Předmět je vyučován v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství - Všeobecná sestra ve 2. ročníku. Patří do skupiny předmětů Modulu humanitního.
Cílem je seznámit studenta se zásadami vědecké práce a s výzkumnými metodami a technikami tak, aby byl schopen samostatně připravit, realizovat a zpracovat empirické šetření v oblasti zdravotnických služeb.
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (15.09.2008)
The subject is taught in the 2nd year of the general nursing programme. It is a part of the Humanities module.
The aim is to teach the students the rules and methodology of research work in healthcare environment, to help them plan and carry out an empirical study, analyse the data.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (03.02.2009)
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o způsobu vědecké práce, o předpokladech kvantitativního a kvalitativního výzkumu, a o specifických aspektech ošetřovatelského výzkumu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (03.02.2009)
The goal of the subject is to provide students with elementary foundations of scientific research, on preconditions of quantitative and qualitative methodology as used in healthcare and on specific aspects of nursing research.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (03.02.2009)
1. Bártlová, Tóthová, Sadílek: Výzkum a ošetřovatelství. NCONZO Brno, 2005
2. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2000.
3. Hendl J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha 1999.
4. Bartlová S., Hnilicová H.: Vybrané metody a techniky výzkumu. Zjišťování spokojenosti pacientů. IDVPZ, Brno 2000.
5. Povědomí o výzkumu v praxi sestry a porodní asistentky. Strategivké dokumenty MZČR 2000 (dostupné v knihovně 3. LF UK)
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (11.11.2008)
1. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2000.
2. Bártlová, Tóthová, Sadílek: Výzkum a ošetřovatelství. NCONZO Brno, 20053. Hendl J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha 1999.
3. Bartlová S., Hnilicová H.: Vybrané metody a techniky výzkumu. Zjišťování spokojenosti pacientů. IDVPZ, Brno 2000.
4. Povědomí o výzkumu v praxi sestry a porodní asistentky. Strategivké dokumenty MZČR 2000 (dostupné v knihovně 3. LF UK)
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (03.02.2009)
přednášky, cvičení, praktika
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (03.02.2009)
lectures, seminars, exercises
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (18.09.2008)
podmínkou udělení zápočtu je 80% účast, v případě nižší účasti zpracování témat cvičení, na kterých student/la chyběl/a),
Zápočtový test- min. 40 bodů/max. 80
Předmět je ukončen zápočtem
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (04.11.2008)
80% attendance
test for credit - min. 40 points/max. 80
Sylabus -
Poslední úprava: HABOVA (28.04.2006)
Filosofický problém poznatelnosti a teorie poznání
Východiska a zásady výzkumné práce (otázka fragmentarizace a generalizace)
Metodologie klinického výzkumu, etické problémy, kontrola kvality, kazuistika, modelování
Metody sociálního výzkumu - příprava projektu, volba metody a vzorku. Náhodný a kvótní výběr. Kvantitativní a kvalitativní metodologie. Problém objektivity a měření v sociálních vědách. Logické a interpretující přístupy. Problém operacionalizace, reliability, validity, reprezentativnosti
Techniky získání dat - dotazník, anketa, rozhovor standardizovaný, polostandardizovaný volný, hloubkový, skupinový. Pozorování - standardizované, zúčastněné, nezúčastněné. Obsahová analýza. Sekundární analýza dat
Zpracování dat (statistické a kvalitativní), interpretace závěrů. Využití počítačové techniky. Nejčastější chyby ve výzkumu. Základní statistické veličiny
Zásady pro zpracování bakalářské práce, práce s literaturou - odkazy a citace, volba tématu a metody
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (03.02.2009)