PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VP - Pedagogická psychologie - D0903015
Anglický název: Educational psychology
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:4/6, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
PhDr. Alena Javůrková, Ph.D.
Prerekvizity : D09010017, D09010020, D09020018, D09020030
Anotace
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (07.10.2017)
Pedagogická psychologie se zabývá psychologickými zákonitostmi procesu vzdělávání a výchovy, zejména zákonitostmi učení, výchovy, psychosociálními a psychohygienickými podmínkami výchovně vzdělávacího procesu. Důraz je kladen na charakteristiku osobnosti vychovatele a vychovávaného, diagnostiku skupiny, motivaci, náročné situace ve škole, úspěch, neúspěch atd. Pozornost je věnována také výchově v rodině a spolupráci rodiny a školy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (07.10.2017)
Cíle:
  • seznámit s pojmem učení, s přístupy k učení;
  • porozumět a definovat základní pojmy - vědomosti, dovednosti, návyky.
  • pochopit principy socializace;
  • umět definovat sociální skupiny, sociální normy, znát typy sociálních skupin;
  • rozvíjet profesní sebereflexi, znát prvky autodiagnostiky;
  • porozumět psychologii žáka, řešit rušivé a nerušivé nespolupracující chování;
  • znát styly učení a podmínky učení;
  • umět zpracovat a vysvětlit fáze vyučovacího procesu;
  • rozvíjet schopnost objektivního hodnocení;
  • umět vypracovat diagnostiku žáka i skupiny;
  • uvažovat o stylech výchovy v rodině, o vztahu rodiny a školy;
  • pochopit hlediska úspěchu a neúspěchu z pohledu žáka i učitele;
  • řešit náročné situace ve škole;
  • seznámit s ideální charakteristikou osobnosti učitele;
  • informovat o vybraných mimoškolních institucích a jejich výchovném působení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (02.04.2020)

Samostatná příprava z doporučené studijní literatury bude průběžné kontrolována v průběhu kontaktní výuky.

Předmět je ukončen zápočtem:
Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma.

V akademickém roce 2019/2020 je předmět zakončen pouze testem, jehož úspěšné splnění je podmínkou pro udělení zápočtu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (07.10.2017)
Základní studijní literatura:
BLÍŽKOVSKÝ, B. Pedeutologické základy učitelského vzdělávání. In Učitel v demokratické škole. Brno : Paido, 1994.�

BRUNNER, J. S. Vzdělávací proces. Praha : SPN, 1995.

ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

DITTRICH, P. Pedagogická diagnostika. Praha: H+H, 1992.

DOLEŽALOVÁ, J., LAŠEK, J. (ed.) Vybraná témata z pedagogiky a psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. FLANDERS, N.A. Analyzing Teaching Behavior. London : Addison-Wesley, 1970.�

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.

HELUS, Z. Jak dál ve vzdělávání učitelů ? Pedagogika, 1995, č.2, s.105.�

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.

HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Praha : Karolinum, 2004.

HRABAL, V. Jaký jsem učitel ? Praha : SPN, 1988.�

kolektiv: Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997.�

MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995.�

MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. Praha : SPN, 1984.�

PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.�

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.�

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál 2000.�

RYS, S. Příprava učitele na vyučování. Praha : SPN, 1979.�

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1998.�

ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Paido, 1994.�

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : Paido, 1998.�

ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno : Paido 1999. �

TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit. Praha : PedF UK, 1991.

Doplňující literatura:
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M.: Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.

PRÜCHA, J.: Pedagogický slovník. 6.vyd. Praha: Portál, 2009.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál, 2001.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (21.09.2018)
Předmět je ukončen zápočtem:
Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA (07.10.2017)
Obsahové zaměření:

Přednášky

  • Pojem učení, přístupy k učení, definice pojmů - vědomosti, dovednosti, návyky.
  • Socializace, sociální skupiny, sociální normy (legislativní, společenské, etické).
  • Autodiagnostika učitele a vychovatele.
  • Psychologie žáka, rušivé a nerušivé nespolupracující chování.

Semináře

  • Styly učení, podmínky učení.
  • Proces učení z pohledu učitele, fáze vyučovacího procesu.
  • Hodnocení, kontrola, zkouška.
  • Diagnostika žáka - druhy, metody a jejich členění.
  • Diagnostika skupiny - metody, analýza vztahů ve skupině, rozbor.
  • Výchova v rodině, vztah rodina a škola.
  • Motivace žáka, úspěch a neúspěch (z hlediska žáka i učitele).
  • Náročné situace ve škole.
  • Osobnost učitele, vychovatele, profesní a osobnostní kompetence.
  • Mimoškolní instituce - specifika výchovného působení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK