PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody literární vědy II (Evropské myšlení o literatuře) - AVS500170
Anglický název: Methods of Literary Science (European Thought on Literature) II
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D.
Je záměnnost pro: AVS500053
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (15.02.2024)
Metody literární vědy II
(četba a výklad odborného textu)


Kurs je koncipován jako doplnění k cyklu přednášek k literárněvědným metodám (Metody literární vědy I, ZS), účast na kterých však není podmínkou pro jeho absolvování. Kurs slouží jako úvod do literárněvědného myšlení: s jeho pomocí si studenti nejen ozřejmí základní pojmy poetiky, ale i nahlédnou do různých oblastí, jež jsou předmětem literárněvědného výzkumu. V neposlední řadě si také ujasní nástroje, jak postupovat při rozborech literárních děl, což může být cennou pomůckou při komponování vlastních odborných textů. Seznámí se s texty klasiků tzv. formální školy (B. Tomaševskij, R. Jakobson, B. Ejchenbaum, V. Šklovskij, J. Tyňanov); vývoj metodologie bude ukázán v jejích jednotlivých fázích, včetně vykročení za její původní vymezení a oblast.

Podmínkou pro získání atestace je kromě aktivní účasti na hodinách, vypracování referátu (popř. písemné práce v rozsahu 4–5 NS) a v případě potřeby test shrnující probranou látku.


V průběhu každé lekce si položíme otázky:
1. Jaké hlavní termíny a pojmy byste v textu vytyčili? Co tvoří hlavní teze vybrané statě?
2. Jak byste danou metodu charakterizovali a zobecnili? Co nového jste se dozvěděli o formalistickém přístupu k literatuře?
3. Obohatily vybrané texty vaše vnímání literatury?

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (02.02.2022)

Prameny – budou k dispozici ke studiu v knihovně J. Palacha na FFUK:

B. Ejchenbaum: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie, Triáda, Praha 2013. – Cs 151.5 Ejc – červ.

B. Ejchenbaum: O poezii, Sovetskij pisatěl, Leningrad. – S-5- 6906 - sklad

B. Ejchenbaum: O proze, o poezii, Chudožestvennaja litěratura, 1986 – Cs 11 Ejc – červ.

R. Jakobson: Poetická funkce, H+H, Praha 1995. – Cs 11 Jak červ.

B. Tomaševskij: Teorie literatury, Lidové nakladatelství, Praha 1970. – Cs 11 Tom – červ.

B. Tomaševskij: Pisatěl i kniga. Očerk těkstologii, Priboj 1928. – Cs 11 Tom červ.

J. Tyňanov: Literární fakt, Praha, Odeon 1988. – Cs 1 Tyn – červ.

 

 

 

Další literatura:

Erlich, Victor: Russian formalism. History-doctrine, The Hague, New York, Mouton 1980.

Steiner, Peter: Ruský formalismus. Metapoetika, Brno, Host 2011.

Wellek, René, Warren, Austin: Teorie literatury. Olomouc, Votobia 1996.

Miroslav Červenka: Obléhání zevnitř. Praha, Torst 1996.

Terry Eagleton: Úvod do literární teorie. Praha, Triáda 2005.

Umberto Eco: Jakobson a vývoj sémiotiky. in: týž: Mysl a smysl, Praha 2000, s. 9-34.

Юрий Лотман: Динамическая модель семиотической системы, ин: Ю. М.: Семиосфера, Искусство-Спб, Санкт- Петербург, 2001, с. 543-556.

формалисты-беллетристика: А. Разумова Путь формалистов к художественной прозе. http://magazines.russ.ru/voplit/2004/3/raz6-pr.html

Lev Losev: „Ezopský jazyk jako literární systém“. In: Nebezpečná literatura? (T. Pavlíček, P. Píša, M. Wögerbauer /eds./), Host, Brno 2012, s. 251-284.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (15.02.2024)

Podmínkou pro získání atestace je kromě aktivní účasti na hodinách, vypracování referátu (popř. písemné práce v rozsahu 4–5 NS) a v případě potřeby test shrnující probranou látku.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D. (15.02.2024)

Sylabus:

(21. 2.) Úvod: Formalismus dnes?  Úkoly a cíle semináře. Rozdělení referátů.

1. (28. 2.) předmět zkoumání. literatura a slovesnost. Б. В. Томашевский: „Определение по϶тики“; „Элементы стилистики“. in: Б. В. Т.: Теория литературы. По϶тика. Аспект пресс, Москва 1996, s. 22–33. Též na: http://rudocs.exdat.com/docs/index-11387.html?page=27 ; R. Jakobson: „Co je poezie?“. in: R. J.: Poetická funkce, HaH, Jinočany 1995, s. 23–33.

2. (6. 3.) básnický jazyk, tropy. Б. В. Томашевский: „Изменение значения слова“, c.d., s.34 –44.; R. Jakobson: „Kontury Glejtu“. in: R. J.: Poetická funkce, HaH, Jinočany 1995, s. 715–721.

3. (13. 3.) teorie prózy: umělecký postup, fabule a syžet, vypravěč. Виктор Шкловский: „Искусство, как прием“. Ин: В. Ш.: О теории прозы. Издательство Федерация, Москва 1929, с. 7–24; Борис Эйхенбаум:  Как сделана «Шинель Гоголя». ин Б. Э.: О прозе. О поэзии. – Л.: Худож. лит., 1986. – С.45-63, též na: http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichenmain.htm

4. (20. 3.) uvažování o básnickém slovu: zvuková stránka jazyka, základy versologie. Б. М. Эйхенбаум: О звуках в стихе, Жизнь искусства 1920, Но. 349-350, с. 2-3. Б. М. Эйхенбаум: О художественном слове / О литературе. Москва, Сов. писатель, 1987, с. 331-343; český překlad in: B. Ejchenbaum: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie, Triáda, Praha 2013, s. 25-29 a 11-21.

5. (27. 3.) literární druhy a žánry. Б. М. Эйхенбаум:„Путь Пушкина к прозе“ in: B. E.: Literatura, Priboj, Leningrad 1927, s. 5-18, též na: http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichenmain.htm. Юрий Тынянов: „Стиховые формы Некрасова“. Ин: Ю.Т.: Архаисты и новаторы, München, Wilhelm Fink Verlag 1967, též na http://az.lib.ru/t/tynjanow_j_n/text_010010.shtml

6. (3. 4.) dějiny literatury, problematika vývoje, literárněhistorické celky. Юрий Тынянов: „Литературный факт“. Ин: Ю.Т.: Архаисты и новаторы, München, Wilhelm Fink Verlag 1967, s. 5-29; též na: http://www.infoliolib.info/philol/tynyanov/litfact.html. Роман Якобсон: „О художественном реализме.“ in:  Работы по поэтике,  М. 1987, s. 387-393; též na: http://www.philology.ru/literature1/jakobson-87e.htm

7. (10. 4) textologie. varianty textu, jeho historie. Б. В. Томашевский: „История текста и истoрия литературы.“ in: Писатель и книга. Очерк текстологии. Прибой 1928, с. 130-140, též na: https://imwerden.de/pdf/tomashevsky_pisatel_i_kniga_1928_text.pdf. Борис Эйхенбаум: „Пять редакций «Машкарада»“. Ин: Б.Э.: О по϶зии, Ленинград, Советский писатель  1969, с. 215–234; http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichen_maskarad.htm

8. (17. 4.) teorie parodie. její význam ve vývoji literatury. Юрий Тынянов: Достоевский и Гоголь (К теории пародии), ОПОЯЗ 1921, https://imwerden.de/pdf/tynyanov_dostoevsky_i_gogol_1921__ocr.pdf Б. М. Эйхенбаум: Болдинские побасенки Пушкина, Жизнь искусства 1919, Но. 316-317, с. 2, též na: http://russianway.rhga.ru/upload/main/45_Eihenbaum.pdf

9. (24. 4.) tzv. literární život. role spisovatele, sociologie literatury. Борис Эйхенбаум: „Литературный быт.“ in: О литературе. Москва, Сов. писатель, 1987, С. 428-436, též na: http://www.philologos.narod.ru/eichenbaum/eichen_litbyt.htm. Борис Эйхенбаум: Писательский облик М. Горького, Красная газета 1927, Но. 351, с. 2, též na: https://imwerden.de/pdf/eichenbaum_moj_vremennik_marshrut_v_bessmertie_2001__ocr.pdf Борис Эйхенбаум: Легенда о зеленой палочке, ин: Э. Б.: О прозе, Л.: Худож. лит. Ленингр. отд-ние, 1969, С. 431—438, též na: http://philologos.narod.ru/eichenbaum/eichenmain.htm

10. (15. 5.) závěr. formalisté jako literární kritici. Юрий Тынянов: Литературное сегодня, Русский современник. — 1924. — № 1. — С. 292-306.http://www.philologos.narod.ru/tynyanov/pilk/ist16.htm Борис Эйхенбаум: В ожидании литературы, Русский современник 1924, но. 1, с. 280-290. Борис Эйхенбаум: Вместо «резкой критики», Ленинградская Правда, 3. 7. 1927, но. 149, с. 4, český překlad in: B. Ejchenbaum: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie, Triáda, Praha 2013, s. 243-252 а 257-259.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK