PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lékařská psychologie - D0108362
Anglický název: Medical Psychology
Zajišťuje: Ústav lékařské etiky a humanitních základů medicíny (13-711)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/30, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 1 [týdny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Lékařství > Pomocné předměty
Prerekvizity : D0104103
Anotace -
Poslední úprava: HABET (03.08.2015)
Hlavní důraz je kladen na etiku,především lékařskou,ale je pamatováno i na etiku týmové spolupráce a etiku občanskou. Pozornost je věnována i medicínsky relevantním filozofickým tématům.Významnou část tvoří témata lékařské psychologie,která jsou zaměřena konkrétně přímo do lékařské ordinace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: HABET (03.08.2015)

Propojit teoretickou etiku, psychologii a filozofii s konkrétními praktickými tématy medicíny.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D. (13.10.2023)

Aktivní účast a ústní zkoušení.

Další pokyny a informace k předmětu naleznete v Moodlu u příslušného předmětu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D. (01.07.2020)

Ayers, S., de Visser, R. (2015). Psychologie v medicíně. Praha: Grada.

Doležal, A. (2014). „Transplantace orgánů – etické a právní aspekty“. Časopis zdravotnického práva a bioetiky 4(1), s. 30-47.

Doležal, A., Černý, D., Doležal, T. (2013). Kmenové buňky – etické a právní aspekty výzkumu. Praha: Ústav státu a práva AV ČR, v.v.i.

Erikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený: Devět věků člověka. Praha: Portál.

Gazzaniga, M. S. (2013). Kdo to tady řídí?: aneb Svobodná vůle a neurověda. Praha: Dybbuk.

Haškovcová, H. (1998). Manuálek o etice a vstřícném chování. Praha: Galén.

Haškovcová, H. (2015). Lékařská etika. 4. akt. a rozš. vyd. Praha: Galén.

Jonsen, A. R., Siegler, M., Winslade, W. J. (2019). Klinická etika: Praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně.

Krusse, J. Ott, J., Tress, W. (2007). Základní psychosomatická péče. Praha: Portál.

Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.

Kuře, J. (2018). Co je eutanazie: Studie k pojmu dobré smrti. Praha: Academia.

Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2. akt. vyd. Praha: Grada.

Lorenc, K. (2014). Osm smrtelných hříchů civilizace. Praha: Leda.

Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

Raudenská, J., Javůrková, A. (2011). Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada.

Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 6. rev. a dopl. vyd. Praha: Grada.

Spaemann, R. (1995). Základní mravní pojmy a postoje. Praha: Svoboda.

Sýkora, P. (2010). Etické aspekty raných ľudských embryí v biomedicíne. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Centrum pre bioetiku.

Thomasma, D. C., Kushner, T. (2001). Od narození do smrti. Etické problémy v lékařství. Praha: Mladá fronta.

Virt, G. (2000). Žít až do konce. Etika umírání, smrti a eutanazie. Praha: Vyšehrad.

Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.

MOODLE:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7082

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D. (10.10.2022)

Zkoušení bude sestávat z následujících tří částí:

1. vylosování jedné otázky (viz níže);

2. vylosování až tří pojmů (viz níže);

3. vypracování krátké kazuistiky na eticky sporná témata v medicíně (buď z vaší dosavadní praxe či zkušenosti, anebo si lze připravit kazuistiku z jiných zdrojů, např. https://journalofethics.ama-assn.org/cases).

Otázky:

1) Základní dělení psychologie, její předmět, metody, cíle; vědomá a nevědomá psychika; lékařská psychologie a její vztah k dalším psychologickým a lékařským disciplínám

2) Základní psychické fenomény, psychické procesy, druhy chování

3) Vědomí a pozornost (definice, dělení, vlastnosti); funkce a změněné stavy vědomí; poruchy pozornosti

4) Zdraví a nemoc; zdraví dle WHO; psychologické pojetí nemoci, psychické komponenty nemocí, psychoterapeutické nástroje; model Kübler-Rossové

5) Vztah lékaře a pacienta; komunikace lékaře a pacienta

6) Různé kategorie pacientů (děti, senioři, tzv. obtížní pacienti atd.); vývojová stádia od novorozeneckého období po stáří (etapy a vývojové úkoly dle E. H. Eriksona)

7) Úvod do psychosomatiky – definice, rozdíl od somatopsychiky, hermeneutické a přírodovědní pojetí psychosomatiky. Vysvětlit psychosomatózy a co znamená, že vznikají psychogenezí. Franz Alexander.

8) Teorie psychosomatiky – základní pojmy (somatizace, konverze, teorie vegetativní lability). Síťové (kauzálně neelementární) myšlení v psychosomatice. Biopsychosociální model včetně aplikace myšlení na jeden okruh psychosomatických chorob.

9) Praxe psychosomatiky – podmínky pro uvažování o přítomnosti psychosomatické nemoci, emoce a jejich význam v psychosomatice, profil psychosomatického pacienta, rozhovor a jeho hlavní nástrahy.

10) Důvody vzniku a vznik lékařské etiky jako oboru (dehumanizace a komercionalizace medicíny, holocaust, časové zařazení), vztah k jiným oborům (filosofie, právo)

11) Čtyři zásady lékařské etiky a jejich interpretace, jejich průniky

12) Germinální etika – reprodukční medicína, genové zásahy a etické problémy, které se s tím spojují (potratová politika, genetická vyšetření)

13) Terminální etika: sdělování těžké zprávy, institut předběžného přání (eutanazie, paliativní medicína)

Termíny:

1) Mysl

2) Vědomí

3) Kognitivní psychické procesy

4) Alexithymie

5) Molární chování

6) Molekulární chování

7) Verbální chování

8) Neverbální chování

9) Noví mysteriáni

10) Těžký problém Davida Chalmerse

11) Vigilance

12) Lucidita

13) Somnolence

14) Sopor

15) Kóma

16) Změněné stavy vědomí

17) Paul Broca

18) Karl Wernicke

19) Roger Sperry

20) Split-brain patients

21) Egodystonní

22) Egosyntonní

23) Bezděčná pozornost

24) Millerovo magické číslo

25) Fenomén koktejlového večírku

26) Stroopův test

27) Zdraví dle WHO

28) Ringelův presuicidální syndrom

29) Sugesce

30) Psychogenní iatropatogeneze

31) Placebo efekt

32) Salutogeneze

33) Syndrom vyhoření

34) Posttraumatická stresová porucha

35) Model Kübler-Rossové

36) Intrapersonální komunikace

37) Shannon-Weaverův model

38) Complience/adherence

39) Mechanismy vývoje člověka

40) Období prvního a druhého vzdoru

41) Separační úzkost

42) Generativita

43) Osobnost typu A, B, C

44) Paternalistický vztah lékaře a pacienta

45) Partnerský/sdílený vztah lékaře a pacienta

46) Mentalizace

47) Hospitalismus

48) Stres

49) Úzkost

50) Somatizace

51) Somatopsychika

52) Naučení bezmocnost

53) vegetativní labilita

54) Psychosomatózy

55) Psychické trauma

56) Biopsychosociální model

57) Konverze

58) Strach

59) Reaktivní deprese

60) Franz Alexander

61) Sigmund Freud

62) Chicágská sedma

63) Psychosomatická signalizace a fixace

64) Beneficence (bioetický princip)

65) Non-maleficence (bioetický princip)

66) Respekt k autonomii (bioetický princip)

67) Spravedlnost (bioetický princip)

68) Aktivní eutanázie

69) Pasivní eutanázie

70) Dystanázie

71) Withdrawing (v bioetice)

72) Witholding (v bioetice)

73) DNR

74) Dehumanizace medicíny

75) Depersonalizace medicíny

76) Komercionalizace medicíny

77) Medicinalizace

78) Medicínsko-farmaceutický komplex (ecclesiomorfní struktury)

78) Ontologický personalismus

79) Empirický funkcionalismus

80) Germinální etika

81) Terminální etika

82) Risk/benefit

83) Cost/benefit

84) Surogátní matka

85) Dříve vyslovené přání

86) Předpokládaný souhlas

87) Předpokládaný nesouhlas

88) Anonymní (neanonymní dárce)

89) Placený (neplacený dárce)

90) Asistovaná sebevražda

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D. (10.10.2022)
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
1) Základní dělení psychologie, její předmět, metody, cíle; vědomá a nevědomá psychika; lékařská psychologie a její vztah k dalším psychologickým a lékařským disciplínám

2) Základní psychické fenomény, psychické procesy, druhy chování

3) Vědomí a pozornost (definice, dělení, vlastnosti); funkce a změněné stavy vědomí; poruchy pozornosti

4) Zdraví a nemoc; zdraví dle WHO; psychologické pojetí nemoci, psychické komponenty nemocí, psychoterapeutické nástroje; model Kübler-Rossové

5) Vztah lékaře a pacienta; komunikace lékaře a pacienta

6) Různé kategorie pacientů (děti, senioři, tzv. obtížní pacienti atd.); vývojová stádia od novorozeneckého období po stáří (etapy a vývojové úkoly dle E. H. Eriksona)

7) Úvod do psychosomatiky – definice, rozdíl od somatopsychiky, hermeneutické a přírodovědní pojetí psychosomatiky. Vysvětlit psychosomatózy a co znamená, že vznikají psychogenezí. Franz Alexander.

