PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie a speciální pedagogika v rehabilitaci - B01215 (Fyzioterapie)
Anglický název: Psychology and Education for People with Special Needs 1
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D.
Patří mezi: SZ FYZIO P
Atributy: Fyzioterapie
Teoretický předmět
Pořadí Název předmětu
Tématický okruh 1 (TO1)
1 a) Speciální pedagogika v rehabilitaci – předmět, vývoj, cíle a systém oboru b) Vztah a jeho význam v psychologii v rehabilitaci
2 a) Historie výchovy a vzdělávání, vývoj vzdělávání osob se zdravotním znevýhodněním b) Role psychologa v rehabilitačním týmu
3 a) Pedagogika Jana Amose Komenského, využitelnost jeho přístupu u osob s disabilitou b) Metody psychologické diagnostiky
4 a) Současné pedagogické směry, základní modely vyučování, alternativní modely výuky, využití těchto modelů ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta b) Terapeutické systémy v psychologii
5 a) Specifický přístup k osobám tělesně znevýhodněným a chronicky nemocným, somatopedie b) Výkonové testy v psychologii
6 a) Specifický přístup k osobám znevýhodněným v oblasti komunikace, logopedie, typy poruch řeči, vliv artikulace a motoriky b) Testy osobnosti
7 a) Komunikace a její význam v terapeutickém procesu a edukaci b) Psychologické projektivní metody
8 a) Alternativní a augmentativní komunikace b) Psychologická metodologie
9 a) Specifický přístup k osobám zrakově znevýhodněným, tyflopedie b) Kognitivní funkce – rozdělení, poruchy
10 a) Specifický přístup k osobám sluchově znevýhodněným, surdopedie b) Screeningové kognitivní testy
11 a) Specifický přístup k osobám mentálně znevýhodněným, psychopedie b) Paměť – druhy paměti, testy, poruchy
12 a) Etopedie – specifika klientů z této oblasti, základní rozdělení poruch chování b) Zrakově-prostorové funkce – popis, testy, poruchy
13 a) Specifický přístup k osobám s ADHD, problematika hyperaktivity v procesu fyzioterapie b) Exekutivní funkce – popis, testy, poruchy
14 a) Problematika osob s kombinovaným postižením b) Pozornost – popis, testy, poruchy
15 a) Problematika osob sociálně znevýhodněných a osob z odlišných kulturních a etnických skupin b) Sociální kognice – popis, testy, poruchy
16 a) Základní systém organizace péče o osoby s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy b) Rehabilitace kognitivních funkcí – fáze, přístupy
17 a) Kvalita života, možnosti ovlivnění úrovně kvality života, objektivní a subjektivního hlediska b) Efektivita kognitivní rehabilitace
18 a) Vhodný terapeutický přístup k osobám se speciálními potřebami podle typu disability b) Význam rodiny v terapii z psychologického hlediska
19 a) Andragogika b) Neuropsychologické důsledky poranění mozku
20 a) Základní přístupy k edukaci trivia ve speciální pedagogice b) Neuropsychologické důsledky cévních mozkových příhod
21 a) Poruchy učení, jejich rozdělení, základní přístupy k nápravě těchto problémů b) Psychologické poradenství a terapie v rehabilitaci
22 a) Pojem lateralita, její využití pro fyzioterapii b) Práce se stresem
23 a) Integrace dětí se speciálními potřebami do běžných škol, legislativa a praxe b) Trauma v psychologii
24 a) Integrace dospělých osob se speciálními potřebami na běžný pracovní trh, legislativa i praxe b) Psychohygiena
25 a) Inkluze, inkluzivní vzdělávání, sociální inkluze b) Supervize a intervize
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D. (22.05.2019)
Znalosti z psychologie a speciální pedagogiky studenti dokládají během teoretické SZZk před komisí.
Sylabus
Poslední úprava: MUDr. Bc. Petra Sládková, Ph.D. (22.05.2019)

Předmět je součástí SZZk.
Okruhy k teoretické ústní zkoušce jsou uvedeny v příloze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK