PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitální technologie ve výuce cizích jazyků - AVES00963
Anglický název: Digital Technologies in Teaching of Foreign Languages
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (06.06.2023)
Výuka cizích jazyků je jednou z oblastí, kde se aktivně využívají různé moderní digitální technologie (ICT). Během realizaci kurzu studenti získají soubor praktických dovedností, které jim pomohou při jejich pedagogickém působení na středních školách a v dalším profesním rozvoji. Účastníci kurzu budou vytvářet moderní výukové materiály a používat různé digitální technologií.
Každý seminář se skládá z teoretické i praktické části: v první části student získává přehled o ICT požívaných ve výuce cizích jazyků, praktická část se zaměřuje na vytváření a prezentace moderních výukových materiálů.
Na seminářích se očekává aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty.
Na konci kurzu by student měl používat širokou škálu moderních informačních a komunikačních technologií - moderní prostředky prezentace výukového materiálu, formy hodnocení a metody organizace samostatné práce studentů.
Veškeré vytvořené materiály jsou součastí profesního portfolia studenta.
Kurz je založen na platformě Moodle 1.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)

Cíl kurzu - prezentace nových metod a způsobů učení prostřednictvím digitálních technologií, zlepšení kompetence budoucích učítelů v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi, rovněž podpoření inovační postupy vzdělavání a integrace digitálních technologií do výuky cizích jazyků.

V průběhu kurzu budou studenti využívat moderní technologie při výuce cizích jazyků, prakticky aplikovat techniky a metody výuky cizího jazyka, připravovat vlastní učební materiály dle pokynů vyučujícího.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)

Povinná literatura:

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.

Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 178 s.

Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. 

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. 

Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s

Stanley, G. Language Learning with Technology: Ideas for Integrating Technology in the Classroom (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press. 2013.

Vrba, J., Všetulová, M. Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství UP, 2003.

Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.

Zounek, J., Sudický, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012.

 

 

Doporučená literatura:

Bejček, M. Podpora výuky pomocí ICT nástrojů. Praha: Vysoká škola manaţerské informatiky a ekonomiky, 2007. 

Brdička, B. Jaká je budoucnost technologií ve vzdělávání? Učitelské noviny, 1997, č. 4, s. 19.

Bušová, L. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura, 2009-2010, r. 60, č. 1, s. 32–35.

Dostál, J. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, roč. 1, č. 1.

Drotár, P. Využívání informačních technologií ve výuce. Praha, 2008.

Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., Marešová, H. E- lerning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK, 2012. 

Kučerová, H. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha: Karolinum, 2017.

Marešová, H. ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol. E-pedagogium, roč. 2010, č. 3, s. 73–88.

Mcluhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. 2000.

Mičienka, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portal 2007.

Navrátil, P. S počítačem nejen k maturitě, 1. a 2. díl.. Kralice na Hané. 2013.

Pokorný, M. Digitální technologie ve výuce 1.díl. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media. 2009.

Schlebbe, K, 2018. Selecting digital children’s books: an interview study. Information Research 23(2). [online] http://www.informationr.net/ir/23-2/paper794.htm

Uhlířová, M. Edukační přínos informačních a komunikačních technologií. In Bártek, K., Dofková, R., et al. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje, 216-240, 2017.

 

Digitální informační zdroje:

Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020

Rámec digitálních kompetencí učitele [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele

Kompetenční model učitele pracujícího s ICT [online] https://publi.cz/books/220/files/KMU.pdf

Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů [online] https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21855/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.html

Portál Digitalní technnologie [online] https://portaldigi.cz/

Strategie 2030+ (Strategie vzdělávací vzdělávací politiky ČR) [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

The Digital Competence Framework 2.0 [online] https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework

Deklarace digitálního občanství [online]https://digikoalice.cz/deklarace-digitalniho-obcanstvi/

Učitel 21 - přehled digitálních kompetencí [online] https://ucitel21.rvp.cz

Učitelství na FF UK [online] https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/ffuk

Učitel Digital [online] http://ucitel.digital/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)

Požadavky ke zápočtu:

- pravidelná a aktivní účast ve výuce (max. 3 absence),

- vytvoření a předvedení vlastních prezentací a výukových materiálů (min. 3),

- prezentace aktuálního výzkumu k vybranému tématu,

- vedení učitelského portfolia (Mahara),

- průběžná evaluace kurzu dle zadání vyučujícího.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (19.05.2023)

Téma 1 (seminář 1) - Úvod. Strategie digitálního vzdělávání v České republice a ve světě. Role a cíle informačních technologií ve výuce cizího jazyka. ICT - typy, vlastnosti, klasifikace.

Téma 2 (seminář 2) - Praktické využití ICT ve výuce cizích jazyků na českých školách. Role ICT v přípravě učebních materiálů pro výuku cizích jazyků. Sociální sítě a počítačové hry ve výuce cizích jazyků.

Téma 3 (seminář 3) - Podpora distanční výuky. Distanční vzdělávání. Kombinované formy vzdělávání.

Téma 4 (seminář 4) - Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech. Tvorba pracovních listů.

Téma 5 (seminář 5-6) - Prezentace a procvičování slovní zásoby. Tvorba pracovních listů.

Téma 6 (seminář 7-8) - Prezentace a procvičování gramatických jevů. Tvorba pracovních listů.

Téma 7 (seminář 9) - Mluvení a psaní. Tvorba pracovních listů.

Téma 8 (seminář 10) - Čtení. “Trenažery” čtení. Tvorba interaktivního čtenářského deníku.

Téma 9 (seminář 11) - Hodnocení. Druhy aplikací pro hodnocení.

Téma 10 (seminář 12-13) - Tvorba výukových filmů.

_______

Sylabus je vytvářen v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK