PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
IIC - 4. Poruchy psychiky - CMCP0434 (psychiatrie, farmakologie)
Anglický název: IIC - 4. Mental Disorders
Zajišťuje: Klinika psychiatrie a lékařské psychologie 3. LF UK a NÚDZ (12-PCHI)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/90, Jiné [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://www.pcp.lf3.cuni.cz/pcpout/vyuka3lf.htm
Garant: prof. MUDr. Lucie Bankovská Motlová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Lékařství > Klinické předměty
Atributy: Modul IIC
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Hana Jarošová (21.05.2008)
IV. ročník, Modul IIC-Klinicko-patologické základy medicíny, Kurz poruchy psychiky: Cílem kurzu je seznámit v českém i anglickém jazyce posluchače s základními psychiatrickými problémy, symptomatikou, syndromologií a nosologií v kontextu patofyziologie a mechanismů léčebných intervencí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Hana Jarošová (21.05.2008)

Absolventi kurzu ¨

1) pochopí souvislosti mezi patofyziologickými aspekty a klinickým obrazem duševních poruch;

2) dovedou samostatně posoudit přítomný stav psychický a provést syndromologickou diferenciální diagnostiku duševních poruch.

Literatura -
Poslední úprava: Hana Jarošová (21.05.2008)

? Psychiatrie/ Cyril Höschl, Jan Libiger, Jaromír Švestka (eds.) - 2. vyd. - Praha: Tigis, 2004.

? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998.

? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996.

? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997.

? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998.

? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996.

? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997

Metody výuky -
Poslední úprava: Hana Jarošová (21.05.2008)

Powerpointová prezentace, videoukázky klinických obrazů, demonstrace pacientů vyučujícími, vyšetření pacienta studentem, práce s kasuistikami, studium lékařské dokumentace, exkurze a praktická výuka problematiky závislostí na psychoaktivních látkách ve specializovaném pracovišti u Apolináře.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Hana Jarošová (18.07.2008)

Podmínky udělení zápočtu:

Studenti jsou s podmínkami zápočtu seznámeni první den kurzu, kromě toho jsou umístěny na http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/. Očekává se 80% účast na praktické části výuky a napsání závěrečného testu. Závěrečný test slouží k opakování, opravuje se hromadně, tak, aby se ujasnilo, čemu studenti nerozumí, a měli možnost se zeptat na nejasnosti. Studenti si přinesou vlastní poznámky, které získali během kurzu, a během testu je používají. Nahrazování je možné za předpokladu, že se absentující student včas (tedy obratem, případně ihned po ukončení kurzu) ohlásí e-mailem vedoucí kurzu motlova@pcp.lf3.-cuni.cz a v kopii sekretářce jarosova@pcp.lf3.cuni.cz. Zameškanou výuku student nahradí 1) během následujícího výukového bloku, s tím, že si předem ověří, zda se učí téma, na kterém chyběl; 2) pokud toto není možné, dohodne se s vedoucí kurzu na dalším postupu (kontakt: motlova@pcp.lf3.cuni.cz); Tímto dalším postupem se rozumí účast na seminářích Psychiatrického centra Praha, pokud se jedná o relevantní téma, či na mimořádných přednáškách, o nichž nalezne informace na výukovém webu. V případě, že ani toto není možné, vypracuje seminární práci v rozsahu 5 normostran na příslušné téma, případně provede vyšetření pacienta včetně zápisu. Pokud bude chybět na test, a nebude mít možnost napsat si jej s jinou skupinou (může psát i v AJ), opět kontaktuje vedoucí výuky a domluví se na náhradním termínu psaní testu.

Sylabus -
Poslední úprava: Hana Jarošová (21.05.2008)

Kurs je rozdělen do 15 výukových témat. Dva výukové dny absolvují studenti na farmakologii, zbytek kursu se odehrává v Psychiatrickém centru Praha. Tématicky kurs pokrývá všechny poruchy psychiky, tak, jak jsou řazeny v klasifikačním manuálu Duševní poruchy a poruchy chování (MKN-10; Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize). Rozdělení témat podle klinických kategorií je přehledné a umožní rychlou orientaci studentů v problematice: psychopatologie, afektivní poruchy, organické poruchy, psychotické poruchy, neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy, behaviorální syndromy spojené s fyziologickými porucha a somatickými faktory (poruchy příjmu potravy, poruchy spánku, poruchy v šestinedělí), osobnostní poruchy, poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek a poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a v adolescenci. Závěrečný test je určen k zopakování klíčových témat a k upřesnění nejasností. Výuka probíhá v Psychiatrickém centru Praha od 8.00 do 13.00. První část výukového dne se vždy věnuje teoretickým aspektům daného okruhu (patofyziologii, etiologii, epidemiologii), navazuje praktická část (klinický obraz, s důrazem na široce pojatou diferenciální diagnostiku). Terapie se probírá pouze okrajově, jelikož je náplní seminářů v pátém ročníku. Během praktické části jsou studentům demonstrováni pacienti. Očekává se, že se studenti zapojí aktivně a prokáží znalost psychiatrické propedeutiky ze 3. ročníku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK