PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lékařská psychologie a psychoterapie - B03160 (Všeobecné lékařství)
Anglický název: Medical Psychology and Psychotherapy
Zajišťuje: Ústav humanitních studií v lékařství 1. LF UK (11-00240)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HT]
letní s.:2/3, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 120 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://uhsl.lf1.cuni.cz
Garant: Mgr. Vladimír Vavrda, Ph.D.
Patří mezi: Povinné LEK20 3.r._23/24
Atributy: Lékařství
Teoretický předmět
Záměnnost : B00471
Je prerekvizitou pro: B00629, B00760
Anotace -
Poslední úprava: Jana Kolářová (12.02.2020)
Předmět seznamuje studenty s principy fungování lidské psychiky, zásadami komunikace lékař-pacient. Pozornost je věnována vztahu lékař-pacient a práci s tímto vztahem. Seznamují se se způsoby identifikace psychicky ohrožených jedinců a zásadami intervence u nich. Důraz je kladen na uvedení psychosomatické problematiky.
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (25.05.2021)
Témata přednášek ZS:

Vymezení oboru lékařská psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny).

Jedinec jako systém, konsekvence terapeutických zásahů a doporučení pro život pacienta a vliv na jeho spolupráci.

Motivace - motivace pacienta, motivace zdravotníka, vlivy na léčbu.

Osobnost (obecně i s přihlédnutím k pacientům a etiopatogenezi poruch zdraví), subjektivita prožívání.

Psychologická první pomoc - posttraumatická péče.

Vztah pacient - lékař - rodina nemocného (či osoby nejbližší).

Komunikace s nemocnými, sdělování nepříznivých informací.

Psychologická péče o ambulantně vedené pacienty a jejich rodiny.

Psychologická péče o hospitalizované pacienty a jejich rodiny.

Psychosomatika a behaviorální medicína, typy psycho-somatických souvislostí.

Model nemoc-choroba, Calgary Cambridge rámec medicínského interview.

Nemoc a její vývoj jako forma adaptace, manipulace s nemocí, zisky z nemoci.

Empatie, její povaha, mýty o empatii, typy empatie.

Psychologická problematika umírání a smrti.

Ovlivňování psychiky, chování a zdravotního stavu psychologickými prostředky (psychoterapie, poradenství).

Témata k seminářům ZS:

Úvod do problematiky komunikace, povaha jazyka, individuální jazyk

Fylogeneze vs. ontogeneze, kotvící efekt, konzervativismus, kognitivní chyby

Verbální komunikace, kladení otázek, jejich formy

Empatie, autenticita - význam a možnosti rozvíjení empatických dovedností, jejich diagnostický potenciál

Nácvik komunikace s pacientem - navázání kontaktu, práce s raportem

Nácvik komunikace s pacientem - získávání informací, explorace

Nácvik komunikace s pacientem - podávání informací, plánování a vysvětlování

Nácvik komunikace s pacientem - uzavření kontaktu

Nácvik komunikace s pacientem - práce se vztahem

Nácvik aktivního naslouchání

Neverbální komunikace, její monitorování a interpretace

Empatie akceptace, autenticita, nácvik emočně podpůrného rozhovoru, vyjadřování podpory

První setkání s pacientem v ordinaci

Komunikace s postiženým

Témata přednášek LS:

Úzkost, její příčiny a projevy, adaptivní funkce úzkosti

Úzkost a emoční kontingence

Úzkost u pacienta a lékaře a její zvládání

Konflikty a agresivita, příčiny eskalace

Konflikty a agresivita, postupy deeskalace

Deprese a její projevy

Deprese jako forma reakce na onemocnění

Deprese jako rizikový faktor pro vznik onemocnění (životní styl)

Adherence/neadherence - příčiny a projevy

Adherence/neadherence - ovlivňování

Adherence/neadherence u lékaře

Psychologie bolesti

Lékař a pacientova bolest

Psychologické postupy při práci s bolestí

Sdělování chyb v péči pacientovi

Témata k seminářům LS:

Pozorování, rozlišení pozorované - vysuzované, intrapsychické vlivy na pozorování

Nácvik pozorování

Hranice ve vztahu lékař-pacient, pacienti porušující hranice

Zvládání psychologicky obtížných pacientů, nebezpečný a agresivní pacient

Sdělování závažné zprávy

Téma umírání a smrti

Rizika poškození pacienta - iatropatogeneze

Burn-out syndrom, diagnostika a prevence

Problematika suicidia, identifikace ohrožených

Techniky zvládání stresu

Vyhodnoceni provedeného emočně podpůrného rozhovoru

Psychodiagnostika - seznámení s nástroji

Psychodiagnostika - deprese

Psychodiagnostika - úzkost

Nakládání se situacemi chyby v péči

Blok psychoterapie:

Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality

Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce

Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému

Vliv psychoterapie na mozek

Paměť a psychoterapie

Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení.

Kognitivní techniky

Skupinová psychoterapie

Skupinová dynamika

Psychoanalýza

Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (12.02.2020)

Povinná:

  • Ayers, Susan, De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2015, 552 s. ISBN 978-80-2479733-5.
  • Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015, s. ISBN 978-80-247-9851-6.
  • Zacharová, Eva. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing, 2017, 264 s. ISBN 978-80-271-9674-6.
  • Vymětal, Jan. Úvod do psychoterapie. Praha: Grada, 2010, 287 s. ISBN 978-80-247-2667-0.
  • Vymětal, Jan. Obecná psychoterapie. Praha: Grada, 2004, 339 s. ISBN 80-247-0723-3.
  • Vymětal, Jan. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X.
  • Kratochvíl, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8.
  • Baštecká, Bohumila, (ed.). Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2009, 515 s. ISBN 978-80-7367-470-0.
  • Beran, Jiří. Doctor-patient communication. Praha: Karolinum, 1999, 100 s. ISBN 80-7184-846-8.

Doporučená:

  • Culley, Sue Bond, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii : dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008, 222 s. ISBN 978-80-7367-452-6.
  • Faleide, Asbjørn O., Lian, Lilleba B., Faleide, Eyolf Klæboe. Soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 978-80-247-2864-3.
  • Géringová, Jitka. Pomáhající profese - tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 978-80-7387-394-3.
  • Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009, 279 s. ISBN 978-80-7367-568-4.
  • Křivohlavý, Jaro. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002, 198 s. ISBN 80-247-0179-0.
  • Linhartová, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • Hájek, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Praha: Portál, 2012, 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Ing. Ingrid Hanušová, Ph.D. (22.09.2020)

přednášky, semináře
aktivní účast na seminářích

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Ing. Ingrid Hanušová, Ph.D. (07.03.2024)

Na stránkách ústavu (https://uhsl.lf1.cuni.cz) naleznete informace k výuce a zápočtu.

Důvodem pro hodnocení neprospěl je neznalost důležitých konceptů či neporozumění jejich významu a vzájemným vztahům. Neznalost postupů a reakcí v modelových situacích a principů řídících lidské chování.

 

OTÁZKY KE KLASIFIKOVANÉMU ZÁPOČTU

OTÁZKY Z LÉKAŘSKÉ PSYCHOLOGIE

1.   a/ Ontogeneze lidské psychiky

      b/ Placebo efekt

 2.   a/ Zvláštnosti a specifika práce s dětským pacientem

      b/ Psychogenní iatropatogeneze

 3.   a/ Motivace člověka

       b/ Syndrom vyhoření

4.    a/ Rodina a její význam

       b/ Člověk ohrožený suicidiem

 5.   a/ Vztah pacient – lékař a jejich vzájemná komunikace

       b/ Duševní krize a její typy

 6.   a/ Psychologický přístup k nemocnému a důležitým osobám jeho života

       b/ Alexithymie

 7.   a/ Rozhovor lékaře s pacientem

      b/  Psychohygiena

 8.   a/ Zásady sdělování nepříznivých informací pacientům a jejich rodinám

      b/ Salutogeneze a odolnost

 9.    a/ Prvé setkání s pacientem v ambulantní praxi

       b/ Zvládání náročných životních situací (coping)

10.  a/ Psychosomatika

       b/ Bioekopsychosociální paradigma medicíny

 11.  a/ Bolest a její mírnění psychologickými prostředky

        b/ Psychologická první pomoc a intervence v krizi

 12.   a/ Úzkost a strach a jejich vliv na průběh nemoci a její prožívání

        b/  Terapeutická smlouva

13.   a/ Reakce na ztrátu

        b/ Hněv a agresivita u lékaře a pacienta

14.   a/ Psychická reakce na fakt umírání a smrti

       b/ Spolupráce (compliance) pacienta s lékařem

15.   a/ Reakce na zátěž (stres)

        b/ Závažné a kritické životní události

 

 

 OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z PSYCHOTERAPIE

 

1.    a/ Vymezení oboru psychoterapie a jeho cíle

       b/ Podmiňování v psychoterapii

 2     a/ Specifika psychoterapie u dětí a dospívajících

       b/ Relaxační metody

 3.    a/ Indikace psychoterapie

       b/ Autenticita (opravdovost, kongruence)

4.    a/ Traumatická paměť, disociace a psychoterapie

       b/ Expoziční terapie

5.    a/ Hlavni formy psychoterapie

       b/ Přenos a protipřenos

6.    a/ Hlavní prostředky (metody) psychoterapie

       b/ Neuroendokrinní odpověď na traumatický stres

7.    a/ Psychoterapeutický vztah

       b/ Empatie

 8.    a/ Psychoterapeuticky proces

       b/ Kognitivní techniky

9.    a/ Obecné a specifické účinné faktory psychoterapie

       b/ Konsolidace paměti, traumatická paměť a její neurobiologické projevy

l0.    a/ Behaviorální terapie

       b/ Akceptace (bezpodmínečné přijetí)

11. a/ Neverbální psychoterapeutické postupy

      b/ Systemická rodinná terapie

12.   a/  Vedení psychoterapeutického rozhovoru

       b/ Spontánní remise

13.   a/ Psychoterapeutická smlouva (contract)

       b/ Účinné faktory skupinové psychoterapie

14.   a/ Rogersovská psychoterapie

       b/ Sugestivní psychoterapeutické postupy

15.   a/ Psychoanalytická psychoterapie

       b/ Inrepretace v psychoterapii

  

Rozpis výuky -
Rozpis stáž
Týden bloku Obsah stáže Soubory Poznámka Hodnocení
1Vymezení oboru lékařská psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny)Místo výuky: přednášky U Nemocnice 4, přízemí, posluchárna 1.26 (DEKP2), semináře ve Faustově domě, Karlovo náměstí 40, v učebnách 14 a 15, 1. patro (HUMP2,HUMP3), bloky psychoterapie v úterý a středu ve Faustově domě v učebně 11 (HUMP1), 1. patro, pondělí, čtvrtek a pátek přímo v ústavech (adresa přijde v mejlu).
Čas výuky:
- Přednášky: V ZS, první přednáška 5.10.2023, dále vždy ve čtvrtek od 12,30 - 14,00 hod.
- Semináře dle rozvrhu nebo viz stránky ústavu - začátek výuky: od 3.10.2022, v LS od 20.2.2024, jednotlivé kruhy viz SIS a stránky ústavu.
- Bloky z psychoterapie v LS: začátek výuky v týdnu od 19.2.2023 a dále dle rozvrhu, ve 14:15 nebo 13:00 vždy 4 dny v týdnu pro každý kruh. Každý kruh obdrží týden před výukou informační mejl.