PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VP - Etika a filosofie výchovy - D0903020
Anglický název: Ethics and philosophy of education
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/6, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
PhDr. Hana Nikodemová
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: HABET (21.10.2014)
Předmět je cíleně zaměřen především na soudobé trendy a aktuální otázky týkající se výchovy. Věnuje se problematice výchovy charakteru a morálky, hodnotové orientaci, diagnostice a prevenci sociálně patologických jevů a základním aspektům specifických poruch učení. Zabývá se také tématy z oblasti multikulturní výchovy, globální a mediální výchovy, které jsou jako průřezová témata součástí školních vzdělávacích programů. Součástí předmětu je seznámení s přehledem typů inteligencí v souvislosti s nutností individuálního přístupu ke každému jedinci. Semináře jsou koncipovány tak, aby podporovaly rozvoj schopností individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na klienta.
Cíl předmětu
Poslední úprava: HABET (21.10.2014)
Cíle:
Cílem výuky předmětu je předat studentům solidní znalosti z uvedených témat a vybavit je praktickými dovednostmi, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročně výchovně vzdělávací situace.

  • umět popsat a vysvětlit základní pojmy z oblasti etiky a filosofie výchovy;
  • pochopit vztah etické výchovy k ostatním vědním disciplínám;
  • pochopit pozitivní hodnoty života a prosociální chování;
  • seznámit se s metodami výchovy charakteru;
  • umět popsat a vysvětlit typy inteligence;
  • seznámit se s diagnostikou a prevencí sociálně patologických jevů;
  • porozumět základním aspektům specifických poruch učení;
  • umět zpracovat vybraná témata multikulturní výchovy, včetně aktivit pro studenty;
  • umět zpracovat vybraná témata globální výchovy, včetně aktivit pro studenty;
  • umět zpracovat vybraná témata mediální výchovy, včetně aktivit pro studenty;
  • osvojit si metody dramatické výchovy a umět je využít při výchově a vzdělávání

Literatura
Poslední úprava: HABET (21.10.2014)
Základní studijní literatura:
BENDL, S. Školní kázeň, metody a strategie. Praha: ISV, 2001.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.

KREJČOVÁ, V. a kol. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.

MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA 1992.

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS 1998.

MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.

PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada 1994.

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál 2001.

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství 2001.

ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Istropolitana: Orbis Pictus, 1992.

ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál 1998.

STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Scriptum. Brno: Paido 1998.

ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998.

ŠVARCOVÁ, E. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.

ŠVARCOVÁ, E. Slovníček pojmů k multikulturní výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008.

VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus 2000.

VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus 2006.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál 2000.

Doplňující literatura:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.Praha: Portál 1997.

HEIBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál 1997.

PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. (věda o edukačních procesech). Praha: Portál, 1997.

SIMON,S., HOWE,L., KIRSCHENBAUM, H. Vyjasňování hodnot. Praha: TALPRESS 1997.

Sylabus
Poslední úprava: HABET (21.10.2014)
Obsahové zaměření:

Přednášky

  • Trendy ve výchově, styly výchovy v rodině.
  • Etická (prosociální) výchova, filosofie výchovy.
  • Sociálně patologické jevy - úvod do problematiky, šikana.
  • Teorie mnohačetných inteligencí.

Semináře

  • Specifické vývojové poruchy učení, jejich vymezení, projevy, diagnostika a reedukace.
  • Problematika závislostí - drogy, alkohol, nikotin.
  • Patologické hráčství.
  • Multikulturní výchova - základní pojmy, specifika života vybraných etnik.
  • Výchova a vzdělávání jedinců pocházejících z odlišného sociokulturního prostředí.
  • Dramatická výchova jako prostředek rozvoje osobnosti jedince.
  • Globální a ekologická výchova.
  • Výchova ke zdravému životnímu stylu, komplexní pojetí správné životosprávy.
  • Mediální výchova - kritické myšlení, funkční gramotnost, mediální opora při výchově.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK