PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ergoterapie - kognitivní funkce - B03319 (Ergoterapie)
Anglický název: Occupational Therapy - Cognitive Functions
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2021 do 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/35, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 35 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mária Krivošíková, M.Sc.
Staré označení: 642
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Patří mezi: Povinné BER18 P 3.r._23/24
Atributy: Ergoterapie
Klinický předmět
Prerekvizity : B00647
Záměnnost : B02605
Anotace -
Poslední úprava: Jana Kolářová (19.01.2022)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti získají přehled o základních vyšetřovacích postupech a terapii pacientů s kognitivní nebo percepční poruchou. Důraz je kladen na využití metod ergoterapie zaměřených na percepční a kognitivní funkce a soběstačnost ve všedních denních činnostech, vzniklých v důsledku neurologického onemocnění.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (11.11.2020)

Cílem předmětu je důkladně seznámit studenty s problematikou kognitivních funkcí v ergoterapii - zejména s možnostmi jejich vyšetření i následné terapie.

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (19.01.2022)

Úvod do problematiky kognitivních funkcí. Lokalizační a holistický přístup. Přehled organizace mozku.

Úvod do vyšetření a terapie kognitivních poruch z pohledu ergoterapeuta. Standardizované testy.

Vnímání. Základy zrakového vnímání. Zrakové rozeznávání předmětů. Rozeznávání obličejů. Agnosie.

Prostor. Prostorové vnímání. Zrakové deficity. Vyšetření a léčba.

Plánování a řazení úkolů. Apraxie. Vyšetření a léčba.

Pozornost a její poruchy. Kapacita pozornosti. Neglect syndrom. Vyšetření a léčba.

Paměť a její poruchy. Vyšetření a léčba.

Exekutivní funkce. Dysexekutivní syndrom. Vyšetření a léčba.

Praktické využití nástrojů k vyšetření kognitivních funkcí (Rivermead Behavioral Memory Test, Testová baterie LOTCA, Testová baterie ONO atd.)

Literatura
Poslední úprava: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. (15.02.2024)

Povinná:

  • Kulišťák, Petr. Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 902 s. ISBN 978-80-246-3068-7.
  • Klucká, Jana, Volfová, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada, 2016, 174 s. ISBN 978-80-247-5580-9.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Ergoterapie a rehabilitace kognitivních poruch. Praha: 1. LF UK [online], 2021, s. ISBN .
  • MASKILL, Linda, TEMPEST, Stephanie. Neuropsychology for occupational therapists : cognition in occupational performance . MA: Willey Blackwell, 2017, s. ISBN 978-1-118-71132-3.
  • Malia, Kit Brannagan, Anne. Jak provádět trénink kognitivních funkcí : praktická příručka pro každého. Praha: Cerebrum - Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2010, 414 s. ISBN 978-80-904357-3-5.
  • Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2011, 380 s. ISBN 978-80-7367-891-3.

Doporučená:

  • Bartoš, Aleš, Raisová, Miloslava. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019, 182 s. ISBN 978-80-204-5490-4.
  • Lair, Sylvie Camutaliová, Miroslava. Trénink paměti : principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Praha: Portál, 2015, 152 s. ISBN 978-80-262-0888-4.
  • Katz, Noomi (ed.). Cognition and occupation across the life span : models for intervention in occupational therapy. Bethesda, MD: American Occupational Therapy Association, 2011, 475 s. ISBN 978-1-56900-322-0.
  • Preiss, Marek, Přikrylová Kučerová, Hana. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, 2006, 362 s. ISBN 80-247-0843-4.
  • Preiss, Marek, Kučerová, Hana. Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada, 2006, 411 s. ISBN 80-247-1460-4.
  • Zoltan, Barbara. Vision, Perception, and Cognition : Manual for the evaluation and treatment of the adult with acquired brain injury. Thorofare, NJ: SLACK, 2007, 338 s. ISBN 978-1556427381.

Metody výuky
Poslední úprava: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. (25.03.2024)

Forma výuky: přednášky, cvičení, skupinová práce, e-learning

https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=1075

 

Rozpis výuky -
Rozpis blokový
Týden bloku Den Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
6Pondělí08:15 - 12:00přednáška+cvičeníÚvod do problematiky kognitivních funkcí v ergoterapii. Úvod do vyšetření a terapie kognitivních poruch z pohledu ergoterapeuta. Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. 
13:00 - 16:45přednáškaE-LEARNING Lokalizační a holistický přístup. Přehled organizace mozku. Poruchy kognitivních funkcí – jednotlivé přednášky z e-learningového školeníBc. Mária Krivošíková, M.Sc.Výuka proběhne offline.
Úterý08:15 - 12:00přednáška+cvičení8.15 - 9.45 Cíle, možnosti a meze neuropsychologické rehabilitace. Týmová spolupráce: neuropsycholog, ergoterapeut. 10.00 - 12.00 Krátké kognitivní testy. Standardizované testy. Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.od 8.15 - 9.45 vyučující vyučující: Mgr. Lucie Friedová, Ph.D
Středa08:15 - 12:00přednáška+cvičeníKognitivní intervenční programy. Terapie kognitivních poruch. Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.Vyučující: Mgr. Lucie Friedová, Ph.D
13:00 - 16:45přednáškaE-LEARNING. Poruchy kognitivních funkcí – jednotlivé přednášky z e-learningového školeníBc. Mária Krivošíková, M.Sc.Výuka proběhne offline.
7Čtvrtek08:15 - 12:00přednáškapráce ve skupinách - kazuistiky (návrh vyšetření a terapie) 10.00 - 12.00 Poruchy kognitivních funkcí - e-learning Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. 
Pátek08:15 - 12:00seminářTerapie kognitivních poruch - souhrn. Zápočtové prezentace studentů - kazuistiky.Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK