Motol University Hospital, 2014. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-87347-16-4
ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 134 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3223-7.
Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl2.cuni.cz/course/index.php?categoryid=639 Klíč zápisu: Nursing
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Předmět je ukončen pouze zápočtem.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (23.09.2023)
Přednášky v ZS 1. ročníku:
Úvod do oboru, ošetřovatelství jako vědní disciplina, EBP, paradigma a metaparadigma ošetřovatelství – osoba, zdraví (vč. determinant zdraví), prostředí a ošetřovatelská činnost, ošetřovatelské modely a teorie (autorky: V. Hendersonová, D. Oremová, C. Royová), stručný přehled historie oboru, osobnost praktické sestry v systému zdravotních služeb v ČR;
Teorie potřeb a psychosociální potřeby člověka ve zdraví a nemoci;
Biologické potřeby člověka ve zdraví a v nemoci;
Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské péči;
Ošetřovatelský proces, anamnesticko – diagnostický koncept M. Gordonové, edukace pacientů, edukační proces;
Hygiena zdravotnických zařízení, Infekce spojené s poskytováním zdravotních služeb, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, manipulace s infekčním materiálem;
Měření a hodnocení fyziologických funkcí, EKG.
Detailní rozpis výuky je vložen jako samostatný soubor v SISu – v charakteristice studijního předmětu.