Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
Cílem předmětu Úvod do klinické medicíny I. je uvést studenty do zdravotnické praxe a získat osobní zkušenost se zdravotnickým pracovištěm. Dále je implementován úvod do klinické propedeutiky základních oborů v návaznosti na sylabus kurzu Buňka. Kurz tvoří přednášky, semináře a praktická cvičení. Přednášky poskytují širší rámec informací o zdravotní péči, na seminářích a praktických cvičeních se studenti seznamují s provozem zdravotnického zařízení a získávají prostor pro přímý kontakt s nemocným.
Specifické cíle předmětu jsou dále:
- vytvořit studentům příležitost setkávat se s pacienty/klienty, umožnit nácvik komunikace (první kontakt s nemocným) a poznat prostředí komunitní a zdravotnické péče,
- nácvik základních klinických postupů v laboratorních podmínkách,
- nácvik komunikačních dovedností týkajících se navázání kontaktu s nemocným a odběru informací o potřebách nemocného člověka,
- uplatnění získaných dovedností v rámci praxe v zařízeních komunitní péče,
- vytvořit příležitost ke spolupráci se členy zdravotnického týmu (prvky interprofesního učení).
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
The goal of the subject Introduction into clinical medicine is to gain insight into the healthcare practice through personal experience, and facilitate introduction into clinical propedeutics, following the course Cell. The ICM course is made of the lectures, seminars and practicakl exercises.
The specific goals for the students are:
- meet the patients/clients, practice communication (první kontakt s nemocným), get to know the environment of hospital and community care,
- training of the basic clinical procedures in school laboratory,
- training of the communication skills - form relationship with the patients, perform interview, assess the patient's needs
- implement the learned skills during the practice in a community care setting,
- cooperate with other members of healthcare team (interprofessional learning).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
Cílem předmětu je:
- vytvořit studentům příležitost setkávat se s pacienty/klienty, umožnit nácvik komunikace (první kontakt s nemocným) a poznat prostředí komunitní a zdravotnické péče,
- nácvik základních klinických postupů v laboratorních podmínkách,
- nácvik komunikačních dovedností týkajících se navázání kontaktu s nemocným a odběru informací o potřebách nemocného člověka,
- uplatnění získaných dovedností v rámci praxe v zařízeních komunitní péče,
- vytvořit příležitost ke spolupráci se členy zdravotnického týmu (prvky interprofesního učení).
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
meet the patients/clients, practice communication (první kontakt s nemocným), get to know the environment of hospital and community care,
- training of the basic clinical procedures in school laboratory,
- training of the communication skills - form relationship with the patients, perform interview, assess the patient's needs
- implement the learned skills during the practice in a community care setting,
- cooperate with other members of healthcare team (interprofessional learning).
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
Kol.autorů: Průvodce ošetřovatelskou dokumentací od A do Z. Gradapublishing. Praha 2002. s. 17 - 20 (Barthelové a Katzův index)
Vytejčková, R., Sedlářová,P.,Wirthová,V. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Gradapublishing. Praha 2011.
Linhartová,M. : Praktická komunikace v medicíně. příručka pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha ,Grada Publishing 2006, ISBN 978-80-247-1784-5 S.
Tate,P. : Komunikace pro lékaře. Praha ,Grada Publishing 2005,ISBN 80-247-0911-2. .
Příručka komunikace pro lékaře: Jak získat důvěru pacienta, Tate, P., Grada, Praha 2005.
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
Zimní semestr:
1. Praktická cvičení: účast min. 80 % na praktických cvičeních a semináři Modelový rozhovor s pacientem. Zápočty se udělují: v lednu dle rozpisu kruhů v rozvrhu.
Letní semestr:
1. Praktická cvičení, semináře na téma Komunikace a Komunikace s neslyšícím pacientem podle rozvrhu studijních kruhů, stáž v nemocnici: účast min. 80%.
Při kontrole účasti na výuce se studenti budou prokazovat kartou ISIC.
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
Winter semester:
1. 80% attendance at practicums and seminar called Model patient interview. Term of the credit on Janury 2024
Summer semester
80 % attendance at practicums and communication seminars which take place ...
The students will use ISIC to prove attendance at each compulsory class.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)
Obecná teoreticko-praktická témata:
1) Prostředí nemocnice, nemoniční jednotky, režím v nemocnici (mytí rukou)
2) Navázání vztahu a komunikace s pacientem
3) Základni posouzení stavu pacienta (měření fyziologických funkcí, prevence rizik)
4) Prevence TEN, bandáž DK
5) Péče o pacienta v lůžku, prevence dekubitů
6) Podávání léků (orálně, injekčně, infúze)
7) Kazuistické praktikum
Komunikační dovednosti:
1) Pacient-edukátor a jeho potřeby (kazuistický seminář - jak vést rozhovor s pacientem)
2) Specifika komunikace v nemocničním prostředí
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (27.09.2023)