PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy edukace - CNSED3
Anglický název: Basic education
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/15, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Klinické předměty
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
Základy edukace je volitelný předmět, ve kterém student získává rozšiřující znalosti o problematice edukace pacienta a rodinných příslušníků. Rozsah předmětu je celkem 30 vyučovacích hodin, výuka probíhá v 3 hodinových blocích. Předmět je ukončen zápočtem. Předmět je zařazen ve 3. ročníku a navazuje na vědomosti které student získal v předmětu Pedagogika v ošetřovatelství.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

Po absolvování předmětu Základy edukace bude student schopen:
- Definovat základní pojmy
- Orientovat se v aktuálně platné legislativě vztahující se k problematice edukace
- Seznámit se s faktory ovlivňujícími průběh edukace
- Realizovat anamnestický rozhovor s pacientem, zaměřený na zhodnocení úrovně znalostí, dovedností a potřeby edukace sestrou
- Specifikovat použití jednotlivých didaktických metod a forem edukace v ošetřovatelské praxi
- Seznámit se s požadavky na vedení edukačního záznamu v dokumentaci pacienta
- Naplánovat a realizovat edukační program v oblasti primární, sekundární terciální prevence

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 77 s.
Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. 1.vyd.  Portál: Praha. 2010. 248 s.
Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.197 s.
Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 313 s
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 152 s.  
Svěráková, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. 63 s.
Závodná, V. Pedagogika v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2002. 95 s.
Tematicky relevantní články z  odborných časopisů(Časopisy: Andragogika, Pedagogika, Zdravotnické noviny, Učitelské noviny aj. včetně cizojazyčných);
Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací
Právní předpisy

Doporučená literatura:
Beneš, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.136 s.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s.
Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha:Grada, 2010. 128 s.
Brich, P. Koučování, inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. s. 97.
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha, Slon 1995. 146 s.
Geoffrey, P. Moderní vyučování. 2. vyd., Praha: Portál, 2002. 380 s.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 169 s.
Janáčková, L., Weiss, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál: Praha, 2008. 136 s.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s.
Medlíková, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s.
Průcha, J., Walterová, E. Mareš, J. Pedagogocký slovník. 6. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s.
Vester, F. Myslet, učit se…. A zapomínat? 1. Vyd. Plzeň: Fraus, 1997. 191 s.

 

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

přednášky, praktická cvičení, případové studie, workshop a metody aktivního vyučování 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

80% aktivní účast studenta na výuce
Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky ne základě splnění požadované docházky a vypracování zadaných úkolů v rámci samostudia/skupinové práce (zpracování příspěvku/textu k vybrané problematice a tématu poradenství a edukace v ošetřovatelské praxi) a skupinové prezentace/předání zpracovaných informací v rámci výuky (práce ve trojicích, volba vhodné edukační metody dle tematického zaměření a výběru studetů).

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

Vymezení poradenství a edukace v ošetřovatelství (předmět a cíle základní pojmy a kontext, interdisciplinarita);
Faktory ovlivňující průběh a výsledky poradenského procesu a edukace;
Faktory související s učícím se jedincem, faktory související se situací, v níž edukace probíhá; faktory související s učivem; činitelé související s osobností edukátora/poradce;
Teoretické minimum - učení a učení se jako proces;
Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivní edukace; tvořivost a její rozvíjení);
Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů; Psychologie učení dospělých (motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení);
Hodnocení a zpětná vazba;
Metodicko-didaktické aspekty edukace a poradenství;
Didaktická struktura edukačního procesu a poradenství v teorii a klinické praxi;
Způsoby práce s klientem/pacientem:
Systemický přístup - koncept pomoci a kontroly;
Na řešení orientovaný přístup/SFA;
Zakázkový model;
Sociálně- psychologické aspekty edukace a poradenství;
Aplikace poznatků teorie na klinickou praxi
Jedinci se speciálními potřebami a edukace, edukace rodinných příslušníků;
Edukační proces a poradenství v ošetřovatelské praxi;
Možnosti využití edukace a poradenství v různých oblastech života, v průběhu životní dráhy zdravotníka,spolupráce s dalšími odborníky a institucemi

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK