PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikovaná pedagogická psychologie - B03363 (Nutriční terapie - kombinovaná)
Anglický název: Applied Educational Psychology
Zajišťuje: Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/4, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Mgr. Miluše Kulhavá, miluse.kulhava@lf1.cuni.cz
Další informace: http://utpo.lf1.cuni.cz
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Miluše Kulhavá
Patří mezi: Povinné BNT18 K 3.r._23/24
Atributy: Nutriční terapeut-kombinovaná
Teoretický předmět
Záměnnost : B02299
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (28.01.2021)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí získaných v medicínských a sociálních vědách. Obsahem předmětu je propojení poznatků psychologie a pedagogiky na teoretické úrovni a v klinické praxi. Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikaci edukace v klinické praxi. Edukace pacientů a jejich blízkých nutričním terapeutem je nástrojem zajištění lepší účasti pacientů na procesu poskytování zdravotní péče a především pak zachovávání a obnovy zdraví. Nutriční terapeut se také podílí na provádění, zjištění a analýze potřeb v oblasti vzdělávání a kvalifikaci pracovníků ve vlastním zdravotnickém zařízení v oboru NT. Plánuje a zajišťuje organizaci dalšího vzdělávání různých kategorií pracovníků ve zdravotnictví jak ve vlastních zdravotnických zařízeních, tak i zprostředkovaně v dalších vzdělávacích a zdravotnických zařízeních v problematice výživy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Jana Kolářová (28.01.2021)

  • seznámit se s psychologickou problematikou pedagogické/edukační a poradenské činnosti v profesi nutričního terapeuta
  • objasnit základní otázky učení, psychologie vyučování a psychologie výchovy a vzdělávání
  • chápat faktory ovlivňující učební činnosti jednotlivce
  • seznámit se se strategií postupu navrhování vzdělávací akce/výukového programu
  • Sylabus
    Poslední úprava: Jana Kolářová (28.01.2021)
    Obsahové zaměření výuky:

    1) Vymezení aplikované pedagogické psychologie (předmět a cíle)

    2) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z psychologie na proces učení se jedince; učení a získávání znalostí - psychologie učícího se jedince

    3) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z pedagogiky, didaktika a metodika

    4) Aplikovaná pedagogická psychologie: úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství, edukace; obtížné situace v poradenství/edukaci a jejich řešení poradcem/lektorem

    5) Edukace jedinců se specifickými potřebami; edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.

    Literatura
    Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (16.11.2020)

    Povinná  literatura:

    Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010 (3. vydání). ISBN: 978-80-7367-725-1.

    Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. (Rozšířené a přepracované vydání). ISBN 978-80-7367-273-7.

    Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.

    Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN-13:978-80-247-2171-2.

     

    Doporučená literatura:

    Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.

    Fenstermacher, G., D., Soltis, J., F. Moderní styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

    Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.

    Svoboda, J. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: VOX a. s. – Nakladatelství, 2013. ISBN: 978-80-87480-12-0.

    Šoferová, J. Lektorské finty. Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.

    Bobek, M, Penička, P. Práce s lidmi. Učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese. S úvodem do filozofie práce s lidmi, současné vědy a psychologie. Brno: NC Publishing, a.s. 2008. ISBN: 978-80-903858-2-5.

    Bergman, E. Fuchs, H. Učíme děti učit se. Praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-854-7.

    Studijní opory
    Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (16.11.2020)

    MS Teams: NT_k Aplikovaná pedagogická psychologie 20/21 B02299

    Vzhledem k nastalé epidemiologické situaci probíhá v současné době výuka distanční formou přes MS Teams.

    Rozpis výuky -
    Rozpis datumový
    Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
    Sobota13.01.2024Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky. Organizační formy vyučování, vyučovací metody. Alternativní metody vyučování. Didaktika, didaktické zásady. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Vytváření a ovlivňování učebního prostředí. Edukační proces, fáze edukačního procesu. Edukační plán a jeho tvorba. Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam. Edukace jednotlivců se specifickými potřebami. Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků. Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství. Kompetence lektora/poradce (nutričního terapeuta), etika v poradenství. Metody práce s jednotlivcem, se skupinou. Obtížné situace v poradenství. Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky
    Sobota13.01.2024Základní koncepce osobnosti, vnější a vnitřní vlivy utvářející osobnost. Pojetí výchova z hlediska vývojové psychologie. Činitelé působící na výchovu a učení. Výchova a sebevýchova. Učení, definice, druhy učení, učební styly, strukturování učiva. Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení. Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů. Psychologie učení dospělých, motivace ke vzdělávání dospělých. Psychologie pedagogické interakce a komunikace, osobnost učitele. Psychologické aspekty hodnocení. Stres v procesu učení, antistresové programy. Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru. Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky
     
    Univerzita Karlova | Informační systém UK