PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zdraví dětí a mládeže - dílčí kurz - CPRVZD26
Anglický název: Child and Adolescent Health - Subcourse
Zajišťuje: Ústav hygieny 3. LF UK (12-HYG)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2007
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. MUDr. Hana Provazníková, CSc.
Kategorizace předmětu: Lékařství > Klinické předměty
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: doc. MUDr. Hana Provazníková, CSc. (27.05.2008)
Součást modulu oborů preventivního lékařství. Blok výuky zaměřený na hodnocení rizika poškození zdraví dětí a mládeže.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. MUDr. Hana Provazníková, CSc. (19.05.2008)

Naučit studenty vážit rizika poškození zdraví u dětí a dospívajících působením životních podmínek,životního stylu a životního prostředí a znát preventivní přístupy vedoucí k ochraně a podpoře zdraví.

Literatura
Poslední úprava: doc. MUDr. Hana Provazníková, CSc. (19.05.2008)

Provazníková H. a kol.: Prevence poruch zdraví dětí a mládeže in Provazník K., Komárek L.a kol.: Manuál prevence v lékařské praxi (souborné vydání), CD ROM, Fortuna 2006

Metody výuky
Poslední úprava: doc. MUDr. Hana Provazníková, CSc. (19.05.2008)

semináře, praktická cvičení v dětských zařízeních

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MUDr. Hana Provazníková, CSc. (20.05.2008)

Účast na praktických cvičení, zkoušení - součást státní rigorózní zkoušky z Preventivnního lékařství

Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Hana Provazníková, CSc. (20.05.2008)

  • Ochrana a podpora zdraví dětí ve školním věku (Rizika poškození zdraví dětí ve školním věku; školní zralost, poruchy

učení, hyperkinetické poruchy; vzdělávací programy pro základní školy v ČR; program WHO - Programy zdraví ve školách)

  • Školní zátěž (Kolísání výkonnosti během dne, týdne, schopnost koncentrace pozornosti, formy odpočinku, příčiny a

zdravotní důsledky nepřiměřené zátěže ve škole, orientační hodnocení projevů úzkosti u skupiny dětí, rozbor zjištěných

údajů, diskuse s pedagogem).

  • Sociálně patologické chování dětí a mládeže (Rizika poškození sociálního zdraví dětí a mládeže, příčiny a rozvoj

sociálně patologického chování, varovné identifikační známky a včasná detekce, sociálně-právní ochrana dětí, výchovné

principy, program prevence, šikanování, záškoláctví, děti ulice, závislé chování, komerční sexuální zneužívání,

delikventní chování dětí a mládeže, problém kausality příčin a následků, principy sociální terapie, možnost využívání

psychoterapeutických metod, obzvláště arteterapie a dramaterapie u rizikových dětí a mladistvých, analýza vybraných

kazuistik).

  • Zásady dětské krizové intervence (Definice krize, vývoj krize a její prožívání, spouštěče tzv. traumatických krizí u

dětí a krizí u dětí a krizí ze životních změn, základní cíle a postupy dětské krizové intervence, telefonické

poskytování krizové intervence dětem a mladým lidem ve stavu akutní krize, limity krizové intervence, etická pravidla

poskytování dětské krizové intervence, multidisciplinární přístup, riziko sekundární viktimizace a systémové týrání

dětí, respektování nejvyššího zájmu dítěte a práva dítěte na rodinu při všech stupních rozhodování v rámci

intervence).

  • Práva dětí a základní potřeby dětí (Úmluva o právech dítěte se zaměřením na články týkající se poprvé formulovaného

práva dítěte vyrůstat v rodině a ochrany před všemi formami násilí, desetibodový program Světového Summitu o dětech z

roku 1990, Charta práv hospitalizovaných dětí, Charta sexuálních práv, základní potřeby dětí tělesné, psychické,

sociální, emociální, duchovní, důsledky jejich nerespektování, Evropská strategie na ochranu dětí).

  • Péče o matku a dítě v "Baby Friendly" porodnici (výhody kojení pro matku a dítě (stručné zopakování se studenty),stav

péče o kojení v ČR,základy anatomie a fyziologie laktace, technika kojení,současné názory na péči o matku a dítě

zaměřené na podporu kojení na úrovni prenatální, perinatální a postnatální péče,nejčastější obtíže s kojením a jejich

zvládání,ochrana matek a zdravotníků před nevhodným marketingem kojenecké výživy,podpora kojení v ČR, časné zahájení

kojení po porodu s asistencí zdravotnického personálu, nácvik správné techniky kojení, demonstrace nesprávné polohy

matky a dítěte a přisátí dítěte k prsu, časných obtíží při kojení)

  • Výživa kojících a těhotných žen (nejčastější mýty spojené s výživou těhotných a kojících žen,výživový stav těhotné a

kojící ženy (energetické nároky těhotenství a laktace, rizika spojená s nadváhou, obezitou a vysokými váhovými

přírůstky v těhotenství, rizika spojená s nízkou hmotností a nízkými váhovými přírůstky v těhotenství, výživový stav a

množství a složení mateřského mléka),doporučené dávky živin u těhotných a kojících žen (SZO, Evropa, ČR), stav příjmu

živin u těhotných a kojících žen v ČR a možný dopad na zdraví dítěte a matky,alternativní výživové styly v těhotenství

a období kojení,rizika spojená s konzumací alkoholu, kofeinu a kouřením během těhotenství a kojen,identifikace

rizikových skupin, sceening, hodnocení výživy těhotných a kojících žen)

  • výživová doporučen (potravinová pyramida)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK