PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jazyk A - praktická jazyková cvičení III (ruština) - AVS100030
Anglický název: Language A - Practical Exercises III (Russian Language)
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D.
PhDr. Mgr. et Mgr. Natalie Rajnochová, Ph.D.
Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. et Mgr. Natalie Rajnochová, Ph.D.
Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D.
Záměnnost : AVS200020
Je neslučitelnost pro: ARJ100027
Je záměnnost pro: ARJ100027
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)
The subject is primarily intended for ÚVES students. The subject is not suitable for Erasmus+ exchange students without knowledge of Czech language, since the subject is taught in Czech. In order to participate in the course, a B2+ level in Czech is necessary. For students without knowledge of Czech are more suitable courses provided by the FFUK Language Center (ladislava.dolanová@ff.cuni.cz), where initial level A2 in Russian is required.
For the seminar JCIII (groups of Natálie RAJNOCHOVÁ, Ph.D., Ekaterina RYCHEVA, Ph.D.) initial level B1-B2 in Russian is required.
For the seminar JCIII (group of Veronika STRANZ-NIKITINA, Ph.D.) initial level A2 in Russian is required.


Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva
Cílem kurzu je dále rozvíjet konverzační schopnosti posluchačů a jejich schopnost aplikovat v praxi znalost ruské gramatiky. Průběžné opakování a probírání nové látky bude rozvíjet receptivní a produktivní řečové dovednosti studentů; bude kladen důraz na kontextualizaci podávané informace, stále více bude procvičováno kompenzační vyjadřování. Po absolvování kurzu student dokáže komunikovat s rodilým mluvčím, bezpečně rozumí středně náročným textům a také přednáškám svého studijního zaměření. Dokáže koncipovat text na probraná témata.

Vyučující: dr. Stranz-Nikitina
Cílem předmětu je rozvíjení konverzačních schopností (monologického a dialogického ústního projevu), receptivní a produktivní zvládnutí běžných konverzačních témat, zvládnutí odpovídající slovní zásoby. Dalším cílem je zdokonalení a zautomatizování čtení a psaní, rozvíjení schopnosti aplikovat v praxi znalost ruské gramatiky a porozumění středně obtížným textům a přednáškám v ruštině. Výstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni B1 Evropského referenčního rámce pro jazyky.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva

Brčáková D., Mistrová V., Stiessová J.: 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, Karolinum, 2003
HAVRÁNEK, B. a kol.: Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy. Praha 1961.
HORVÁTOVÁ, M. - ANFILOV, M.: Ruská konverzace. Praha 1997.
HŘÍBKOVÁ, R., HLAVÁČEK, A.: Ruský jazyk v kostce. Praha 2004.
LEŠKA, O., VESELÝ, J.: Přehled ruského tvarosloví. Praha 1987.
MRÁZKOVÁ, G., MORAVEC, J.: Ruská konverzace. Praha 1989.
ASTAFJEVA, N, NAUMOVIČ A,.: Sbornik trenirovočnych i kontrolńych upražněnij po russkomu jazyku.Minsk 1980.
BASKO, N. : Izučajem russkij. Uznajom Rossiju. Moskva 2005.
BAŠ, E.G. A KOL.: Korrektirovočnyj kurs russkogo jazyka. Moskva 1981.

Vyučující: dr. Stranz-Nikitina

Литература и прочие источники:

1. Hobzová, I.: Практические упражнения по фонетике русского языка. 2014. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html

2. Havránek, B. a kol.: Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy. Praha: SPN, 1961.

3. Rajnochová, N., Stranz-Nikitina, V., Rycheva E.: Современный русский язык. Практикум. Praha: Karolinum, 2022.

4. Leška, O., Veselý, J.: Přehled ruského tvarosloví. Praha: SPN, 1987.

5. Brčáková D., Mistrová V., Stiessová J.: 15 уроков по русской морфологии. Praha: Karolinum, 2003.

6. Mistrová, V. a kol.: Cvičebnice ruské gramatiky. Praha: Polyglot, 2004.

7. Žaža. (red.): Morfologie ruštiny I-II. Brno: Masarykova univerzita, 1996-1997.

8. Horvátová, M., Anfilov, M.: Ruská konverzace. Praha: Ekopress, 2004.

9. Rajnochová, N.: Domluvíte se rusky? Praha: NS Svoboda, 2009.

10. Кумбашева, Ю.: Человек в современном мире (учебное пособие по разговорной практике). Москва: Наука, 2006.

11. Старовойтова, И.: Ваше мнение. Москва: Наука, 2006.

12. Giger, M., Ďurovič, Ľ.: Paradigmatika spisovné ruštiny. Hláskosloví a tvarosloví. Praha: Karolinum, 2020.

Словари:

Rusko-česká elektronická slovníková databáze. Slovanský ústav Akademie věd České republiky. Dostupné z: http://slovnik.slu.cas.cz/slovnik/main/index_rcs.html

Velký česko-ruský slovník. Slovanský ústav Akademie věd České republiky. Dostupné z: http://slovnik.slu.cas.cz/slovnik/main/index_crs.html

Česko-ruský slovník. Praha: SPN, 1976.

Rusko-český slovník. Praha: SPN, 1978.

Velký česko-ruský slovník. Praha: Leda, 2005.

Velký kapesní rusko-český česko-ruský slovník. Praha: KPS, 2011. 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Výuka probíhá prezenčně.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva

Podmínkou atestace je úspěšně napsaný test.

 Vyučující: dr. Stranz-Nikitina

1. Prezence a aktivní účast v semináři

2. Příprava domácích úkolů

3. Absolvování průběžného testování a splnění závěrečného testu

4. Ústní pohovor (jedno z konverzačních témat)

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva

1. Cizinci v Rusku. Ovir. Druhové číslovky.
2. Na celnici. Používaní druhových číslovek s podstatnými jmény.
3. Pronájem bytu. Řadové číslovky.
4. Na koleji. Zlomky.
5. Jedeme na chatu. Souhrnná lekce na téma číslovky.
6. Podnikání v Rusku. Sloveso - úvodní lekce.
7. Opakovací lekce.
8. Práce a zaměstnání. Časování sloves.
9. Problémy současné ruské rodiny. Slovesný čas (1. část).
10. Děti. Slovesný čas (2. část).
11. Co zajímá dnešní ruskou mládež? Způsob sloves (1.část). Imperativ.
12. Naše parta. Způsob sloves (2. část). Kondicionál.
13. Opakovací lekce.

Vyučující: dr. Stranz-Nikitina

1. Opakovací lekce.

2. Systém školství v Rusku a v České republice. Gramatické kategorie, paradigmatika a klasifikace podstatných jmen. 

3. Školské instituce a různé koncepce vzdělávání. Moje univerzita. Produktivní a neproduktivní typy skloňování jako součást deklinačního systému ruštiny.

4. Výběr profese, hledání práce. Skloňování podstatných jmen mužského rodu.

5. Práce a nezaměstnanost. Skloňování podstatných jmen středního rodu.

6. Píšeme inzerát, dopis. Skloňování podstatných jmen ženského rodu.

7. Moderní rodina a její budoucnost. Akcentologická deklinační schémata.

8. Rodiče a děti. Problémy výchovy. Gramatické kategorie, paradigmatika a typy přídavných jmen.

9. Bydlení ve městě a na vesnici. Množné číslo přídavných jmen.

10. Hledání a pronájem bytu. Skloňování přídavných jmen.

11. Cizinci v Rusku. Návštěva úřadů. Jmenné tvary přídavných jmen.

12. Moje rodné město. Ruští turisté v Praze. Stupňování přídavných jmen.

13. Opakovací lekce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK