PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Modul oborů vnitřního lékařství - Klinická biochemie - CKBCXX15
Anglický název: Module of Internal Medicine - Clinical Biochemistry
Zajišťuje: Ústav mikrobiologie 3. LF UK, FNKV a SZÚ (12-MIK)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/20, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. MUDr. Antonín Jabor, CSc.
Kategorizace předmětu: Lékařství > Klinické předměty
Atributy: Modul oborů vnitřního lékařství
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: MUDr. Andrea Pavlíková (29.04.2014)
Výuka formou semináře zaměřeného na principy indikace a interpretace klinicko-biochemických vyšetření. Základní oblasti zahrnují poruchy vnitřního prostředí, ledvinových funkcí, poruchy kardiovaskulárního aparátu, gastrointestinálního traktu, metabolismu a endokrinologie.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MUDr. Andrea Pavlíková (25.04.2014)

Pochopit roli laboratorní medicíny jako součást péče o nemocného. Rozborem klinických případů se naučit vnímat výsledek laboratorního testu jako pravděpodobnostní charakteristiku se specifickým použitím s ohledem na klinickou situaci a stav pacienta a uplatňovat principy racionální indikace.

Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Andrea Pavlíková (25.04.2014)

1. Antonín Jabor, Janka Franeková: Principy interpretace laboratorních testů. Roche, Praha, 2013

2. Racek, J. a kolektiv: Klinická biochemie. 2. vydání, Praga, Galén, 2006.

3. Kolektiv autorů (Ed. Antonín Jabor): Encyklopedie laboratorní medicíny pro klinickou praxi. Dostupné na www.enclabmed.cz po jednoduchém zaregistrování.

Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Andrea Pavlíková (29.04.2014)

Práce se žádankou na biochemické laboratorní vyšetření u různých diagnóz se zhodnocením významu testů, diagnostické efektívity a cost-efektivity.

Rozbor výsledků laboratorního biochemického vyetření u různých diagnóz se zaměřením na patofyziologické procesy a vztahy mezi vyšetřeními.

Prezentace kazuistik.

Interaktivní výklad vybraných oblastí laboratorní diagnostiky.

Zhodnocení významu aktuálních guidelines s laboratorní tematikou.

Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Andrea Pavlíková (25.04.2014)

Poslední úprava: MUDr. Andrea Pavlíková (30.09.2013)

 

Oba semestry (letní a zimní semestr) pro akademický rok 2013/2014

Úvodní celoročníková přednáška v rozsahu 2 hodin (pouze v českém jazyce)

1. Racionalita a etika laboratorního vyšetřování (1 hodina)

2. Diagnostická efektivita laboratorního testování (1 hodina)

Semináře

1. den

Racionalita a etika laboratorního vyšetřování se zaměřením na klinickou biochemii; Diagnostická efektivita laboratorního testování (praktický rozbor celoročníkové přednášky)

Požadavkové a výsledkové listy, práce s nálezem, práce s referenčními mezemi a cut-off hodnotami

Acidobazická rovnováha

Metabolismus a regulace minerálového hospodářství

Metabolismus a regulace vodního hospodářství

Klinická biochemie v intenzívní péči: sepse, zánět, zátěžové stavy

2. den

Akutní poškození ledvin

Chronické onemocnění ledvin

Kardiovaskulární riziko

Akutní koronární syndrom, chronické selhání srdce

Hepatopatie

Akutní pankreatitida

3. den

Osteoporóza, metabolické onemocnění skeletu, muskulopatie

Diabetes mellitus - diagnostika a monitorování

Monoklonální gamapatie.

Tyreopatie

Hypo- a hyperparatyreoidismus

Test, rozbor výsledků testu

Celkem 20 hodin výuky.

Požadavky na udělení zápočtu:

• 100% účast na seminářích

• Úspěšné absolvování písemného testu

Absence na jednom výukovém dni bloku seminářů může být nahrazena vypracováním písemné práce po dohodě s garantem výuky klinické biochemie. Absence na 2 výukových dnech znamená nesplnění podmínek pro přistoupení k testu. Neúspěch v testu se řeší opakováním jiné varianty testu.

prof. MUDr. Antonín Jabor, CSc.

Garant výuky klinické biochemie v akademickém roce 2013/2014

20.9.2013

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK