|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (12.04.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (12.04.2023)
Cílem prázdninové praxe po 1. ročníku je osvědčit a prohloubit dovednosti studenta v oblasti poskytování péče v přirozeném sociálním prostředí pacienta, v poskytování integrované zdravotně sociální péče v komunitě a porozumět přístupu orientovanému na člověku ve všech jeho dimenzích. Praxe umožní studentům vhled do problematiky komplexní péče o člověka s chronickým onemocněním nebo zdravotním postižením v jeho přirozeném sociálním prostředíi. Studenti se zaměří zejména na možnosti sociálního začlenění a aktivizace těchto osob a na péči o jejich psychosociální potřeby v kontextu jejich životního příběhu, jejich přání, hodnot a vztahů. Dále se zaměří na spolupráci v multidisciplinárním týmu a na komunikaci s rodinou a blízkými nemocného tak, aby porozuměli důsledkům dlouhodobé nemoci či závislosti na pomoci druhých a zapojili se do různých forem podpory a spolupráce v případě konkrétního člověka. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (12.04.2023)
100% docházka na praxi. Potvrzené jednotlivé směny v logbooku mentorem / koordinátorem praxe. Pozitivní hodnocení mentora/ koordinátora praxe. Písemná reflexe odborné praxe (zpráva z praxe). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (12.04.2023)
ČALS (2013): Strategie České alzheimerovská společnosti P-PA-IA. Revidovaná verze. Online. Dostupné na www.alzheimer.cz ČECHOVÁ, K., FENDRYCH MAZANCOVÁ A., MARKOVÁ H. a kol. (2019): V bludišti jménem Alzheimer. Praha: Management Press. HÁJKOVÁ L., HRADCOVÁ D., JANEČKOVÁ H., MÁTLOVÁ M., VAŇKOVÁ H. (2016): Komplexní péče o lidí s demencí. Praha: ČALS. Dostupné na www.alzheimer.cz HEJZLAR P. (2014): Case management v práci s duševně nemocnými. Dostupné na: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21163/Hejzlar.pdf HOLMEROVÁ I., JAROLÍMOVÁ E., SUCHÁ J. a kol. (2007): Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: Gerontologické centrum HOLMEROVÁ I., (2018): Case management v péči o lidi žijící s demencí. Koordinace péče zaměřená na člověka. Praha: FHS UK. JANEČKOVÁ H. a kol. (2021) Reminiscence známá a neznámá: v rodině, v nemocnici, ve škole i v obci. Praha: Nakladatelství Pasparta. PLÁNOVÁNÍ ZAMĚŘENÉ NA ČLOVĚKA - metoda, která napomáhá začleňování lidí s postižením či znevýhodněním do běžného života. Dostupné na: https://rytmus.org /planovani-zamerene-na-cloveka/ JŮN, H. (2010): Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál KALVACH Z. (2014): Podpora rozvoje komunitního systému integrovaných podpůrných služeb. Praha: Diakonie ČCE. KOPŘIVA, K. (1997): Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. MACHAČOVÁ K., HOLMEROVÁ I. et al. (2019): Aktivní gerontologie aneb jak stárnout dobtře. Praha: Mladá fronta a. s. ,ISBN 978-80-204-5489-8 MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ P., KOLÁČKOVÁ J. eds. (2005): Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál NEPUSTIL P., SZOTÁKOVÁ M. a kol. (2013): Case management se zotavujícími se uživateli návykových látek. Praha: Úřad vlády ČR STUCHLÍK, J. (2002): Asertivní komunitní léčba a case management, Praha: Fokus Books, Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2002 ŠUPKOVÁ, D. (2007): Zdravotní péče o bezdomovce. Praha: Grada Publishing. Dostupné též na http://www.nadeje.cz/vz/zpb.pdf TRČKOVÁ, M. (2000): Propouštění geriatrických pacientů z akutních lůžek nemocnic. In Marečková, J., Vránová, M. (Eds.), Ošetřovatelství na prahu 3. tisíciletí: sborník příspěvků II. konference ošetřovatelství s mezinárodní účastí (s.128-130). Praha: Galén ÚLEHLA, I. (1998): Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství PICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I.(1998): Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál WINKLER P., ŠPANIEL F., CSÉMY L., JANOUŠKOVÁ M., KREJNÍKOVÁ L. (2013): Reforma systému psychiatrické péče. Psychiatrické centrum Praha ZGOLA J. (2003): Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (30.09.2019)
praxe, reflektování, supervize |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (07.12.2019)
Záznam o docházce a hodnocení praxe mentorem/kou. Zpráva z praxe včetně kazuistiky dle předem stanovené osnovy (Úvod, Popis organizace, Role studenta/ky, Zpracovaná kazuistika, Hodnocení a závěr). Struktura kazuistiky: • Popsat, jak nemoc nebo handicap ovlivňuje soběstačnost v běžných denních činnostech (funkční stav, aktivity denního života, kognitivní funkce – orientaci, paměť, myšlení, vnímání sebe a okolí, schopnost péče o sebe a svoji domácnost = zdroje klienta) • Popsat, jak nemoc nebo handicap ovlivňuje rodinnou, pracovní a sociální situaci klienta • Popsat způsob komunikace klienta s okolím • Popsat individuální životní příběh klienta (kde a jak až dosud žil, co dělal, měl/má rodinu, přátele, jaké měl/má zvyky, koníčky, práci) • Popsat péči, která je aktuálně klientovi poskytována, pohled klienta a jeho rodiny na poskytovanou péči, jaké jsou jeho současné životní podmínky, prostředí, ale také jeho přání a představy • Navrhnout individuální plán péče a podpory klienta směřující ke zlepšení kvality jeho života a sociálnímu začlenění, potřebnou navazující péči rodinnou a profesionální (terénní služby) - vycházející z jeho potřeb a přání, z jeho zdrojů asilných stránek - z toho, co dokáže a umí,jaké má zvyky a koníčky, jakou má sociální podporu/síť, životní podmínky v přirozeném prostředí, jakou péči potřebuje
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (02.05.2023)
Prázdninová praxe po 1.ročníku probíhá ve zdravotně - sociálních zařízeních spolupracujích s 3. LF (organizované praxe) nebo dle vlastního výběru studenta/ky po dohodě s vedoucí (garantkou) praxe. Student plní tuto praxi v průběhu letních prázdnin. Orgagnizaci a termín praxe si student/ka dohodne prostřednictvím informačního systému 3. LFUK (http://praxeukm.lf3.cuni.cz). Po absolvování praxe vkládá do informačního systému zprávu z praxe (reflexi) a zároveň jako přílohu přídává hodnocení mentora/ky a doklad o splnění požadovaného počtu hodin praxe v logbooku. Prázdninová praxe po 1.ročníku probíhá především v komunitních službách zdravotních i sociálních (agentury domácí péče, pobytové, ambulantní i terénní sociální služby, vybrané LDN). Studenti získávají zkušenosti a praktické dovednosti v komplexní zdravotně sociální péči o klienty výše uvedených zařízení. Před nástupem na praxi si student vyjedná místo své praxe a její cíle s kompetentní osobou na zvoleném pracovišti v oblasti sociálních a sociálně-zdravotních služeb. O volbě místa své praxe komunikuje student s garantem praxe prostřednictvím informačního systému 3. LF UK (http://praxeukm.lf3.cuni.cz) a po jeho schválení vypracuje individuální plán praxe a prostuduje literaturu vztahující se k problematice a cílové skupině, které se během své praxe bude věnovat (dlouhodobě nemocní senioři závislí na péči, lidé s demencí, děti a dospělí s tělesným, mentálním či kombinovaným postižením, s duševním onemocněním, s drogovou závislosti, ohroženi zanedbáním péče, špatným zacházením, domácím či jiným násilím, sociálním vyloučením, a jinými okolnostmi, vyplývajícími ze zdravotního stavu člověka či sociálně-zdravotního rizika) Student vykonává svoji praktickou průpravu na zvoleném pracovišti podle cílů, které si dohodl s kompetentní osobou (mentorem/kou, vedoucí/m pracoviště). Vedle celkové orientace v dané organizaci a na pracovišti, kde vykonává svoji praxi, se zapojí zejména do běžného provozu pracoviště, především však do kontaktní práce s klienty/pacienty. Zároveň si zvolí některého z klientů/pacientů, kterému se ve zvýšené míře věnuje, hovoří s ním o jeho životním příběhu, hodnotí jeho funkční stav, zjišťuje jeho přání a potřeby do budoucnosti. O tomto klientovi s jeho informovaným souhlasem zpracuje svoji sociálně-zdravotní kazuistiku. Student zpracuje závěrečnou zprávu z praxe dle stanovené osnovy: Uvede identifikační údaje o poskytovateli služby a jeho zařazení v systému dlouhodobé zdravotně sociální péče. Popíše činnosti a zhodnotí poskytované služby. Popíše svůj individuální vzdělávací plán, činnosti, které během praxe vykonával, a zpracuje hodnocení praxe, sebereflexi a sebehodnocení (čemu se naučil). Zpracuje kazuistiku - na základě poznaných potřeb, přání a životního příběhu člověka (klienta/pacienta) a jeho vnitřních i vnějších zdrojů sestaví individuální plán péče/propuštění/podpory a doporučí vhodné kroky, které podpoří jeho aktivitu, sociální začlenění a kvalitu života. Popíše, které z navržených kroků se mu během praxe podařilo realizovat. Student/ka vloží závěrečnou zprávu z praxe do informačního systému 3. LF UK ((http://praxeukm.lf3.cuni.cz). Vloží sem i kopii potvrzení o praxi v logbooku.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (30.09.2019)
žádné |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (12.04.2023)
100% docházka na praxi. Potvrzené jednotlivé směny v logbooku mentorem / koordinátorem praxe. Pozitivní hodnocení mentora/ koordinátora praxe. Písemná reflexe odborné praxe (zpráva z praxe). |