PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy vývojové psychologie - B02535 (Adiktologie - kombinovaná)
Anglický název: Introduction to Developmental Psychology
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/4, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: PhDr. Osvald Schrom
Další informace: http://www.adiktologie.cz
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Atributy: Adiktologie-kombinovaná
Teoretický předmět
Cíl předmětu
Poslední úprava: Jana Kolářová (10.05.2019)

Cílem předmětu je navázat na obecnou psychologii a psychologii komunikace seznámením s vývojem osobnosti, faktory vývoje, stádii vývoje, protektivními a patologickými faktory vývoje. 

Deskriptory
Poslední úprava: DSVOBOD (07.06.2013)

Výstupní deskriptory předmětu:

Znalosti:

Student prokazuje hluboké a široké znalosti hlavních teorii duševního vývoje člověka a rozumí charakteristikám jednotlivých vývojových období. Tyto znalosti zahrnují tež přehled v adiktologické problematice vztahující se k vývojové psychologii - student se orientuje v problematice zabývající se týranými, zneužívanými a zanedbávanými dětmi, zná problémy způsobené návykovými látkami u dětí a dospívajících a chápe význam včasné diagnostiky a intervence problémů způsobených návykovými látkami a zjišťování syndromu CAN.

Dovednosti:

Za využití hlubokých a širokých znalostí z vývojové psychologie dokáže porozumět jednotlivým etapám vývoje, umí vymezit hlavní vývojové teorie a orientovat se v současných trendech vývojové psychologie. Je schopen aplikovat získáné poznatky o zákonitostech a mechanismech vývoje člověka dle konkrétních vývojových změn v jednotlivých etapách lidského života.

Kompetence:

Studenti jsou schopni dle získaných znalostí a osvojených dovedností rozumět individuálnímu duševnímu vývoji v kontextu s poznatky současných vývojových teorii. Jsou schopni samostatně zpracovat dané téma a věcně argumentovat v případné diskuzi. Současně zvládnou uplatnit získané znalosti, dovednosti a vlastní zkušenosti s dětmi (např. z účasti v peer-to-peer programech) a aplikovat tak teoretické znalosti na konkrétní oblast v adiktologii.

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2020)
Základní témata:

Psychický vývoj - interakce mezi dědičností a prostředím.

Vývojová stadia, kognitivní vývoj v dětství, základní teorie (Piaget, aj.).

Osobnostní a sociální vývoj - temperament, rané sociální chování, připoutání, pozdější vývoj, gender identita.

Vývoj v adolescenci.

Dospělost, stáří.

Vývojové poruchy ve vztahu k užívání návykových látek.

Metody výuky
Poslední úprava: DSVOBOD (07.06.2013)

Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě:

Přednášky:

Přednáška probíhá jednou za semestr 3 hodiny (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. Do přednášky je koncentrován přehled o teoretické části předmětu a jeho hlavních teoretických blocích. Těch je celkem 15 a přednáška má za cíl provést studenty touto strukturou a pomoci jim se v předmětu orientovat tak, aby spolu s domácí přípravou byli schopni zvládnout všechny požadavky.

Semináře:

Semináře probíhají jednou za semestr 3 hodiny a bezprostředně navazují na blok dané přednášky. Doplňují hlavní teoretické bloky mající formou přednášek o interkativní část zaměřenou na procvičení témat - cílem je kultivovat schopnost samostatného myšlení nad jednotlivými tématy, schopnost kritického náhledu na kontroverzní témata a schopnost vzájemně diskutovat a argumentovat. Účast na seminářích je povinná a sledována - docházka tvoří součást závěrečného hodnocení studentů.

Domácí příprava a rozšířené studijní opory:

Pro kombinovanou formu studia je v této zvláštní příloze sylabu připraven přehled a podklady pro domácí práci a přípravu studentů a podklady pro zvládnutí dílčích kroků tak, aby bylo možné naplnit požadavky spojené s absolvováním předmětu. Jedná se především o tyto oblasti:

a) rozšířená doporučená literatura,

b) domácí úkoly a doporučení pro domácí přípravu.

Rozšířené konzultační hodiny:

Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici ke konzultacím jednak na svém e-mailu a zároveň osobně, po předchozí domluvě.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.

 

Požadavky k absolvování předmětu:

a) 30% hodnocení (zápočet): docházka na semináře (100% účast na seminářích) nebo zpracování tématu v rámci domácí přípravy

b) 70% hodnocení (zkouška): závěrečný test znalostí základní pojmů a koncepcí

 

Výstupní hodnocení:

a) 100-85%: výborně

b) 84-70%: velmi dobře

c) 69-55%: dobře

d) 54% a méně: neprospěl

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK