PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy komunikace. Psychologie v ošetřovatelství - CNSPS1
Anglický název: Basic Communication. Psychology in Nursing
Zajišťuje: Klinika psychiatrie a lékařské psychologie 3. LF UK a NÚDZ (12-PCHI)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Miloš Mauer
PhDr. Miroslava Kolínová, Ph.D.
prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc.
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Teoretické předměty
Je prerekvizitou pro: CNSTN3
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: HABOVA (30.04.2006)
Předmět je vyučován v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství - Všeobecná sestra v 1. a ročníku a 2. ročníku. Patří do skupiny předmětů Modulu humanitního. Výuka je obsahově rozdělena do tématických kurzů a) Základy komunikace b) Základy psychologie c) Psychologie v ošetřovatelství - ve 2. ročníku Zprostředkuje studentovi rozhled v současné psychologii, jak obecné, tak i klinické, naučí ho základním principům mezilidské komunikace a komunikace ve zdravotnické instituci. Má dát základy k porozumění psychologickým reakcím člověka v zátěži a v nemoci a ukázat základní možnosti psychologické pomoci pacientům.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (27.10.2008)

Primárním cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy psychologických disciplín a od počátku výuky je směřovat k syntéze a aplikaci získaných znalostí a dovedností přímo v ošetřovatelské praxi. Studenti se naučí vypracovat kazuistiku z psychologického hlediska u různých typů ošetřovatelských diagnóz, naučí se používat model hierarchie potřeb ? autor Maslow. Důraz je kladen na bio- psycho-sociální model člověka.

Literatura -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (27.10.2008)
K tématickému kurzu Základy komunikace
1. Lemon 2: Uč. texty pro sestry a porodní asistentky, materiál WHO, IDV PZ v Brně, 1997.

2. Křivohlavý, J.: Povídej, naslouchám. Návrat, Praha 1993.

3. Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Svoboda, Praha, 1989.

4. Mezihorský, Š.,: Asertivita. Elfa, Praha 1991.

5. Capponi, V., Novák, T.: Asertivně do života. Svoboda, Praha 1992.

6. Křivohlavý, J.: Rozhovor lékaře s pacientem. IDV PZ, Brno 1994.

7. Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén, Praha 1997.

8. Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Portál, Praha 1997.

9. Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál 2000, ISBN 80-7178-291-2

K tématickému kurzu Základy psychologie
1. Nakonečný, M.: Encyklopedie obecné psychologie. Academia, Praha 1998.

2. Drápela,V.: Přehledy teorií osobnosti. Portál, Praha 1998.

3. Vágnerová, M.: Psychologie pro pomáhající profese. Portál, Praha 2000.

4. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha 2000.

5. Čechová, V., Mellanová, A., Rozsypalová,M.: Speciální psychologie. IDV PZ, Brno 1995.

6. Bartošíková, I., Jičínský, V., Jobánková, M., Kvapilová, J.: Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. IDV PZ. Brno 1999.

7. Kern, H., Mehlová, Ch., Nolz, H., Peter, M., Winterspergerová, R.: Přehled psychologie. Portál, Praha 1999.

8. Atkinsonová, R., Atkinson, R.: Psychologie. Victoria Publishing. Praha 1995.

9. Čacka, O.: Psychologie dítěte. nakl. Sursum, Tišnov 1997.

10. Kern, H., Mehl., Ch.: Přehled psychologie. Praha: Portál 2000, ISBN 80-7178-426-5

11. Drapela, V.: Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál 2001, ISBN 80-7178-606-3

12. Křivohlavý, J.: Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing 2002, ISBN 80-247-0179-0

13. Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: H&H Vyšehradská 2002, ISBN 80-7319-016-8

14. Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: BARRISTER&PRINCIPAL 2002, ISBN 80-%85947-80-3

15. Vymětal, J.: Lékařská psychologie. Praha: Portál 2003, ISBN 80-7178-740-X

16. Vymětal, J.: Úvod do psychoterapie. Praha: Grada Publishing 2003, ISBN 80-247-0253-3

http://www.etika/sktlib.cz/psychosomatika

Metody výuky -
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Kožený, CSc. (27.10.2008)

Přednášky, cvičení, semináře, exkurze do zařízení pro klienty se speciálními potřebami, návštěva dětského domova a videotrénink interakcí.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kolínová, Ph.D. (30.09.2010)

Aktivní účast a osobní příprava studentů na praktika.

Zápočtový test - formou otevřených otázek.

Sylabus -
Poslední úprava: HABOVA (30.04.2006)
Tématický kurz základy komunikace
  • Komunikace: základní pojmy, komunikační proces a jeho zákonitosti
  • Komunikace neverbální, verbální, komunikační bariéry, umění naslouchat
  • Profesionální komunikace v transformovaném systému zdravotní péče
  • Komunikační techniky a strategie: devalvující a evalvující postoje a příčiny
  • Asertivní chování, nedirektivní přístup a dialog - Rogers
  • Komunikace v ošetřovatelském procesu

Tématický kurz základy psychologie
1. Psychologie a její uplatnění v péči o zdraví

2. Působení člověka a prostředí, psychické jevy

3. Neurofyziologické mechanismy činnosti

4. Činitelé a průběh vývoje osobnosti v normě a patologii

  • ontogenetický vývoj jedince
  • psychologický vývoj, kognitivní vývoj v dětství,
  • vývoj v adolescenci
  • vývoj jako celoživotní proces
  • sociální aspekty činnosti a psychiky

5. Činnosti, psychické procesy a stavy

  • psychické procesy - poznávání, paměť, řeč, myšlení, emoce, vůle
  • psychické stavy - pozornost
  • vědomí a stavy změněného vědomí
  • psychické funkce v normě a patologii

6. Osobnost - Dynamika a struktura osobnosti

  • teorie osobnosti, zákony a principy vývoje osobnosti
  • biologická a sociální determinace osobnosti
  • motivace, schopnosti, rysy osobnosti, temperament a charakter
  • metody poznávání osobnosti
  • typologie osobnosti

7. Formování osobnosti v náročných životních situacích

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK