PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika a osobnost lékaře - CPVL015
Anglický název: Ethics and Character of the Physician
Zajišťuje: Ústav etiky a humanitních studií 3. LF UK (12-UET)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/15, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: MUDr. Tereza Pinkasová
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (24.11.2019)
Kurz nabízí studentům etická témata, která přímo souvisejí s osobností medika a lékaře. Student/ka se seznámí s tématy etiky osobnosti a s přesahovými tématy etiky a psychologie.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (25.11.2019)

Cílem kurzu je nabídnout studentovi/studentce témata, díky kterým bude moci nahlédnout svůj vlastní postoj k medicíně, pacientům i k sobě samé(mu).

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (05.05.2020)

prezence na 6 seminářích z celkem 7 + příspěvek do diskuze v aplikaci Výuka

Příspěvek v aplikaci Výuka je možno přidat ke kterékoliv výukové jednotce. Student(ka) si vybere téma, které ho/ji nejvíce oslovilo a napíše k němu komentář alespoň o 200 slovech. Forma komentáře je volná.

Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (05.05.2020)

HASS, Aaron. Morální inteligence: jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Praha: Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.

KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178- 150-9.

LE FANU, James. Vzestup a pád moderní medicíny. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0879- 9

Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (21.03.2020)

Výklad (úvod do problematiky, základní souvislosti) s průběžnou diskuzí, diskuze v menších skupinách studentů a prezentace vlastních myšlenek studentů, online komentáře v aplikaci Výuka

Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (25.11.2019)
  1. Etika studia medicíny: motivace ke studiu medicíny, podvádění při studiu a při zkouškách, averze studentů jiných oborů vůči medikům a obráceně, změna empatičnosti v průběhu studia medicíny
  2. Osobnost lékaře: zralost, ctnosti lékaře, morální odpovědnost, éthos lékaře
  3. Lékař a společnost: vývoj lékařské profese a etika, vztah lékaře a pacienta ve 21. století, zklamaní lékaři, nároční pacienti
  4. Etika vztahu lékaře a pacienta: zdravotník bez zájmu o pacienty, zdravotník s přehnaným zájmem o pacienty, pochopení opravdu pro každého pacienta?, potřeba úspěchu lékaře, potřeba finančního zisku vs. etika vztahu s pacientem, hranice pomáhajících profesí
  5. Moc v pomáhajících profesích a etika: mocenské postavení lékaře, očekávání zázraků od lékaře, dehumanizace v medicíně
  6. Zodpovědnost a etika: když onemocní někdo z rodiny medika, selfmedikace, historky z nemocnice vs. slib mlčenlivosti, blogy mediků
  7. Morální inteligence aneb jak kultivovat dobro v nás, etické inspirace
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (21.03.2020)

Zájem o etickou sebereflexi.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Tereza Pinkasová (05.05.2020)

prezence na 6 seminářích z celkem 7 + příspěvek do diskuze v aplikaci Výuka

Příspěvek v aplikaci Výuka je možno přidat ke kterékoliv výukové jednotce. Student(ka) si vybere téma, které ho/ji nejvíce oslovilo a napíše k němu komentář alespoň o 200 slovech. Forma komentáře je volná.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK