PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kognitivně behaviorální přístupy ke zvládání stresu u studentů a zdravotníků - CVOLKB0
Anglický název: Cognitive behavioural approaches to managing stress in medical students and physicians
Zajišťuje: Ústav hygieny 3. LF UK (12-HYG)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/15, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc.
Kategorizace předmětu: Lékařství > Klinické předměty
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)
Kurz představuje kognitivně behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu a prevenci vyhoření u mediků a lékařů. Součástí kurzu je práce s vlastní zkušeností v oblasti zvládání stresu a nácvik základních poradenských dovedností - vedení rozhovoru s klientem, empatické naslouchání a pozorování, formulace problémů a cílů poradenského procesu, vysvětlení možností změny v oblasti chování (behaviorální techniky) a myšlení a postojů (kognitivní restrukturace).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2008)

Cílem předmětu je seznámit studenty s kognitivně behaviorálními přístupy ke zvládání stresu a prevence syndromu vyhoření a nácvik poradenských dovedností na základě vlastních zkušeností.

Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (15.06.2015)

Stres, Zkoušková úzkost. Program antistresové intervence pro studenty vysokých škol. Studentská poradna 3.LF UK v  Praze (http://www.szu.cz/   poradna/uspesnystudent/).

Metodické postupy v poradenství -  http://www.szu.cz/tema/podpora-zdravi/poradny-podpory-zdravi.

Poradenská centra pro veřejnost. Národní síť podpory zdraví, o.s. - http://www.nspz.cz.

A. Kallwass: Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Portál, 2007.

Kahn, N.B.: Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001.
Křivohlavý, J.: Jak neztratit nadšení. Grada Publishing, 1998.
Praško, J., Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem. Grada Publishing, 2001.
Schneidrová, D.: K současným výzkumným a terapeutickým přístupům ke zkouškové úzkosti. Československá psychologie, 2002, ročník XLVI, číslo 4, s. 369- 376. 

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (12.03.2010)

Seminář - prezentace poznatků, kazuistik.

Cvičení - nácvik poradenského rozhovoru, použití sebehodnotících dotazníků a škál, formulace problému a cílů poradenského procesu (práce ve dvojicích a ve skupině).

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (25.09.2012)

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%).

Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (14.05.2008)

1) Přehled výzkumů z oblasti akademického a zkouškového stresu, kazuistiky z poradenské praxe, sebehodnocení prostřednictvím dotazníků, program antistresové intervence pro studenty VŠ na webových stránkách 3.LF UK.

2) Behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu, sebehodnocení prostřednictvím dotazníků, stanovení kontraktu a cílů poradenského procesu, nácvik poradenského rozhovoru.

3) Stanovení rizikového chování v oblasti životního stylu, sebehodnocení prostřednictvím dotazníků, stanovení cílů ke změně rizikového chování, nácvik poradenského rozhovoru.

4) Organizace, plánování, efektivní využití času, efektivní studijní styl, sebehodnotící dotazníky, relaxační metody, práce ve skupině.

5) Kognitivní přístupy ke zvládání zkouškového stresu a úzkosti, kognitivní restrukturace (práce s myšlenkami, představami, postoji), práce ve skupině.

6) Strategie zvládání sociální úzkosti, asertivní jednání, komunikace s agresivním jedincem, práce ve skupině.

7) Prevence stresu a vyhoření u lékařů, syndrom vyhoření (příčiny, projevy, důsledky), edukační program pro lékaře.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (13.05.2011)

Volitelný jednosemestrový kurz určený pro 1. , 2. a 5. ročník magisterského studia a bakalářská studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK