PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační činnost porodní asistentky - B02827 (Porodní asistence)
Anglický název: Educational Activities of Midwife
Zajišťuje: Klinika gynekologie, porodnictví a neonatologie 1. LF UK a VFN (11-00790)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 45 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Miluše Kulhavá, miluse.kulhava@lf1.cuni.cz
Další informace: http://apolinar.lf1.cuni.cz/, http://gynpo.lf1.cuni.cz/
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. MUDr. Jaromír Mašata, CSc.
Patří mezi: Povinné BPA19 P 3.r._23/24
Atributy: Porodní asistentka
Klinický předmět
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (24.02.2022)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností v porodní asistenci. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Jeho součástí je výchova k reprodukčnímu zdraví.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Jana Kolářová (24.02.2022)
- znát metody edukace jednotlivce a skupiny
- umět využít jednotlivých metod při edukaci pacientek/klientek.

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (24.02.2022)
Tematické bloky přednášek:

1. Úvod do pedagogiky, předmět pedagogiky, systém pedagogických disciplín, atributy výchovy sebevýchova. Faktory rozvoje lidského individua - dědičnost, prostředí, výchova.

2. Úvod do didaktiky, základní didaktické pojmy. Organizace didaktického procesu, cíle, obsah, zásady, hodnocení.

3. Organizační formy výuky. Vyučovací metody, alternativní vyučovací metody.

4. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Edukační proces - fáze edukačního procesu.

5. Témata a plány edukace. Metody edukace jednotlivce, skupiny, komunity. Hodnocení edukace, edukační záznam.

6. Edukace a její specifika v rámci primární péče se zaměřením na prevenci.

7. Specifika edukace u pacientek/klientak gynekologicky nemocných.

8. Specifika edukace u žen v období těhotenství a porodu.

9. Specifika edukace žen v období šestinedělí.

Tematické bloky cvičení:

1. Příklady faktorů ovlivňujících rozvoj lidského individua

2. Příklady cílů didaktického procesu na jejich základě výběr následného obsahu

3. Procvičování jednotlivých vyučovacích metod

4. Příklady výběru učebních pomůcek na základě obsahu edukace

5. Vytváření jednotlivých edukačních plánů

6. Vytváření edukačních plánů v rámci primární péče

7. Vytváření edukačních plánů u pacientek gynekologicky nemocných

8. Vytváření edukačních plánů žen v období těhotenství a porodu

9. Vytváření edukačních plánů žen v období šestinedělí

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (24.02.2022)

Povinná:

  • Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010, 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • Pařízek, Antonín, Honzík, Tomáš. Kniha o těhotenství, porodu a dítěti 1.-3. díl. Praha: Galén, 2015, triplet s. ISBN 978-80-7492-213-8.
  • Kuberová, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • Vránová, Věra. Výchova k reprodukčnímu zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 107 s. ISBN 978-80-244-2629-7.
  • Mander, Rosemary. Těhotenství, porod a bolest. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 313 s. ISBN 978-80-7387-810-8.
  • Koudelková, Vlasta. Ošetřovatelská péče o ženy v šestinedělí. Praha: Triton, 2013, 134 s. ISBN 978-80-7387-624-1.
  • Zacharová, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2016, 121 s. ISBN 978-80-271-9238-0.

Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Čtvrtek05.10.2023Úvod do pedagogiky, předmět pedagogiky, systém pedagogických disciplín, atributy výchovy, sebevýchova. Faktory rozvoje lidského individua - dědičnost, prostředí, výchova. Příklady faktorů ovlivňujících rozvoj lidského individua. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek12.10.2023Úvod do didaktiky, základní didaktické pojmy. Organizace didaktického procesu, cíle, obsah, zásady, hodnocení. Příklady cílů didaktického procesu na jejich základě výběr následného obsahu. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek19.10.2023Organizační formy výuky. Vyučovací metody, alternativní vyučovací metody. Procvičování jednotlivých vyučovacích metod. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek26.10.2023Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Edukační proces - fáze edukačního procesu. Příklady výběru učebních pomůcek na základě obsahu edukace. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek02.11.2023Témata a plány edukace. Metody edukace jednotlivce, skupiny, komunity. Hodnocení edukace, edukační záznam. Vytváření jednotlivých edukačních plánů. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek09.11.2023Edukace a její specifika v rámci primární péče se zaměřením na prevenci. Vytváření edukačních plánů v rámci primární péče. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek16.11.2023Specifika edukace u pacientek/klientek gynekologicky nemocných. Vytváření edukačních plánů u pacientek gynekologicky nemocných. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek23.11.2023Specifika edukace u žen v období těhotenství a porodu. Vytváření edukačních plánů žen v období těhotenství a porodu. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
Čtvrtek30.11.2023Specifika edukace žen v období šestinedělí. Vytváření edukačních plánů žen v období šestinedělí. Mgr. Miluše KulhaváVýuka v Melounu - učebna 1. patro.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK