|
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (12.10.2018)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Aleš Beran, Ph.D. (26.09.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty na teoretické (jazykové) bázi s charakterem a funkcí lékařské terminologie. S ohledem na omezené časové dispozice se zaměřuje na její vybrané aspekty. Jedná se především o systém anatomické nomenklatury a systém tvoření klinicko-patologických kompozit. V obou dvou případech je látka pro současného studenta obvykle neznajícího latinu a klasickou řečtinu z jazykového hlediska obtížněji uchopitelná. Kurz si tedy klade za cíl tento deficit účinně kompenzovat. Jeho absolvent by měl být schopen nahlédnout anatomickou nomenklaturu jako logicky fungující a jazykovými zákonitostmi motivovaný systém. Na poli klinicko-patologické terminologie by pak měl být schopen elementární interpretace významu termínu. |
|
||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (12.10.2018)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Aleš Beran, Ph.D. (26.09.2019)
elektronická skripta: dostupná prostřednictvím tzv. souborového manažeru na SISu,cesta k nim: 1) otevřít SIS a přihlásit se ke svému účtu, 2) na úvodní straně kliknout na ikonu „souborový manažer“, 3) do filtru nastavit „1. lékařská fakulta“, „Ústav dějin lékařství a cizích jazyků“, 4) v seznamu jmen kliknout na „Aleš Beran“, 5) kliknout na „kombinované bakalářské studium“.
elektronická skripta obsahují: 1) devět prezentací /lekcí/ (PowerPoint) latinské gramatiky, 2) cvičení k lekci 2–9 (Word) ve dvou variantách: nevyřešená, vyřešená, 3) zvukový soubor k procvičování výslovnosti, 4) celkový latinsko-český slovník, 5) čtyři soubory řecké slovní zásoby (Pdf): přehled substantiv, adjektiv, předpon a přípon, 6) ukázkový zkouškový test (Word) ve dvou variantách: nevyřešená, vyřešená, 7) tři nevyřešené cvičné testy (Word): podklady pro práci v 2., 3., a 4. výukovém bloku (popř. domácí úkol v případě absence), 8) ukázky lékařských zpráv (PowerPoint), 9) dějiny lékařské terminologie (Pdf) – nepovinné. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Aleš Beran, Ph.D. (26.09.2019)
Zápočet (ZS, LS): Zápočet je udělen na základě aktivní účasti na prezenční výuce (týká se pouze 2. a 3. výukového bloku). V případě absence je alternativou vypracování domácího úkolu (tj. příslušného cvičného testu, který je řešen na příslušné zameškané hodině), který studenti zašlou v elektronické podobě vyučujícímu.
Zkouška (LS): -ve formě testu (60 minut) -obsah testu: viz ukázkový zkouškový test - zveřejněn v SISu v tzv. "souborovém manažeru" v rámci elektronických skript. -hodnocení zkouškového testu: 100 – 90 %: výborně; 89 – 80 %: velmi dobře; 79 – 70 %: dobře; 69 – 0 %: neuspěl. -Zkouškový test lze psát maximálně 3x. -Na zkouškový test se studenti hlásí prostřednictvím SISu. |