Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (24.11.2019)
Kurz nabízí studentům etická témata, která přímo souvisejí s osobností medika a lékaře. Student/ka se seznámí s tématy etiky osobnosti a s přesahovými tématy etiky a psychologie.
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
The course offers students ethical themes that are directly related to the personality of a medical student and physician. Students will be acquainted with topics of personality ethics and with overlapping topics of ethics and psychology.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (25.11.2019)
Cílem kurzu je nabídnout studentovi/studentce témata, díky kterým bude moci nahlédnout svůj vlastní postoj k medicíně, pacientům i k sobě samé(mu).
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
The aim of the course is to enable students to perceive their attitude towards medicine, patients and themselves.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (05.05.2020)
prezence na 6 seminářích z celkem 7 + příspěvek do diskuze v aplikaci Výuka
Příspěvek v aplikaci Výuka je možno přidat ke kterékoliv výukové jednotce. Student(ka) si vybere téma, které ho/ji nejvíce oslovilo a napíše k němu komentář alespoň o 200 slovech. Forma komentáře je volná.
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
attendance at 6 seminars out of 7 + comment in the application Výuka
A comment in Výuka application can be added to any teaching unit. The student chooses the topic that appeals to him most and writes a commentary of at least 200 words. The form of comment is free.
Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (05.05.2020)
HASS, Aaron. Morální inteligence: jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Praha: Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178- 150-9.
LE FANU, James. Vzestup a pád moderní medicíny. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0879- 9
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
HASS, Aaron: Moral Intelligence
LE FANU, James: The Rise And Fall Of Modern Medicine
ARISTOTLE: Ethics Nicomachean
Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (21.03.2020)
Výklad (úvod do problematiky, základní souvislosti) s průběžnou diskuzí, diskuze v menších skupinách studentů a prezentace vlastních myšlenek studentů, online komentáře v aplikaci Výuka
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
Powerpoint presentation (introduction to the topic, basic context) with discussion, discussion in small groups of students, online comments in Výuka application
Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (25.11.2019)
Etika studia medicíny: motivace ke studiu medicíny, podvádění při studiu a při zkouškách, averze studentů jiných oborů vůči medikům a obráceně, změna empatičnosti v průběhu studia medicíny
Lékař a společnost: vývoj lékařské profese a etika, vztah lékaře a pacienta ve 21. století, zklamaní lékaři, nároční pacienti
Etika vztahu lékaře a pacienta: zdravotník bez zájmu o pacienty, zdravotník s přehnaným zájmem o pacienty, pochopení opravdu pro každého pacienta?, potřeba úspěchu lékaře, potřeba finančního zisku vs. etika vztahu s pacientem, hranice pomáhajících profesí
Moc v pomáhajících profesích a etika: mocenské postavení lékaře, očekávání zázraků od lékaře, dehumanizace v medicíně
Zodpovědnost a etika: když onemocní někdo z rodiny medika, selfmedikace, historky z nemocnice vs. slib mlčenlivosti, blogy mediků
Morální inteligence aneb jak kultivovat dobro v nás, etické inspirace
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
1. Ethics of Medical Studies: cheating during study and examinations, aversion of students of other disciplines towards medical students and vice versa 2. Personality of the Medical Student: motivation to study medicine, change of empathy during medical studies, choice of medical specialization 3. Personality of the Physician: physician's ethos, maturity, physician's virtues, moral responsibility, perfectionism, narcissism, physician's position of power 4. Physician and Society: Development of the Medical Profession and Ethics, Doctor-Patient Relationship in the 21st Century, Disappointed Physicians and Demanding Patients 5. Ethics of the doctor-patient relationship: interest and disinterest in the patient, the need for the doctor's success, the boundaries of helping professions 6. Responsibility and Ethics: selfmedication, promise of secrecy and the Internet 7. Moral intelligence: how to cultivate good in us, ethics of virtue, ethical inspiration
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (21.03.2020)
Zájem o etickou sebereflexi.
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
interest in ethical self-reflection
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (05.05.2020)
prezence na 6 seminářích z celkem 7 + příspěvek do diskuze v aplikaci Výuka
Příspěvek v aplikaci Výuka je možno přidat ke kterékoliv výukové jednotce. Student(ka) si vybere téma, které ho/ji nejvíce oslovilo a napíše k němu komentář alespoň o 200 slovech. Forma komentáře je volná.
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (04.12.2019)
attendance at 6 seminars out of 7 + comment in the application Výuka
A comment in Výuka application can be added to any teaching unit. The student chooses the topic that appeals to him most and writes a commentary of at least 200 words. The form of comment is free.