PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zdravotnická psychologie - CRHBPZ2
Anglický název: Medical Psychology
Zajišťuje: Klinika psychiatrie a lékařské psychologie 3. LF UK a NÚDZ (12-PCHI)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. MUDr. Lucie Bankovská Motlová, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kolínová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (25.10.2008)
Výklad duševního zdraví v normě a patologii Stres a jeho podíl při vzniku a průběhu onemocnění, jeho zvládání Psychicky podmíněná tělesná onemocnění a psychosomatický přístup Východiska a prostředky klinické psychologické diagnostiky Interpersonální vnímání, postoje a chování. Psychologie vztahů a interakcích ve skupinách Prožívání stavu nemoci, zdravotnických výkonů, postoje k nemoci, role nemocného Psychologická stránka péče o nemocné ve zdravotnickém zařízení Prožívání a zvládání bolesti, úzkosti a strachu, hněvu, agrese, bezmoci a deprese Prožívání závažných, chronických, terminálních onemocnění a vyrovnání se s nimi Psychoterapeutický přístup a prostředky v péči o nemocné Psychologická podpora v duševních krizích u nemocných Komunikace s pacientem s maladaptivním chováním Komunikace s vážně nemocnými a umírajícími Komunikace v přípravě na deformující a mutilující operace Psychologické nároky a možnosti v péči o tělesně postižené Postoje a chování podporující a poškozující zdraví Psychologické zásady vedení rozhovoru s nemocným Komunikace v péči o dítě Psychické nároky vztahu, interakce a komunikace zdravotníků Psychologické nároky v práci zdravotníka a vyrovnávání se s nimi
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (25.10.2008)

Primárním cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy psychologických disciplín a od počátku výuky je směřovat k syntéze a aplikaci získaných znalostí a dovedností přímo v ošetřovatelské praxi. Studenti se naučí vypracovat kazuistiku z psychologického hlediska u různých typů ošetřovatelských diagnóz, naučí se používat model hierarchie potřeb ? autor Maslow. Důraz je kladen na bio- psycho-sociální model člověka.

Literatura -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (25.10.2008)

1. Feldman, H.: Kompendium lékařské psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995.

2. Vymětal, J.: Základy lékařské psychologie. Kocourek. Praha, 1997.

3. Čechová, V., Mellanová, A., Rozsypalová, M.: Speciální psychologie. IDV PZ, Brno 1995.

4. Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén, Praha 1997.

5. Křivohlavý, J.: Rozhovor lékaře s pacientem. ILF, Praha 1988.

6. Křivohlavý, J.: Vážně nemocný mezi námi. Avicenum, Praha 1989.

7. Jobánková, M., Bouchal, M., a kol.: Psychologie zdravotnické činnosti, IDV PZ, Brno 1993.

Metody výuky -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (25.10.2008)

Přednášky, cvičení, semináře, exkurze do zařízení pro klienty se speciálními potřebami, návštěva dětského domova a videotrénink interakcí.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kolínová, Ph.D. (30.09.2010)

Aktivní účast a osobní příprava studentů na praktika.

Zápočtový test - formou otevřených otázek.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (25.10.2008)

1. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie,: Komunikace, asertivita, předcházení a řešení konfliktů, sociální interakce, sociální vnímání, postoje, role a vztahy ve zdraví a nemoci.

2. Vybrané kapitoly z vývojové psychologie: Duševní vývoj v období prenatálním, kojeneckém, batolecím, předškolním, ve školním věku, dospívání, dospělosti a stáří. Výklad vývoje osobnosti dle Freuda, Eriksona, Piageta, Kohlberga, vývojově rozhodující události. problematika dětské agresivity, intuitivní rodičovství.

3. Psychologie v ošetřovatelství: Prožívání a chování v nemoci, psychologický přístup sestry k pacientům, frustrace, deprivace a stres, syndrom vyhoření, iatrogenie, problematika vztahu sestra-pacient, komunikace ve zdravotnickém týmu, psychologická příprava na zatěžující lékařské výkony, péče o psychosomaticky nemocné, psychologická stránka bolesti-role sestry a její možnosti pomoci, psychologická péče o vážně nemocné, psychologická péče při umírání a smrti, péče o hospitalizované děti, role sestry a herního terapeuta, povaha a formy psychoterapie, možnosti sestry vzdělávat se v oblasti psychoterapie, psychologická první pomoc a krizová intervence.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK