PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace a komunikační technologie v ergoterapii - B03322 (Ergoterapie)
Anglický název: Communication and Communication Technology in Occupational Therapy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/40, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 40 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Ing. Jana Horynová
Staré označení: 641
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Eva Straková, Ph.D.
Patří mezi: Povinné BER18 P 3.r._23/24
Atributy: Ergoterapie
Teoretický předmět
Prerekvizity : B03173
Záměnnost : B02606
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (11.01.2021)
Předmět se skládá ze dvou částí – Základy logopedie a Komunikační technologie v ergoterapii. a) Základy logopedie - tato část předmětu si klade za cíl studenty seznámit s diagnosticko-terapeutickým oborem, který má své nezastupitelné místo v interprofesní rehabilitaci pacientů dětského i dospělého věku. Studentům bude informativně představen obor a jeho koncepce v resortu zdravotnictví, nastíněna odbornost klinického logopeda vč. možnosti spolupráce s jinými odbornostmi a specifika intervence v klinické logopedii. Dále bude zaměřen na seznámení s možnostmi logopedické diagnostiky i terapie pacientů dětského i dospělého věku při poruchách řeči (vč. informace o náhradních komunikačních systémech), hlasu, sluchu, polykání a příjmu potravy. b) Komunikační technologie v ergoterapii - v rámci této části předmětu se studenti seznámí s problematikou asistivní technologie se zaměřením na komunikační technologie pro osoby s různým typem disability - osoby s postižením sluchu, zraku, řeči a s fyzickým znevýhodněním. Studenti si osvojí teoretické i praktické znalosti využití PC při terapii, usnadnění přístupu počítače, práce s různými typy PC pomůcek. Studenti se seznámí s pomůckami dostupnými na českém trhu a organizacemi poskytujícími tyto pomůcky a poradenství.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (11.11.2020)

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití komunikačních technologií v ergoterapii u osob s různým typem disability a naučit je, jak je používat v praxi.

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (26.01.2022)
  • Termín "asistivní technologie", odborné poradenství v oblasti asistivních technologií.
  • Zásady výběru pomůcky a možnosti jejího získání.
  • Využití PC při terapii. Možnosti usnadnění přístupu PC. Speciální hardware a software.
  • Využití tabletu z pohledu ergoterapeuta.
  • Ergonomie a úprava místa při práci s PC.
  • Informační a komunikační technologie pro volný čas, vzdělávání a zaměstnávání.
  • Technické pomůcky pro komunikaci dostupné na českém trhu pro osoby s postižením sluchu, zraku, řeči a s fyzickým postižením.
  • Využití informačních a komunikačních technologií u dětí se speciálními potřebami.
  • Virtuální realita, výzkum a vývoj v oblasti komunikačních technologií.

Literatura
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (21.05.2023)

Povinná:

  • BUBENÍČKOVÁ, Hana, KARÁSEK, Petr, PAVLÍČEK, Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012, 136 s. ISBN 978-80-260-1538-3.
  • Škodová, Eva Jedlička, Ivan. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003, 616 s. ISBN 80-7178-546-6.
  • Švestková, Olga, Svěcená, Kateřina (eds.). Ergoterapie : skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. Lékařská fakulta, 2013, 199 s. ISBN 978-80-260-4101-6.
  • Willkomm, Therese. Assistive technology solutions in minutes : make a difference today!. Concord: ATECH Services, 2005, 134 s. ISBN .

Doporučená:

  • Castillo-Morales, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 80-7367-105-0.
  • Cséfalvay, Zsolt Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013, 228 s. ISBN 978-80-262-0364-3.
  • Gangale, Debra C.. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004, 229 s. ISBN 80-247-0534-6.
  • Jelínková, Jana Krivošíková, Mária Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • Kittel, Anita M.. Myofunkční terapie. Praha: Grada, 1999, 111 s. ISBN 80-7169-619-6.
  • Koukolík, František. Lidský mozek : [funkční systémy, norma a poruchy]. Praha: Galén, 2012, 400 s. ISBN 978-80-7262-771-4.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5.
  • Lechta, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 978-80-7367-901-9.
  • Love, Russell J., Webb, Wanda G.. Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009, 372 s. ISBN 978-80-7367-464-9.
  • Tedla, Miroslav. Poruchy prehľtania. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009, 312 s. ISBN 978-80-7311-105-2.
  • Zikl, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 978-80-247-3852-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (11.02.2024)

- aktivní účast na výuce

- test z části Logopedie

- odevzdání zápočtové práce Návrh vhodných pomůcek pro klienta s disabilitou

Splněné úkoly v Moodlu:

 

Zápočtová práce

Studenti si vyberou jednu kazuistiku. Vybírat jí budou ze svých zpracovaných kazuistik, svého pacienta/klienta se kterým se setkali během praxe nebo výuky.

Na základě klientových schopností (fyzických, psychických, mentálních, kognitivních, smyslových…) se pokusí navrhnout vhodné pomůcky, popřípadě usnadnění, ergonomická doporučení pro zkvalitnění práce tohoto klienta s počítačem/tabletem/telefonem. Může se jednat o technické pomůcky pro vzdělávání/zaměstnání/volnočasové aktivity popřípadě mohou být využity i pro ADL činnosti (měli by být ze skupiny asistivní technologie).

Studenti odevzdají přehlednou kazuistiku doplněnou o jednotlivé pomůcky…

U jednotlivých pomůcek uvedou – název, cenu, jak/kde lze pomůcku získat, jestli lze na pomůcku získat nějaké finance a zdůvodnění v čem a proč by mohla klientovi pomoci. Pokud budou navrhovat usnadnění v PC- sepsat názorně pro pacienta jak si má nastavit.

Jelikož se jedná o klienty, se kterými studenti nemají možnost pomůcky prakticky vyzkoušet, bude se jednat o návrh.

Hodnocena bude kvalita zpracování, argumentace pro výběr jednotlivých pomůcek.

 

Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Úterý02.04.2024Logopedická část 10:00 - 12:15 + 13:00 - 15:15Mgr. Ing. Jana Horynová 
Středa03.04.2024Logopedická část 13:00-15:15Mgr. Ing. Jana Horynová 
Pondělí20.05.2024Ergoterapeutická část 8:00 - 11:45Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
Úterý21.05.2024Logopedická část 9:00 - 11:15 + 12:00 - 14:15Mgr. Ing. Jana Horynová 
Středa22.05.2024Ergoterapeutická část 8:00 - 11:45Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
Čtvrtek23.05.2024Ergoterapeutická část 8:00 - 11:45Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
Pátek24.05.2024Ergoterapeutická část 8:00 - 11:45Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK