PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Utrpení, smysl a naděje - B03596 (volitelný předmět)
Anglický název: Suffering, meaning and hope
Zajišťuje: Ústav humanitních studií v lékařství 1. LF UK (11-00240)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: 25
Minimální obsazenost: 3
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Jakub Formánek Ph.D.
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. MUDr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D.
Atributy: Adiktologie
Ergoterapie
Fyzioterapie
Porodní asistentka
Lékařství
Všeobecné ošetřovatelství
Nutriční terapeut
Teoretický předmět
Zubní lékařství
Anotace
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)
Základním tématem celého kurzu bude téma utrpení a bolesti v cyklu života. Budeme čelit některým nevyhnutelným prognózám a zamýšlet se nad tématem, jak pracovat s bolestí a utrpení. V témž rozměru, ale ze zcela jiné strany, se budeme zabývat tématem smyslu a naděje. Co dává pacientovi smysl? V co ještě doufá a v čem si udržuje svou naději? Rovněž se podíváme na tzv. HOPE škálu a budeme se jí snažit včlenit do běžné péče.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)

Cílem kurzu je základní seznámí s utrpením pacientů a nástin bezvýchodnosti. Stejně tak cílem kurzu je ukázat potřebnou a přiměřenou práci zdravotníků s nadějí a plánem péče.

Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)

1. Utrpení a Smysl: Logoterapie Viktora Frankla a Autopoietické systémy

2. Práce s naději: HOPE škála, dotazování se na naději, wish otázka, zlatá rybka

3. Utrpení dětí i rodičův v perinatální situaci. Kazuistiky a hledání smyslu pro rodiče.

4. Utrpení dítěte předškolním a školním věku. Naděje předškoláka-. Kazuistiky.

5. Utrpení náctiletého. Nástin vývoje náctiletého. Naděje náctiletých.

6. Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.

7. Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.

8. Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.

9. Utrpení a bolest.

10. Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?

Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.07.2023)

Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jakub Formánek, Ph.D. (14.02.2024)

Zakončení kolokviem a reflexí práce. 

Rozpis výuky -
Rozpis blokový
Týden bloku Den Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
1Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení a Smysl: Logoterapie Viktora Frankla a Autopoietické systémyMgr. Jakub Formánek, Ph.D.První setkání čtvrtek 22. 2. 2024 15:30 – 17:00 hodin, učebna č. 20 (HUMP 4) Výuka odpadne:29.2.,21.3., 25.4
průměr: 5, hodnoceno: 1x
2Čtvrtek15:30 - 17:00seminářPráce s naději: HOPE škála, dotazování se na naději, wish otázka, zlatá rybka 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
3Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení dětí i rodičův v perinatální situaci. Kazuistiky a hledání smyslu pro rodiče. 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
4Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení dítěte předškolním a školním věku. Naděje předškoláka-. Kazuistiky. 
5Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení náctiletého. Nástin vývoje náctiletého. Naděje náctiletých. 
6Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého. 
7Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc. 
8Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace. 
9Čtvrtek15:30 - 17:00seminářUtrpení a bolest. 
10Čtvrtek15:30 - 17:00seminářSyntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem? 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK