PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Synchronní struktura areálového jazyka II (ruština) - AVS100021
Anglický název: Synchronic Structure of Areal Language II (Russian Language)
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D.
Záměnnost : AVS200015
Je korekvizitou pro: AVS100025, AVS100017
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (20.06.2022)
Cílem kurzu je vytvořit základní přehled o syntaktickém systému současné spisovné ruštiny v porovnání s češtinou, a blíže se seznámit s problematikou mezijazykové asymetrie. Syntax bude pojímaná nejen jako jedna ze složek jazykového systému, ale také z hlediska komunikativního, což dovoluje zaměřit se na jazyk v procesu jeho fungování a užívání. Důraz je kladen na komparaci syntaktických prostředků obou příbuzných jazykových systémů v úzu a rovněž na systematizaci znalostí o strukturních ekvivalentech.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (09.10.2023)

Literatura

BAUER, J., MRÁZEK, R. a S. ŽAŽA. Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy II.  Praha: SPN, 1966.

BĚLIČOVÁ, H. a L. UHLÍŘOVÁ. Slovanská věta. Praha: Euroslavica, 1996.

ČESAL, B. a E. VYČICHLOVÁ. Cvičení z ruské syntaxe I. Plzeň: PF, 1996.

ČESAL, B. a E. VYČICHLOVÁ. Cvičení z ruské syntaxe II. Souvětí. Plzeň: PF, 1997.

FLÍDROVÁ, H. a S. ŽAŽA. Синтаксис русского языка в сопоставлении с чешским. Brno: Tribun EU, 2013.

HAVRÁNEK, B. a kol. Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy II. Praha: SPN, 1966.

KUBÍK, M. a kol. Русский синтаксис в сопоставлении с чешским. Praha: SPN, 1982.

MISTROVÁ, V. a kol. Cvičebnice ruské gramatiky. Praha: Polyglot, 2004.

ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: Masarikova univerzita, 1999.

БАБАЛОВА, Л., С. КОКОРИНА. Практикум по русской грамматике 2. Синтаксис простого и сложного предложения. Москва: Русский язык, 2011.

ГЛАЗУНОВА, О. Грамматика русского языка. Санкт-Петербург: Златоуст, 2010.

ЗОЛОТОВА, Г.А. Коммуникативные аспекты русского синтаксиса. Москва: УРСС, 2010.

ХИМИК, В. Практический синтаксис русского языка. Санкт-Петербург: Златоуст, 2001.

 

Další doporučená literatura

BARNETOVÁ, V., H. BĚLIČOVÁ-KŘÍŽKOVÁ, O. LEŠKA a Z. SKOUMALOVÁ. Русская Грамматика 2. Praha: Academia, 1979.

BĚLIČOVÁ, H. a J. SEDLÁČEK. Slovanské souvětí. Praha: Academia, 1990.

BĚLIČOVÁ, H. Sémantická struktura věty a kategorie pádu. Praha: Academia, 1982.

HRABĚ, V. Polovětné vazby a kondenzace „druhého sdělení“ v ruštině a v češtině. Praha: AV, 1964.

ZIMEK, R. Problematika spony v ruštině v porovnání s češtinou. Praha: SPN, 1963.

БУХАРИН, В. Коммуникативный синтаксис в преподавании русского языка как иностранного. Москва: Русский язык, 1986.

НОРМАН, Ю. Когнитивный синтаксис русского языка. Москва: Флинта, 2013.

Практический курс синтаксиса русского языка. Praha: SPN, 1977.

Русская грамматика II. Синтаксис. Москва: Наука, 1980.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (20.06.2022)

Atestace proběhne formou ústní zkoušky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (20.06.2022)

1. Úvod do předmětu. Základní syntaktické pojmy. Porovnání jazykového systému ruštiny a češtiny z hlediska systémových syntaktických shod a rozdílů.

2. Věta jako základní syntakticko-sémantický celek. Asymetrický větný model v ruštině.

3. Negace a větná struktura.

4. Sponové sloveso a jeho ekvivalenty.

5. Větné členy. Podmět.

6. Klasifikace predikátů. Odlišné slovesné vazby.

7. Charakteristika vedlejších větných členů.

8. Vyjadřování bytí a vlastnění.

9. Polovětné útvary a slovesné kondenzátory.

10. Aktuální členění. Slovosled.

11. Způsoby vyjádření objektivní a subjektivní modality.

12. Funkčně-sémantická diferenciace souvětí.

13. Koherence a koheze textu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK