PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
The Structure of Scientific Revolutions. Introduction to the philosophy of science. - CVOLS56
Anglický název: The Structure of Scientific Revolutions. Introduction to the philosophy of science.
Zajišťuje: Ústav biochemie, buněčné a molekulární biologie 3. LF UK (12-BIOC)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/15, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (19.02.2010)
In the last few centuries science has become one of the most important branches of human activity. Science has mostly supplanted myth and religion as the source of reliable truths about the world and the 20th century witnessed scientific expertise penetrate into politics and even entertainment. Current controversies around climate change or embryonic stem cell research are good examples of how science affects many areas of our lives. In this course we will read through the landmark essay by T.S. Kuhn "Structure of Scientific Revolutions" (University of Chicago Press, 1962) which itself led to a revolution in the history and philosophy of science. You will be expected to read a portion of the book assigned for each session (about 20 pages per week, copies available in the library), which will then be summarised by one of you and analysed and discussed by everybody. The following questions are likely to be raised: What is and isn't science? How does/did science develop? How do scientists decide to abandon a theory? What is more important: observations (data) or theories? What is a scientific paradigm? Does Earth really orbit around the Sun? Did Einstein improve on Newton? Why is it meaningless to ask who discovered oxygen? Half-way through the course you will be assigned a topic on which you will write a short essay (in English or Czech) to be submitted before the end. These essays will be marked and discussed at the last session. The aim of the course is to put all the scientific "facts" and methods taught to medical students into a historical and philosophical perspective. A secondary aim is to provide an opportunity for Czech- and English-curriculum students to work together.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (09.03.2010)

Cílem kursu je seznámit studenty s principy fungování a vývoje vědy pomocí jednoho z nejdůležitějších textů o vědě, knihy Struktura vědeckých revolucí od T.S. Kuhna.

Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (19.02.2010)

T.S. Kuhn. Structure of Scientific Revolutions. University of Chicago Press, 1962

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (09.03.2010)

Semináře, diskuse, seminární práce.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (19.02.2010)

Krátký esej (max. 5000 slov) na zadané téma v českém či anglickém jazyce.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (09.03.2010)

V každém semináři proběhne diskuse o dvou kapitolách Kuhnovy knihy. V posledním semináři se pak bude diskutovat o odevzdaných seminárních pracích.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (09.03.2010)

Žádné.

Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (09.03.2010)

Zápis přes SIS.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK