PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pohybové aktivity v sekundární prevenci - D0303308
Anglický název: Sport Activities in secondary prevention
Zajišťuje: Ústav tělesné výchovy (13-510)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PaedDr. Hana Milerová
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty širšího základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Markéta Kašparová Parkanová (28.08.2019)
Předmět seznamuje studenty se základy doporučení pohybových aktivit pro zdravotně oslabené jedince. Podává teoretická východiska jednotlivých oslabení a ukazuje tvorbu pohybových programů na jednotlivých kasuistikách. Formou praktické i teoretické výuky navázat na předmět pohybové aktivity v primární prevenci, využít teoretických znalostí pro budoucí lékařskou praxi v indikaci a kontraindikaci pohybových aktivit a sportovních činností pacientů s ohledem na funkční pohybové poruchy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Markéta Kašparová Parkanová (28.08.2019)

Předmět seznamuje studenty se základy doporučení pohybových aktivit pro zdravotně oslabené jedince. Podává teoretická východiska jednotlivých oslabení a ukazuje tvorbu pohybových programů na jednotlivých kasuistikách.

Formou praktické i teoretické výuky navázat na předmět pohybové aktivity v primární prevenci, využít teoretických znalostí pro budoucí lékařskou praxi v indikaci a kontraindikaci pohybových aktivit a sportovních činností pacientů s ohledem na funkční pohybové poruchy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Markéta Kašparová Parkanová (28.08.2019)

Zápočet- aktivní účast ve výuce 80% a jeden didakticý výstup.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Markéta Kašparová Parkanová (28.08.2019)

BARTŮŇKOVÁ, S. a kol. Praktická cvičení z fyziologie pohybové zátěže. 1.vyd. Praha: Karolinum. 1996, 83 s. ISBN 80-7814-274-5 BĚLKOVÁ, T. Plavání v pohybovém režimu zdravotně oslabených a tělesně postižených. Praha: UK, 1998. HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 134 s. ISBN 80-7184-621-X STRNAD, P. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Praha: SPN, 1987. 162 s. KYRALOVÁ, M., MATOUŠOVÁ, M. Zdravotní TV. II.část. Praha: Sport pro všechny, 1995. 173 s. ISBN 80-85 228, 24-6 KABELÍKOVÁ,K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 1997, 240 s. ISBN 80-7169-384-7 KOLEKTIV AUTORU. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada, 1997. 260 s. ISBN 80-7169-25 MAREK, J. A KOL. Akupresura a přírodní prostředky v domácí léčbě. Praha: Grada Publishing, 1997, ISBN 80-7169-336-7 MAREK, J., KYRALOVÁ, M. Akupresura. Praha: Univerzita Karlova, 1990 MAREK, J., KRAČMÁROVÁ, K., KOMBERCOVÁ, J. Akupresura. Praha: Monada, 1989 KYRALOVÁ, M. MATOUŠOVÁ, M. Zdravotní TV.II.část.Praha: Sport pro všechny, 1995. 173 s. ISBN 80-85 228-24-6 ČERMÁK, J. CHVÁLOVÁ, O. BOTLÍKOVÁ,V. Záda už mě nebolí. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. 143 s. ISBN 80-85521-18-0. ČERMÁK, K., KRÁL, T. Úprava didaktiky školní atletiky pro zrakově postižené. Praha: Karolinum, 1997. 97 s. HRUŠA, J. Lyžování zdravotně postižených. 1. vyd. Praha: Svaz lyžařů ČR, 1999. 129 s. KÁBELE, J. Sport vozíčkářů. Praha: Olympia, 1992. 197 s. HELLER, J.: Funkční zátěžová diagnostika ve sportu. Praha UK. 2005. VÁLKOVÁ, H. Národní dny speciálních olympiád: praktická příručka. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. 97 s. ISBN 80-7067-873-9. KUČERA, M. Pohyb v prevenci a terapii. Praha: UK, 1996. PERNICOVÁ, H. Zdravotní tělesná výchova. Praha: Fortuna, 1993. M. HAVLÍČKOVÁ, L., aj. Fyziologie tělesné zátěže I. Obecná část. Praha: Univerzita Karlova, 2003. 203 s. ISBN 80-7184-875-1. MÁČEK, M.,VÁVRA,J. Fyziologie a patofyziologie tělesné zátěže. Praha:Avicenum,ZdN,1988,360 s. ISBN není uvedeno MÁČEK, M., MÁČKOVÁ, J. Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Onyx. 1995. s. 96. ISBN 80-85228-20-3 KRIŠTOFIČ,J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV, 2000. KÁBELE, F. Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Praha: SPN 1998

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Petr Klein (10.09.2020)

Výuka PASP bude probíhat každý čtvrtek 14,30 - 16,00 v SC UK Hostivař.

Výuku vede Mgr. Petr Klein

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Markéta Kašparová Parkanová (28.08.2019)

Aktivní účast na výuce v rozsahu minimálně 1.080 minut a jeden praktický výstup.

Z daného předmětu se nedělá zkouška, je ukončen zápočtem dle požadavků k udělení zápočtu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Přemysl Žák (01.10.2020)

Vzhledem k opatřením rektora UK, MZ ČR a vlády ČR praktická výuka našeho pracoviště bude probíhat do odvolání pouze distanční formou.

Aktuální INFO – webové stránky ÚTV 2. LF UK:

https://www.lf2.cuni.cz/ustav-telesne-vychovy-2-lf-uk

Vzhledem k opatřením rektora UK, MZ ČR a vlády ČR praktická výuka našeho pracoviště bude probíhat do odvolání pouze distanční formou.

Aktuální INFO – webové stránky ÚTV 2. LF UK:

https://www.lf2.cuni.cz/ustav-telesne-vychovy-2-lf-uk

Předmět seznamuje studenty se základy doporučení pohybových aktivit pro zdravotně oslabené jedince. Podává teoretická východiska jednotlivých oslabení a ukazuje tvorbu pohybových programů na jednotlivých kasuistikách.

Formou praktické i teoretické výuky navázat na předmět pohybové aktivity v primární prevenci, využít teoretických znalostí pro budoucí lékařskou praxi v indikaci a kontraindikaci pohybových aktivit a sportovních činností pacientů s ohledem na funkční pohybové poruchy.

Zdůvodnění:
v příslušné odborné lékařské literatuře jsou pohybové aktivity vždy označovány jako nedílná součást primární i sekundární prevence různých chorob; typickým příkladem jsou choroby srdce a cév, se zvláštním zřetelem k ischemické chorobě srdeční (viz např. doporučení České kardiologické společnosti);

poskytnout studentům množství metodických postupů uvolňování, posilování a protahování s důrazem na ovlivnění svalových nerovnováh jednotlivých oblastí nezbytných pro jejich budoucí klinickou praxi;

důraz je kladen na vytvoření dostatečného množství praktických předpokladů, pro tvorbu pohybových programů, zaměřených na kompenzaci zatížení ve sportu;

význam vyrovnávacích prostředků, aplikace do běžného života, kompenzace zatížení pohybového systému před a po sportovním výkonu.

Důvody v ontogenezi:
výběr pohybových aktivit a důvod jejich doporučení u dětí s funkční pohybovou poruchou, kompenzační cvičení po jednostranném zatěžování ve škole a vhodnost volby netradičních cvičebních pomůcek dle věku dítěte;

výběr pohybových aktivit a důvod jejich doporučení u dospělých s funkční pohybovou poruchou, kompenzační cvičení dle charakteru jejich zaměstnání, který je nutný zohlednit při výběru vhodné kompenzační cvičební pomůcky;

v průběhu stárnutí zvolit optimální pohybové aktivity, s respektováním faktorů motivačních a věkových, nutnost dlouhodobého pohybového režimu pro udržení fyzické i psychické aktivity ve stáří.

Dílčí cíle:
zařadit pohybové aktivity do denního režimu studenta;

zabránit poklesu fyzické zdatnosti;

získat pohybové dovednosti, využitelné především v lékařské praxi, ale i v soukromém životě;

kompenzovat správným cvičením vadu nebo chorobu;

zabránit nebo zpomalit vhodným cvičením jejímu zhoršování tam, kde je vada fixována nebo choroba chronická;

odstraňovat pocity méněcennosti a vytvořit zdravé sebevědomí studenta;

přispět ke zlepšení sociálních vztahů v ročnících a studijních skupinách, možnost seberealizace a prožitku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK