PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie, psychiatrie a komunikace ve výživě - B02742 (Výživa dospělých a dětí - prezenční)
Anglický název: Psychology, Psychiatry and Communication in Nutrition
Zajišťuje: Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN (11-00610)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. MUDr. Hana Papežová, CSc.
Patří mezi: Povinné NVDD P 2.r._23/24
Atributy: Výživa dospělých a dětí
Klinický předmět
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout nutriční mgr B02742 rozvrh.pdf doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D.
stáhnout PPP I a komorbidita II Nutriční specialista Mgr 2018 handouty.pdf studijní opory prof. MUDr. Jiří Raboch, DrSc.
stáhnout Studijní_opory (1).docx studijní opory prof. MUDr. Jiří Raboch, DrSc.
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (16.03.2023)
Předmět je zaměřen na schopnost diagnostikovat poruchy příjmu potravy, identifikovat rizikové faktory onemocnění při poruchách výživy, zhodnotit podezření na diagnostiku komorbidního onemocnění. V rámci nutriční intervence je třeba zvládat komunikaci s promotivačním potenciálem a uplatňovat komunikační dovednosti v individualizované psychoedukaci o rizicích nezdravého jídelního chování a možných biopsychosociálních následcích onemocnění i u nemotivovaných pacientů. Spolupracovat a komunikovat v multidisciplinárním týmu, dokázat pacienta předat do adekvátní následné odborné péče, prokázat základní znalosti psychoterapeutické a farmakoterapeutické péče u psychických poruch s psychogenním a dalšími vlivy na výživu. Zachovat etické principy péče o pacienty a respektovat i význam sebereflexe terapeuta.
Sylabus
Poslední úprava: Vladěna Topičová (27.02.2015)

Mentální anorexie a bulimie (Úvod do problematiky modulu. Bio-psycho- sociální faktory, rizikové faktory, genetická predispozice, epidemiologie, průběh a prognóza onemocnění, biologické faktory)

Terapie dle diagnóz (Motivační terapie, ambulantní psychologická léčba včetně rodinné terapie. Monitorování rizika. Programy dle charakteru zařízení. Farmakoterapie)

Diagnostika, komorbidita, motivace k léčbě (Klasifikace, diagnostická kritéria anorexie a bulimie, purgativní a restriktivní, sebepoškozování, abusus návykových látek, craving. Poruchy osobnosti a afektivní poruchy. Reakce na stres a PTSD. Vliv komorbidit na modifikace léčby. Motivace a její posilování, zásady motivačního přístupu a rizika konfrontačních přístupů.

Vzdělávání dospělých (Úvod do problematiky modulu. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení)

Interpersonální dovednosti nutričního terapeuta (Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňující kvalitu života pacientů.) Schopnost práce v týmu a supervize.

Edukace (Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů.)

Průzkumné a výzkumné šetření v nutriční péči (Charakteristika, specifika a význam výzkumu v nutriční péči. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe, translační medicína a poruchy příjmu potravy.)

Edukace osob o dítě pečující (Efektivní edukace. Upozornění na závažnost komplikací plynoucích z nadváhy dítěte způsobené nesprávnou skladbou stravy a vysokým energetickým příjmem. Pěstování zdravých výživových a životních návyků v rodině v návaznosti na věk dítěte. Prevence a časná intervence). Práce s rodinou a rodinná terapie.

Komunikační dovednosti při edukaci seniora (Verbální a neverbální komunikace. Komunikace s pacienty/klienty s psychickými obtížemi, s chronickým onemocněním, s poruchami sluchu, zraku, řeči, s poruchami pohybového aparátu)

Specifika psychoedukace a edukačních materiálů (Schopnost pacienta/klienta porozumět psanému textu, vnímat a porozumět edukaci. Specifika psychoedukace rodiny. Pravidla pro tvorbu a používání edukačních materiálů, terapeutických manuálů).Práce s chronickým, nemotivovaným pacientem.

Přehled psychoterapeutických směrů (seznámení se základními psychoterapeutickými směry - psychoanalýza, humanistická psychoterapie, behaviorální a kognitivně-behaviorální psychoterapie, gestalt terapie, transakční analýza).

Relaxační metody v psychosomatické praxi.

Internetové on-line přístupy prevence, psychoedukace a diferencované rané intervence.

Seznámení s různými podpůrnými programy, chaty, práce s rizikovou nevhodnou inzercí. Profesionální poradny chaty a on-line skupiny-přednosti, rizika a nevýhody.

Svépomocné skupiny a psychosociální intervence.

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (16.03.2023)

Povinná:

  • Papežová, Hana. Anorexie, bulimie a psychogenní přejídání : interdisciplinární a transdiagnostický pohled. Praha: Mladá fronta, 2018, 607 s. ISBN 978-80-204-4904-7.
  • Krch, František David. Poruchy příjmu potravy. Praha: Grada, 2005, 255 s. ISBN 80-247-0840-X.
  • Raboch, Jiří, Pavlovský, Pavel. Klinická psychiatrie v denní praxi. Praha: Galén, 2008, 158 s. ISBN 978-80-7262-586-4.

Doporučená:

  • Raboch, Jiří, Pavlovský, Pavel, Janotová, Dana. Psychiatrie : minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012, 239 s. ISBN 978-80-7387-582-4.
  • Malá, Eva, Pavlovský, Pavel. Psychiatrie : [učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající personál]. Praha: Portál, 2002, 143 s. ISBN 80-7178-700-0.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK