Předmět je vyučován v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství - Všeobecná sestra ve 3. ročníku. Patří do skupiny předmětů Modulu humanitního.
Poskytuje základní informace o významu výchovy a vzdělání, objasňuje proces výchovy a vzdělávání, výchovné zásady, metody... , seznamuje s problematikou sociálně patologických vlivů, úlohou a způsoby práce sestry v roli pedagoga,edukátora.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
The subject is taught at the 3rd year of nursing programme. it is a part of humanities module. It aimes to provides students with with information about education, educational and teaching process, methods and role of a nurse as an educator.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (01.09.2020)
Seznámit se základními otázkami pedagogiky, problematikou současného školství, propojit poznatky z pedagogiky s poznatky z ošetřovatelství. Student umí užívat znalostí z pedagogiky v edukačním působení na nemocné a při vedení studentů na odborné praxi.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
Teach the students the basic topics of pedagogy, school system, integrate nursing and educational knowledge. the student will be able to use the knowledge to educate patients.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (30.09.2022)
VALIŠOVÁ ,A. KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. 2. vydání, Praha. Grada Publishing, a.s.2011. 404s. ISBN 978-80-247-3357-9
JUŘENÍKOVÁ,P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada Publishing, a.s.2010. 80s. ISBN 978-80-247-2171-2
SVĚRÁKOVÁ,M. Edukační činnost sestry, Praha : Galén, 2012, 63s. ISBN 978-80-7262845-2
ČÁBALOVÁ,D. Pedagogika, 1.vydání, Praha: Grada Publishing, a.s. 2011,272s. ISBN 978-80-247-2993-0
KUBEROVÁ,H. Didaktika ošetřovatelství,1. vydání,Praha: Portál, 2010, 248s. ISBN 978-80-7367-684-1
SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika, 2. rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada Publishing, a.s. 2007, ISBN 978-80-247-1821-7
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy, 1. vydání , Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978 - 80 - 2446-1265-2
PRŮCHA J. Moderní pedagogika, 6. aktual.vyd. Praha: Portál, s.r.o. 2017. 488s. ISBN 978-80-262-1228-7
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
Vorlíček,Ch.: Úvod do pedagogiky.Praha: H + H 2000, 175s. ISBN 80 - 86022-79-X
Vališová,A., Kasíková, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing,a.s.2007. 404s. ISBN 978 - 80 - 247 - 1734
Jůva,V.: Základy pedagogiky. Brno: Paido 2001. 118s. ISBN 80 - 85931-95 - 8
Průcha J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, s.r.o. 2002. 488s. ISBN 70 - 7178 - 631- 4
Novotná,M., Kremličková, M.: Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, a.s. 1997.116s. ISBN 80 - 95937 - 60 -3
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (01.09.2020)
přednášky, semináře, praktika
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
lectures, seminars, practical exercises
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (01.09.2020)
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou.
Požadavky k zápočtu: 1. písemné vypracovánmí přípravy na modelovou vyučovací hodinu pro studenty SZŠ 2. povinná účast na jednom praktiku (termín bude upřesněn dle rozvrhu, před začátkem letního semestru)
3. 80 % účast na seminářích
Udělení zápočtu je podmínkou pro vykonání zkoušky formou testu.
Udělování zápočtu na podkladě splnění výše uvedených požadavků. Termín bude upřesněn dle rozvrhu před začátkem letního semestru.
Termíny testu budou upřesněny dle rozvrhu před začátkem letního semestru.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
1. written plan of a model hour at secondary nursing school - specialty Helthcare assistent
2. written outline of an educational material for patients on a chosen topic
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (01.09.2020)
- Zařazení pedagogiky v systému věd o člověku. Pedagogika jako věda. Pedagogické disciplíny.
- Učení, vzdělávání, vyučování, cíle výchovně vzdělávací práce, metody, hodnocení, systém celoživotního vzdělávání. Komunikace ve výchově.
- Význam výchovy pro vývoj jedince.
- Výchovné styly a prostředky.
- Problematika socializace, sociálně patologické vlivy ohrožující děti a mládež.
- Výchovné metody, zásady, a jejich uplatnění v profesním přístupu sestra - klient v ošetřovatelské praxi.
- Sestra v úloze mentorky ošetřovatelské praxe.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
Pedagogy as a science, pedagogical discilpines, didactics, theory of education
Learning, study, teaching, communication in pedagogy and education
Educational styles and methods
Health education, healthy lifestyle, ebnironmental education