8) Teorie psychosomatiky – základní pojmy (somatizace, konverze, teorie vegetativní lability). Síťové (kauzálně neelementární) myšlení v psychosomatice. Biopsychosociální model včetně aplikace myšlení na jeden okruh psychosomatických chorob.

9) Praxe psychosomatiky – podmínky pro uvažování o přítomnosti psychosomatické nemoci, emoce a jejich význam v psychosomatice, profil psychosomatického pacienta, rozhovor a jeho hlavní nástrahy.

10) Důvody vzniku a vznik lékařské etiky jako oboru (dehumanizace a komercionalizace medicíny, holocaust, časové zařazení), vztah k jiným oborům (filosofie, právo)

11) Čtyři zásady lékařské etiky a jejich interpretace, jejich průniky

12) Germinální etika – reprodukční medicína, genové zásahy a etické problémy, které se s tím spojují (potratová politika, genetická vyšetření)

13) Terminální etika: sdělování těžké zprávy, institut předběžného přání (eutanazie, paliativní medicína)

 
Rozpis rozvrhový
Rozvrhový lístek Datum Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka
23aD0108362x01

Okruhy studentů
M4.1.VSEOB
Po 06.11.2023 8:00 - 14:00 cvičení Vznik etiky, čtyři principy a germinální etika PhDr. Ingrid Strobachová, Ph.D.

hl. zdroj v Moodle (Šimek_Lékařská etika)

Důvody vzniku a vznik lékařské etiky jako oboru (dehumanizace a komercionalizace medicíny, holocaust, časové zařazení), vztah k jiným oborům (filosofie, právo), čtyři zásady lékařské etiky a jejich interpretace, jejich průniky; germinální etika – reprodukční medicína, genové zásahy a etické problémy, které se s tím spojují (potratová politika, genetická vyšetření)

Út 07.11.2023 8:00 - 14:00 cvičení Terminální etika, sdělování těžké zprávy, vývojová stádia (E. H. Erikson) a model Kübler-Rossové PhDr. Ingrid Strobachová, Ph.D.

hl. zdroj v Moodle (Šimek_Lékařská etika)

Terminální etika: sdělování těžké zprávy, institut předběžného přání (eutanazie, paliativní medicína); Etické otázky experimentu a transplantologie, vývojová stádia od novorozeneckého období po stáří (etapy a vývojové úkoly dle E. H. Eriksona),  model Kübler-Rossové

St 08.11.2023 8:00 - 14:00 cvičení Základní psychické fenomény, lékařská psychologie, vědomá a nevědomá psychika Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.

hl. zdroj v Moodle: Zielina_Lékařská psychologie_1.

Základní dělení psychologie, její předmět, metody, cíle; vědomá a nevědomá psychika; lékařská psychologie a její vztah k dalším psychologickým a lékařským disciplínám, základní psychické fenomény, psychické procesy, druhy chování, 

Čt 09.11.2023 8:00 - 14:00 cvičení vědomí a pozornost, zdraví a nemoc, vztah lékaře a pacienta Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.

hl. zdroj v Moodle: Zielina_Lékařská psychologie_1.

Vědomí a pozornost (definice, dělení, vlastnosti); funkce a změněné stavy vědomí; poruchy pozornosti.Zdraví a nemoc; zdraví dle WHO; psychologické pojetí nemoci, psychické komponenty nemocí, psychoterapeutické nástroje, vztah lékaře a pacienta; komunikace lékaře a pacienta, různé kategorie pacientů (děti, senioři, tzv. obtížní pacienti atd.).

Pá 10.11.2023 8:00 - 14:00 cvičení Psychosomatika - úvod, teorie a praxe Mgr. et Mgr. Jaromír Škoda

hl. zdroj v Moodle: Psychosomatika Škoda

Úvod do psychosomatiky – definice, rozdíl od somatopsychiky, hermeneutické a přírodovědní pojetí psychosomatiky. Vysvětlit psychosomatózy a co znamená, že vznikají psychogenezí. Franz Alexander, teorie psychosomatiky – základní pojmy (somatizace, konverze, teorie vegetativní lability). Síťové (kauzálně neelementární) myšlení v psychosomatice. Biopsychosociální model včetně aplikace myšlení na jeden okruh psychosomatických chorob, praxe psychosomatiky – podmínky pro uvažování o přítomnosti psychosomatické nemoci, emoce a jejich význam v psychosomatice, profil psychosomatického pacienta, rozhovor a jeho hlavní nástrahy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK