PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Supervize - CVOLSU2
Anglický název: Supervise
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/15, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (02.07.2010)
V rámci tohoto předmětu studenti získávají teoretické vědomosti o supervizi a praktické zkušenosti se supervizí jako součástí profese zdravotní sestry. Předmět navazuje na poznatky, které mají studenti ze základních i aplikovaných psychologických disciplin,komunikace, etiky a především pak vlastní klinické praxe.Supervize je prostorem pro profesionální reflexi. Základní metodou práce je rozhovor s využitím vlastních zkušeností studentů, zvyšující studentovu schopnost reflexe vlastní práce a sebereflexe. Pozornost se věnuje vytváření potřebných profesionálních kompetencí ve vztahu k pacientům/klientům a ostatním pracovníkům i kompetencí významných z hlediska pracovního výkonu. Z hlediska významu pro rozvoj profesionální odpovědnosti a rozvoje dovedností a znalostí sester je v rámci předmětu kladen důraz na posilování komunikativních, personálních a sociálních (interpersonálních) kompetencí.Supervize probíhá ve skupině maximálně 10 - 12 studentů. Bloková výuka (3 hod).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (02.07.2010)

Cíl předmětu

Reflexe klinické praxe v rámci supervize vede studenta k získávání těchto základních dovedností a znalostí:

Student dovede:

  • spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu;
  • nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize;
  • pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora;
  • pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky;
  • být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci;
  • využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v ošetřovatelské praxi;
  • aktivně spolupracovat v supervizní skupině;
  • poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině;
  • využívat supervizi při řešení složitých případů klientů;
  • využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži (prevence syndromu vyhoření);
  • identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi;
  • průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (02.07.2010)

HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Přel. Hartlová, H. Praha: Portál, 2004. Přel. z anglického originálu Supervision in the helping professions (second edition), Open University Press, Buckingham, 2000. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 148 s. ISBN 80-7367-181-6.

Doporučená studijní literatura:

CARROLL, M.; THOLSTRUP, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd. Přel. Kožnarová, J. Praha: Triton, 2004. Přel. z anglického originálu Integrative Approaches to Supervision. Jessica Kingsley Publishers Ltd., 2001. 280 s. ISBN 80-7254-582-5.

KŘÍVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada. 2004. ISBN 80-247-0784-5.

PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.

ŠIMEK, A. Supervize - kasuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.

WHITMORE, J.: Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press, 2004, str. 184, ISBN 80-7261-101-1.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (02.07.2010)

Workshop, praktická cvičení

Případové studie - práce s video-audionáhrávkou (případová, skupinová supervize).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (11.05.2011)

80% aktivní účast studenta na výuce

Předmět se ukončuje kolokviem a předložením vypracovaného portfolia a vypracováním a úkolů v rámci samostudia, orientovaných na vybranou problematiku k tématu supervize v ošetřovatelské praxi a pomáhajících profesích

 

.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (02.07.2010)

ZS

Pojem, definice supervize a možnosti jejího uplatnění v pomáhajících profesích - praktická aplikace supervize

v kontextu ošetřovatelství a zdravotně-sociální oblasti.

Hranice supervize a její přesahy (koučing, mentoring, tutoring, poradenství, terapie).

Etické aspekty supervize

Kontrakt a smlouva o supervizi.

Funkce supervize - podpůrná, kontrolní a rozvojová supervize.

Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami.

Formy supervize

Individuální supervize a skupinová supervize.

Případová supervize - Balintovská skupina.

Týmová supervize

Managerská supervize, supervize jako součást řízení lidských zdrojů.

Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami.

LS

Teoretické koncepty, techniky a základní přístupy v supervizi.

Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami.

Struktura supervizního rozhovoru.

Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami.

Klinická supervize-firemní kultura, klíče k úspěchu a rizika související se zavedením supervize do organizace.

Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK