PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interpretace EKG v klidu a při zátěži - B81257 (volitelný předmět)
Anglický název: Interpretation of ECG at rest and during exercise
Zajišťuje: Ústav tělovýchovného lékařství 1. LF UK a VFN (11-00380)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
Body: 3
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 7/7, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: 90
Minimální obsazenost: 3
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: zvili@lf1.cuni.cz1st course begins the 1st week, 2nd course begins the 7th week of semesterMonday 10.00-11:30 a.m.
Další informace: http://utl.lf1.cuni.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. MUDr. Zdeněk Vilikus, CSc.
Atributy: Lékařství
Teoretický předmět
Zubní lékařství
Anotace - angličtina
Poslední úprava: VIL01834 (10.10.2017)
Interpretation of ECG at Rest and during Exercise. 7 lessons, 6 topics: 1) Introduction 2) Myocardial Infarction 3) Ischemia, Conduction Disturbances 4) Arrhythmias 5) ECG in Sportsmen,Exercise ECG. 6) Hypertrophy, Minwerals and ECG. 7) Repetition. Credits. Each lesson: short theoretical introduction, typical curves examples, each student makes an attempt to interpret a curve, diagnosis via quiz, final lecturer´s explanation of a diagnosis. Lessons are completely implemented in MS Power Point.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: VIL01834 (25.04.2008)

To teach students basic pathological diagnoses and interpretations of the ECG curves of real patients not only at rest conditions but also during exercise.

Sylabus -
Poslední úprava: VIL01834 (10.10.2017)

Interpretation of ECG at Rest and during Exercise.
Seven lessons, six topics:

1) Introduction;
2) Myocardial Infarction;
3) Ischemia, Conduction Disturbances;
4) Arrhythmias;
5) ECG in Sportsmen, Exercise ECG.
6) Hypertrophy, Overload.
7) Repetition. Credits.

Each lesson: short theoretical introduction, typical curves examples,
each student makes an attempt to interpret a curve, diagnsis via quiz,
final lecturer´s explanation of a diagnosis.

Lessons are completely implemented in MS Power Point.

Literatura -
Poslední úprava: VIL01834 (25.04.2008)

Doporučená literatura: Khan, M. Gabriel: EKG a jeho hodnocení. Formát: 14×21 cm, 348 stran, Grada Publishing, Praha, 2005 ISBN: 80-247-0910-4

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: VIL01834 (23.09.2020)

Prerequisites and co-requisites: anatomy, physiology
Recommended prerequisites for the course are: ANATOMY, PHYSIOLOGY (but not required). 
The course is intended primarily for students in 3rd-6th year. (1st and 2nd year students) often give up teaching early 
because they do not have the necessary foundations and cannot follow them.
Prerequisits of the subject are: anathomy, physiology.

Doporučenými prerekvizitami předmětu jsou: ANATOMIE, FYZIOLOGIE
(nejsou však povinné). Předmět je určen především studentům 3.- 6. ročníku.
Studenti 1. a 2. ročníku často výuku vzdají předčasně, protože nemají potřebné základy a nemohou na ně navázat.



Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: VIL01834 (23.09.2020)

Range of knowledge for credit test:

21 theoretical questions + evaluation of 3 ECG curves

Correctly diagnose ECG curves for the following pathological states:
1) Acute Myocardial Infarction, Old Myocardial Infarction.
2) Ischemia, False Ischemia. Conduction Defects - Tawara Bundle Blocks.
3) Hypertrophy of the Left Ventr icle, Hypertrophy of the Right Ventricle.
4) Arhythmias, Atrioventricular Blocks I., II. a III. dgr.
5) Athletic ECG, Load ECG.
6) Hypertrophy and Ventricular Overstrain. Extracardial Factors.

 

A total of 6 courses (PowerPoint presentations) are included in Moodle.
The credit test implemented in Moodle will contain 24 questions - multichoice type - to choose more possible answers correctly.
I will make the test visible in November, so it will be possible to pass it before the end of the winter semester. The test is not quite simple,
but I will judge it somewhat more leniently than is usually because of the extraordinary circumstances.
During the semester, there will also be practical teaching of spiroergometry in small groups - a complex stress test of cardiorespiratory fitness.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK