PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kognitivně behaviorální přístupy ke zvládání stresu u mediků a lékařů - CPVL091
Anglický název: Cognitive behavioural strategies to stress management in medical students and doctors
Zajišťuje: Ústav hygieny 3. LF UK (12-HYG)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/15, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (8)
Minimální obsazenost: 6
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc.
Kategorizace předmětu: Lékařství > Klinické předměty
Patří mezi: VSEOB-PVK-3 (ZÁPIS)
VSEOB-PVK-4 (ZÁPIS)
VSEOB1-PVK-3 (ZÁPIS)
Prerekvizity : CVSE1M0001
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)
Kurz představuje kognitivně behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu a prevenci vyhoření u mediků a lékařů. Součástí kurzu je práce s vlastní zkušeností v oblasti zvládání stresu a nácvik základních poradenských dovedností - vedení rozhovoru s klientem, empatické naslouchání a pozorování, formulace problémů a cílů poradenského procesu, vysvětlení možností změny v oblasti chování,myšlení a postojů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)

Cílem předmětu je seznámení studentů s kognitivně behaviorálními přístupy ke zvládání stresu, zhodnocení vlastní zkušenosti se zvládáním stresu a stanovení cílů osobního rozvoje v této oblasti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%) - nácvik poradenského rozhovoru, práce s vlastní zkušeností se zvládáním stresu, diskuse, prezentace referátu.

Literatura -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)

1. Schneidrová, D., Provazníková, H.,  Hynčica V. Program antistresové intervence pro studenty VŠ.  http://poradna.lf3.cuni.cz/uspesnystudent/,  http://www.lf3.cuni.cz  Studentský život – Studentská poradna.

2. Repak, N. Emotional Fatigue: Coping With Academic Pressure. Grad Resources. http://www.gradresources.org/academic-pressures/.

3. Adiktologická poradna, 1.LF UK Praha  (http://poradna.adiktologie.cz)

4. Kahn, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001.

5. Kolektiv autorů. Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace. Grada Publishing, 2009.

6. Price, G., Maier, P. Efektivní studijní dovednosti. Grada Publishing, 2010.

7. Kossak, H.-Ch. Jak se snadno učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2012.

8. Reinhaus, D. Techniky učení. Jak se snadněji učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2013.

9. Krengel, M. Tajemství efektivního učení. Grada Publishing, 2015.

10. Černý, M., Chytková, D. Efektivní učení. Techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. BizBooks, Brno 2016.

11. Černý, M., Chytková, D. Myšlenkové mapy pro studenty. BizBooks, Brno 2014.

12. Buzan, T. Rychlé čtení. BizBooks, Brno 2014.

13. Garibal, G. Tréma a jak ji překonávat. Portál, Praha 2013.

14. Harrison, E. Rychlé meditace pro zklidnění těla a mysli. Jak meditovat kdykoliv a kdekoliv. Grada Publishing, 2016.   15. Harrison, E. Jak jednoduše meditovat každý den. Snadná cvičení pro dosažení klidu, zdraví a jasné mysli. Grada Publishing, 2014.   16. Gruhl, M., Korbacher, H.: Psychická odolnost v každodenním životě. Portál, 2013.   17. Mourlane, D. Jak posílit svou odolnost a vnitřní sílu. Grada Publishing, 2013.   18. Honzák,R.: Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyšehrad, 2013.   19. Praško, J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001.   20. Praško, J.: Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Grada, 2003.   21. Praško, J.: Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. Grada, 2007.    

Metody výuky -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)

Seminář - prezentace poznatků, zkušeností z poradenské praxe.
Cvičení - nácvik poradenského rozhovoru, použití sebehodnotících dotazníků a škál, formulace problému a cílů poradenského procesu (práce ve dvojicích a ve skupině).

Sylabus -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)

1. Zvládací strategie (sebehodnocení, stanovení cílů osobního rozvoje při zvládání stresu)

2. Organizace, plánování, efektivní využití času (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)

3. Stanovení rizikového chování v oblasti životního stylu - spánek, výživa, pohybová aktivita, užívání návykových látek (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)    

4.  Efektivní studijní styl, techniky pro trénink koncentrace a paměti (prezentace referátů studentů)

5. Nácvik koncentračních a relaxačních technik

6. Zvládání zkouškového stresu a strachu z hodnocení  (skupinová práce s myšlenkami, představami, postoji)

7. Prevence vyhoření u mediků a lékařů, sebehodnocení, diskuse, hodnocení kurzu, zápočet

 

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)

Povinně volitelný jednosemestrový kurz určený pro 3. a 4. ročník magisterského studia Všeobecné lékařství.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (11.01.2023)

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%) - nácvik poradenského rozhovoru, práce s vlastní zkušeností se zvládáním stresu, diskuse, prezentace referátu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK