PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogiky/Speciální pedagogika - CRHBPE2
Anglický název: Basic Pedagogy/Special Pedagogy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV (12-REHA)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Ludmila Kotlínová
doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: HERBENOV (02.06.2008)
Student bude uveden do problematiky metodologie pedagogiky a seznámí se základními postupy pedagogického přístupu a práce. Podrobnější informace získá o specifikách lidí s tělesným postižením nebo s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. Taktéž o filozofii, metodách, zvláštnostech a možnostech speciálně - pedagogické podpory tělesně postižených ve vzdělávacím procesu. Blíže se seznámí s obsahem a problematikou logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie a etopedie.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: HERBENOV (02.06.2008)

Student si osvojí pedagogický přístup k pacientovi a získá přehled o možnostech speciální pedagogiky

Literatura -
Poslední úprava: HERBENOV (02.06.2008)

Horák, J., Kratochvíl, M., Pařízek, V.: Základy pedagogiky, TU, Liberec, 2001

Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada, Praha, 2005

Novosad, L.: Kapitola ze základů speciální pedagogiky a somatopedie, TU, Liberec, 2003

Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika. UP Olomouc, 2004

Jesenský, J.: Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Gaudeamus, Hradec Králové, 2000

Metody výuky -
Poslední úprava: HERBENOV (02.06.2008)

přednášky

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Alena Herbenová (04.10.2012)

Podmínkou udělení zápočtu je:

- vypracování seminární práce (student si téma vybere losem)

Témata

1. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci léčebnou

2. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci psychologickou

3. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci pedagogickou

 

3. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci sociální

 

4. Systém podpory a péče o osoby s mentálním postižením včetně činnosti NNO

 

5. Systém podpory a péče o osoby s tělesným a zdravotným postižením včetně činnosti NNO

 

6. Systém podpory a péče o osoby s narušenou komunikační schopností včetně činnosti NNO

 

7. Systém podpory a péče o osoby se zrakovým postižením včetně činnosti NNO

 

8. Systém podpory a péče o osoby se sluchovým postižením včetně činnosti NNO

 

9. Systém podpory a péče o osoby s poruchami chování včetně činnosti NNO

 

10. Systém podpory a péče o osoby s vývojovými poruchami učení včetně NNO

Sylabus -
Poslední úprava: HERBENOV (02.06.2008)

Historie pedagogiky. Obsah a cíle.

Pedagogické směry.

Metodologie pedagogiky.

Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi

Základy speciální pedagogiky, odborná terminologie, základní dělení.

Možnosti speciálně pedagogické podpory tělesně postižených.

Základy logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie, etopedie

Klasifikace specifických poruch učení, výchova a vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení

Kombinované vady a alternativní komunikace.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: HERBENOV (02.06.2008)

žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK