PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy lékařské terminologie - B03108 (Bakalářské obory - kombinovaná forma)
Anglický název: Basic Medical Terminology
Zajišťuje: Ústav dějin lékařství a cizích jazyků 1. LF UK (11-00220)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/8, Z [HS]
letní s.:0/8, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Mgr. Aleš Beran, Ph.D.
Další informace: http://udl.lf1.cuni.cz
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Aleš Beran, Ph.D.
Atributy: Adiktologie-kombinovaná
Všeobecná sestra-kombinovaná f.
Nutriční terapeut-kombinovaná
Teoretický předmět
Záměnnost : B01850
Anotace
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (12.10.2018)
Kurz poskytuje studentům základní orientaci v mezinárodní lékařské terminologii, která je postavena na klasické řečtině a latině. V první části se zaměřuje na latinskou anatomickou nomenklaturu. Studenti by ji měli nahlédnout jako logicky a pravidelně fungující systém, jehož ovládnutím lze eliminovat prvek mechanického memorování anatomických názvů. Důraz na anatomickou nomenklaturu je motivován především skutečností, že anatomie patří mezi základní disciplínu společnou všem medicínským oborům a že je paralelně studována v prvním ročníku. Dochází tak k žádoucímu interdisciplinárnímu vztahu, v jehož rámci se výuka anatomie a lékařské terminologie přirozeně doplňují: Anatomie učí studenta o obsahu termínu, lékařská terminologie o jeho jazykové formě a struktuře. V druhé části kurzu se studenti seznamují s vybranou slovní zásobou řeckého původu. Jedná se o tzv. slovotvorné základy, z nichž je vytvořena řada klinických a patologických termínů. Pomocí znalosti slovních základů jsou studenti schopni snadno analyzovat strukturu kompozitních termínů a interpretovat jejich význam.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Aleš Beran, Ph.D. (26.09.2019)

Cílem kurzu je seznámit studenty na teoretické (jazykové) bázi s charakterem a funkcí lékařské terminologie. S ohledem na omezené časové dispozice se zaměřuje na její vybrané aspekty. Jedná se především o systém anatomické nomenklatury a systém tvoření klinicko-patologických kompozit. V obou dvou případech je látka pro současného studenta obvykle neznajícího latinu a klasickou řečtinu z jazykového hlediska obtížněji uchopitelná. Kurz si tedy klade za cíl tento deficit účinně kompenzovat. Jeho absolvent by měl být schopen nahlédnout anatomickou nomenklaturu jako logicky fungující a jazykovými zákonitostmi motivovaný systém. Na poli klinicko-patologické terminologie by pak měl být schopen elementární interpretace významu termínu.

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (12.10.2018)

blok

vstupní požadavky

náplň výuky

požadavky na

domácí samostudium

1.

 

1) úvod,

2) organizační pravidla,

3) vývoj lékařské terminologie,

historický přehled (lekce 1),

4) výslovnost latiny (L. 2),

5) základní principy anatomické

terminologie (L. 3, 4),

6) subst. a adj.1. a2. dekl.

   (L. 5, 6).  

1) výslovnost latiny (L. 2),

2) základní principy anat. term.

    (L. 3, 4),

3) subst.1. a2. dekl. (L. 5),

4) adj.1. a2. dekl. (L. 6),

5) subst. 3. dekl. (L. 7).

2.

učivo lekcí 2-7

1) cvičný test (nesouvisí se závěrečným

 hodnocením),

2) oprava testu, procvičování,

3) adjektiva 3. dekl. (L. 8).

1) adj. 3. dekl. (L. 8),

2) subst.4. a5. dekl. (L. 9).

3.

učivo lekcí 2 -9

1) cvičný test (nesouvisí se závěrečným

 hodnocením),

2) oprava testu, procvičování,

3) úvod do klinické a patologické

terminologie (řecká slovní zásoba)

(čtyři soubory s řeckou slovní

 zásobou).

1) řecká slovní zásoba

(čtyři soubory s řeckou slovní zásobou)

4.

kompletní obsah

skript

1) cvičný test (nesouvisí se závěrečným hodnocením),

2) opakování, individuální konzultace.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Beran, Ph.D. (26.09.2019)

elektronická skripta:

dostupná prostřednictvím tzv. souborového manažeru na SISu,cesta k nim:

1) otevřít SIS a přihlásit se ke svému účtu,

2) na úvodní straně kliknout na ikonu „souborový manažer“,

3) do filtru nastavit „1. lékařská fakulta“, „Ústav dějin lékařství a cizích jazyků“,

4) v seznamu jmen kliknout na „Aleš Beran“,

5) kliknout na „kombinované bakalářské studium“.  

 

elektronická skripta obsahují:

1) devět prezentací /lekcí/ (PowerPoint) latinské gramatiky,

2) cvičení k lekci 2–9 (Word) ve dvou variantách: nevyřešená, vyřešená,

3) zvukový soubor k procvičování výslovnosti,

4) celkový latinsko-český slovník,

5) čtyři soubory řecké slovní zásoby (Pdf): přehled substantiv, adjektiv, předpon a přípon,

6) ukázkový zkouškový test (Word) ve dvou variantách: nevyřešená, vyřešená,

7) tři nevyřešené cvičné testy (Word): podklady pro práci v 2., 3., a 4. výukovém bloku (popř. domácí úkol v případě absence), 

8) ukázky lékařských zpráv (PowerPoint),

9) dějiny lékařské terminologie (Pdf) – nepovinné.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Aleš Beran, Ph.D. (26.09.2019)

Zápočet (ZS, LS):

Zápočet je udělen na základě aktivní účasti na prezenční výuce (týká se pouze 2. a 3. výukového bloku). V případě absence je alternativou vypracování domácího úkolu (tj. příslušného cvičného testu, který je řešen na příslušné zameškané hodině), který studenti zašlou v elektronické podobě vyučujícímu.

 

Zkouška (LS):

-ve formě testu (60 minut)

-obsah testu: viz ukázkový zkouškový test - zveřejněn v SISu v tzv. "souborovém manažeru" v rámci elektronických skript.

-hodnocení zkouškového testu: 100 – 90 %: výborně; 89 – 80 %: velmi dobře; 79 – 70 %: dobře; 69 – 0 %: neuspěl.

-Zkouškový test lze psát maximálně 3x.

-Na zkouškový test se studenti hlásí prostřednictvím SISu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK