PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dentální hygiena I. - CDH114P1
Anglický název: Oral hygiene I.
Zajišťuje: Stomatologická klinika 3. LF UK a FNKV (12-STOM)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 8
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:30/40, Z [HS]
letní s.:20/50, Z+Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: MUDr. Wanda Urbanová, Ph.D.
MDDr. Diana Kovářová
Mgr. Petra Křížová, DiS.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)
Dentální hygiena je jedním z hlavních vyučovacích předmětů, na jehož základě je postavena vlastní praxe dentální hygienistky v zubní ordinaci. Zvládnutí předmětů poskytuje vědomosti o porozumění úlohy orální hygieny v etiologii, léčbě a prevenci ústních onemocnění. Ve výuce se promítají znalosti z komunikace a psychologie pacienta, které bezprostředně souvisí s vysvětlením a motivací pacientů v tomto oboru.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Petra Křížová, DiS. (12.09.2022)

Cílové vědomosti a dovednosti
- znalosti o důležitosti dentální hygieny,
- znalosti prostředků a metod pro docílení ústní hygieny, techniky čištění zubů,
- schopnost účinné motivace, instruktáže, znalost pomůcek pro ústní hygienu,
- znalost komunikace a psychologie pacienta.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Petra Křížová, DiS. (08.11.2022)

Botticelli, A. T.: Dentální hygiena, Quintessenz, Praha, 2002.

Darby, M.,L.,: Review of Dental Hygiene, Mosby,, USA, 2002.

Kilian, J. a kol.: Prevence ve stomatologii, Galén, Praha, 1999.

Kovaĺová, E., Čierny, M.: Orálna hygiena, 1. vyd., Prešov-Zürich 1994.

Kovaľová, E., Čierny, M.: Orálna hygiena, 1. část, 1. vyd., Prešov-Zürich 2006.

Koval’ová,E.: Orálna hygiena II.,III., 2010

Koval’ová,E.: Orálna hygiena IV., 2012

Koval’ová,E.: Orálna hygiena V., 2013

Minčík, J.: Kariologie, 1. vyd., Praha 2014.

Ptáček,R.: Informovaný souhlas. Galén, Praha, 2017.

Šedý, J.: Kompendium stomatologie I., 2012.

Weber, T.: Memorix zubního lékařství, 2012.

 

 

 

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Petra Křížová, DiS. (21.11.2022)

Předmět Dentální hygiena se člení na teoretické vyučování a praktická cvičení. Pro výuku je nezbytné používat obrazový materiál, fantomy, modely, rentgenologické snímky, videozáznamy a praktické ukázky léčebných postupů.
Těžiště předmětu Dentální hygiena je v praktických cvičeních. V praktickém vyučování se hojně využívá práce na fantomech a modelech mimo ústa pacientů. Dále videozáznamů, nástrojů a přístrojů potřebných k vyšetření a ošetření při provádění preventivních, preventivně léčebných a léčebných postupů. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Petra Křížová, DiS. (21.11.2022)

ZS -zápočet - 80% docházky, odevzdání zadané práce

LS -zápočet - 80% docházky,             

Zkouška - vypracování motivačního atlasu, ústní pohovor z probrané látky a doporučené literatury

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Křížová, DiS. (21.11.2022)

Předmět Dentální hygiena se člení na teoretické vyučování a praktická cvičení. Těžiště předmětu Dentální hygiena je v praktických cvičeních. V praktickém vyučování se hojně využívá práce na fantomech a modelech mimo ústa pacientů.

TEORIE
- etiologie vzniku onemocnění dutiny ústní
- vyšetření dutiny ústní z pohledu dentální hygienistky,
- dokumentace a záznamy o vyšetření z pohledu dentální hygienistky,
- vybavení a uspořádání pracovního místa a zubní ordinace,
- zdůraznění osobní hygieny,
- vizualizace zubního povlaku,
- metody a prostředky k udržování ústní hygieny,
- individuálně a profesionálně prováděná ústní hygiena,
- znalost správně prováděné motivace a poučení pacienta v domácí péči o dutinu ústní,
- citlivé zubní krčky, metody a prostředky ošetření,
- preventivní a léčebně preventivní postupy prováděné během hygienické hodiny v zubní ordinaci,
- rozdílnost a specifikace ústní hygieny v jednotlivých věkových kategoriích,
- pečetění fisur.


PRAKTICKÁ CVIČENÍ
- vstupní vyšetření a jeho dokumentace,
- vyšetření dutiny ústní pomocí běžně užívaných zubních a parodontologických indexů,
- stanovení komplexního léčebného plánu ve spolupráci se zubním lékařem pro dosažení ústního zdraví a celkové rehabilitace dutiny ústní,
- vyšetření a záznam úrovně ústní hygieny, kumulace zubního kamene, stavu gingivy, nekariézních a kariézních lézí tvrdých zubních tkání a stavu výplní u pacienta během léčby,
- prakticky prováděné vyšetření, dokumentace a záznamy dentální hygienistkou,
- stanovení léčebného plánu pro dosažení zdraví v oblasti ústní hygieny, prakticky prováděná komunikace v týmu zubní lékař, dentální hygienistka, zubní sestra,

- na základě vyšetření schopnost rozpoznání nutnosti konzultace a stanovení plánu a dalšího postupu zubním lékařem,

- motivace pacienta, techniky čištění zubů, pomůcky pro ústní hygienu,
- domácí péče o dutinu ústní všech věkových kategorií, péče o protetické výrobky apod.,
- nácvik použití jednotlivých nástrojů na fantomech a modelech úprava převislých výplní, leštění povrchu výplní, odstranění supra- a subgingiválního zubního kamene, sondáž parodontálních chobotů apod.),
- užití prostředků k vizualizaci zubního povlaku,
- nácvik lokální aplikace fluoridů,
- péče o nástroje, jejich příprava, dezinfekce, sterilizace, balení, uložení (vyhl. č. 306/2012),
- péče o dutinu ústní z pohledu epidemiologicko-hygienické vyhlášky č. 306/2012,
- uplatňování vědomostí z psychologie a komunikace s pacientem v rámci motivace a instrukce pacienta.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK