PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tělesná výchova II - D0103400
Anglický název: Physical Education II
Zajišťuje: Ústav tělesné výchovy (13-510)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PaedDr. Hana Milerová
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty širšího základu
Prerekvizity : D0101399
Je prerekvizitou pro: D0105399
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Hana Milerová (17.02.2024)
Tělesná výchova ve své praktické části pomáhá rozvíjet obecné pohybové schopnosti, zdokonalovat speciální pohybové dovednosti, ale i udržovat fyzickou zdatnost posluchačů lékařských fakult. V teoretické části studenti získávají informace o využití sportovní aktivity jako prostředku primární nebo sekundární prevence různých onemocnění. Nedílnou součástí tělesné výchovy a sportu je získávání a zlepšování sociálních vazeb mezi studenty. Určeno pro studenty 2. ročníku 2.LF, všeobecné lékařství. Student si zvolí jeden konkrétní sport z nabídky Ústavu tělesné výchovy a dochází na pravidelné vyučovací lekce. Možnost změny vybraného sportu pro každý semestr. Přihlašovaní do specializací PP TV dle rozvrhu na webových stránkách UTV 2LF UK. Student se může přihlásit pouze do 1 výukové lekce týdně.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Hana Milerová (17.02.2024)

Hlavní cíl tělesné výchovy na lékařských fakultách:

začlenit pohybové aktivity, uplatňované v primární a sekundární prevenci různých onemocnění, do teorie a praxe výuky tělesné výchovy posluchačů lékařských fakult.

Dílčí cíle tělesné výchovy:

zařadit pohybové aktivity do denního režimu studenta

kompenzovat sedavý způsob života

zabránit poklesu fyzické zdatnosti

získat pohybové dovednosti, využitelné jak v lékařské praxi, tak v soukromém životě

přispět ke zlepšení sociálních vztahů v ročnících a studijních skupinách

V teoretické části získat základní orientaci v problematikách:

emoční prožitky - estetické, volní vlastnosti, koheze, pocit z vítězství

fyziologické hledisko - funkční kapacita, odezva organismu

morfologické hledisko - somatotypy

ontogeneze z hlediska pohybových schopností

doporučený věk pro začátek tréninku v jednotlivých sportech

sporty vhodné i ke kompenzaci jiných pohybových činností

sporty provozované pouze s vhodnou kompenzací

kontraindikace z hlediska věku, zdravotního oslabení či po úrazu

svalové disbalance, jednostranné zátěže

kompenzace - cvičení protahovací, dechové

regenerace - sauna, masáž, voda, vzduch, bahno

materiály - povrchy, obuv, oděv, náčiní, fixace

úrazy - prevence, nejčastější druhy zranění, první pomoc, rehabilitace, postupné zatěžování

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Hana Milerová (17.02.2024)

Aktivní 80% účast na výuce v rozsahu minimálně 22 prezencí (11 ZS + 11 LS).

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Hana Milerová (17.02.2024)

1. HOFER, Z., aj. Technika plaveckých způsobů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 100 s. ISBN 80-246-0169-9.

2. ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 132 s. ISBN 80-247-9049-1.

3. ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua-fitness. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. s. 130. ISBN 80-247-0462-5.

4. VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Herní trénink, kondiční trénink, technika, taktika. Praha: Grada Publishing, 1999.

5. VELENSKÝ, M. Streetball. Praha: Olympia, 2000.

6. Buchtel,J., a kol., Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum, 2005.

7. Süss. V., Softball a baseball Praha: Grada, 2003

8. TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry (sporty známé neznámé). Praha: Grada Publishing. 2004, 159 s. ISBN 80-247-0875-2.

9. PROCHÁZKA, V. aj. Horolezectví. Praha: Olympia 1990, 246 s.

10. WINTER, S. Vysokohorská turistika. České Budějovice: Kopp, 2002.

11. HEJL, I. Nebezpečí v horách. Ústí nad Labem: Alpy 1995.

12. SCHUBERT, P. Bezpečnost a riziko na skále, ledu a sněhu. Překl. Kumpar, V. Praha: Freytag & Berndt, 1997, 271 s.

13. Buchberger, J., Kvapilík, J., Pavlů, D. (Eds.). Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených. Soubory příspěvků z pracovních konferencí na FTVS UK v r. 1996 a 1997. Praha: FTVS UK, 1998. 161 s.

14. BÍLÝ, M., KRAČMAR,B., NOVOTNÝ, P. Kanoistika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001, 132 s. ISBN 80-247-9050-5.

15. NEUMAN, J., VOMÁČKO, L. a VOMÁČKOVÁ, S. Překážkové dráhy, lezecké stěny - výchovaprožitkem a výzvou. Portál: Praha 1999, 315 s.

16. BÍLÝ, M., KRAČMAR,B., NOVOTNÝ, P. Kanoistika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001, 132 s. ISBN 80-247-9050-5.

17. Hošková B. ABC Kompenzace pohybem. 1. vyd. Praha: Olympia, 2003, 63 s. ISBN 80-7033-787-7

18. Bursová, M. Kompenzační cvičení. Uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 196 s. ISBN 80-247-0948-1

19. Kolektiv autorů. Pohybový systém a zátěž. 1. vyd. Praha: Grada, 1997, 260 s. ISBN 80-7169-25-1

20. VINDUŠKOVÁ, J. (editor) aj. Abeceda atletického trenéra. 1. vyd. Edice Atletika. Praha: Olympia, 2003. 284 s. ISBN 80-7033-770-2.

21. SÜSS, V., MATOŠKOVÁ, P. Squash. Praha: Grada, 2003. 101 s. (80% podíl). ISBN 80-247-0477-3

22. SÜSS, V. Softball a baseball. Praha: Grada, 2003, 113 s. ISBN 80-247-0658-X

23. DUŠEK, I. Tenisový trenérský manuál 1. stupně. Olomouc: UP Olomouc, 2000. s. 96.

ČTS. Pravidla tenisu. Praha: ČTS, 2004.

24. ROUBAL, B. et al, Základy florbalu. Praha: AŠSK 1996

25. STOJAN, S., BRABENEC, J. Tenis zdravým rozumem. Praha: T/Production, 1999.

26. MAŠKA, O., ŠAFAŘÍK, V. Nácvik a trénink v tenisové praxi. Litvínov: Dialog, 1998.

27. PŘÍBRAMSKÝ, M. Lyžování. Praha: 1999, Grada, 120 s.

28. PŘÍBRAMSKÝ, M., JELEN, K., VODIČKOVÁ, S. Česká škola lyžování. Carving. Praha : UK FTVS, 2002, 158 s. ISBN 80-86317-24-2

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Hana Milerová (17.02.2024)

Z daného předmětu se nedělá zkouška.

Je ukončen zápočtem dle požadavků k udělení zápočtu.

Aktivní 80% účast na výuce v rozsahu minimálně 22 prezencí (11 ZS + 11 LS)

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Hana Milerová (17.02.2024)

Hlavní cíl tělesné výchovy na lékařských fakultách:

začlenit pohybové aktivity, uplatňované v primární a sekundární prevenci různých onemocnění, do teorie a praxe výuky tělesné výchovy posluchačů lékařských fakult.

Dílčí cíle tělesné výchovy:

zařadit pohybové aktivity do denního režimu studenta

kompenzovat sedavý způsob života

zabránit poklesu fyzické zdatnosti

získat pohybové dovednosti, využitelné jak v lékařské praxi, tak v soukromém životě

přispět ke zlepšení sociálních vztahů v ročnících a studijních skupinách

V teoretické části získat základní orientaci v problematikách:

emoční prožitky - estetické, volní vlastnosti, koheze, pocit z vítězství

fyziologické hledisko - funkční kapacita, odezva organismu

morfologické hledisko - somatotypy

ontogeneze z hlediska pohybových schopností

doporučený věk pro začátek tréninku v jednotlivých sportech

sporty vhodné i ke kompenzaci jiných pohybových činností

sporty provozované pouze s vhodnou kompenzací

kontraindikace z hlediska věku, zdravotního oslabení či po úrazu

svalové disbalance, jednostranné zátěže

kompenzace - cvičení protahovací, dechové

regenerace - sauna, masáž, voda, vzduch, bahno

materiály - povrchy, obuv, oděv, náčiní, fixace

úrazy - prevence, nejčastější druhy zranění, první pomoc, rehabilitace, postupné zatěžování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK