|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (06.06.2023)
Každý seminář se skládá z teoretické i praktické části: v první části student získává přehled o ICT požívaných ve výuce cizích jazyků, praktická část se zaměřuje na vytváření a prezentace moderních výukových materiálů. Na seminářích se očekává aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty. Na konci kurzu by student měl používat širokou škálu moderních informačních a komunikačních technologií - moderní prostředky prezentace výukového materiálu, formy hodnocení a metody organizace samostatné práce studentů. Veškeré vytvořené materiály jsou součastí profesního portfolia studenta. Kurz je založen na platformě Moodle 1. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)
Cíl kurzu - prezentace nových metod a způsobů učení prostřednictvím digitálních technologií, zlepšení kompetence budoucích učítelů v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi, rovněž podpoření inovační postupy vzdělavání a integrace digitálních technologií do výuky cizích jazyků. V průběhu kurzu budou studenti využívat moderní technologie při výuce cizích jazyků, prakticky aplikovat techniky a metody výuky cizího jazyka, připravovat vlastní učební materiály dle pokynů vyučujícího. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)
Povinná literatura: Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 178 s. Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Skalková, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s Stanley, G. Language Learning with Technology: Ideas for Integrating Technology in the Classroom (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press. 2013. Vrba, J., Všetulová, M. Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství UP, 2003. Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. Zounek, J., Sudický, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012.
Doporučená literatura: Bejček, M. Podpora výuky pomocí ICT nástrojů. Praha: Vysoká škola manaţerské informatiky a ekonomiky, 2007. Brdička, B. Jaká je budoucnost technologií ve vzdělávání? Učitelské noviny, 1997, č. 4, s. 19. Bušová, L. Interaktivní tabule ve vyučování. Český jazyk a literatura, 2009-2010, r. 60, č. 1, s. 32–35. Dostál, J. Výukový software a počítačové hry – nástroje moderního vzdělávání. Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009, roč. 1, č. 1. Drotár, P. Využívání informačních technologií ve výuce. Praha, 2008. Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., Marešová, H. E- lerning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK, 2012. Kučerová, H. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha: Karolinum, 2017. Marešová, H. ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol. E-pedagogium, roč. 2010, č. 3, s. 73–88. Mcluhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. 2000. Mičienka, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portal 2007. Navrátil, P. S počítačem nejen k maturitě, 1. a 2. díl.. Kralice na Hané. 2013. Pokorný, M. Digitální technologie ve výuce 1.díl. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media. 2009. Schlebbe, K, 2018. Selecting digital children’s books: an interview study. Information Research 23(2). [online] http://www.informationr.net/ir/23-2/paper794.htm Uhlířová, M. Edukační přínos informačních a komunikačních technologií. In Bártek, K., Dofková, R., et al. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje, 216-240, 2017.
Digitální informační zdroje: Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020 Rámec digitálních kompetencí učitele [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele Kompetenční model učitele pracujícího s ICT [online] https://publi.cz/books/220/files/KMU.pdf Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů [online] https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21855/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.html Portál Digitalní technnologie [online] https://portaldigi.cz/ Strategie 2030+ (Strategie vzdělávací vzdělávací politiky ČR) [online] http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 The Digital Competence Framework 2.0 [online] https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework Deklarace digitálního občanství [online]https://digikoalice.cz/deklarace-digitalniho-obcanstvi/ Učitel 21 - přehled digitálních kompetencí [online] https://ucitel21.rvp.cz Učitelství na FF UK [online] https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/ffuk Učitel Digital [online] http://ucitel.digital/ |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)
Požadavky ke zápočtu: - pravidelná a aktivní účast ve výuce (max. 3 absence), - vytvoření a předvedení vlastních prezentací a výukových materiálů (min. 3), - prezentace aktuálního výzkumu k vybranému tématu, - vedení učitelského portfolia (Mahara), - průběžná evaluace kurzu dle zadání vyučujícího. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (19.05.2023)
Téma 1 (seminář 1) - Úvod. Strategie digitálního vzdělávání v České republice a ve světě. Role a cíle informačních technologií ve výuce cizího jazyka. ICT - typy, vlastnosti, klasifikace. Téma 2 (seminář 2) - Praktické využití ICT ve výuce cizích jazyků na českých školách. Role ICT v přípravě učebních materiálů pro výuku cizích jazyků. Sociální sítě a počítačové hry ve výuce cizích jazyků. Téma 3 (seminář 3) - Podpora distanční výuky. Distanční vzdělávání. Kombinované formy vzdělávání. Téma 4 (seminář 4) - Prezentace a procvičování fonetických jevů. Poslech. Tvorba pracovních listů. Téma 5 (seminář 5-6) - Prezentace a procvičování slovní zásoby. Tvorba pracovních listů. Téma 6 (seminář 7-8) - Prezentace a procvičování gramatických jevů. Tvorba pracovních listů. Téma 7 (seminář 9) - Mluvení a psaní. Tvorba pracovních listů. Téma 8 (seminář 10) - Čtení. “Trenažery” čtení. Tvorba interaktivního čtenářského deníku. Téma 9 (seminář 11) - Hodnocení. Druhy aplikací pro hodnocení. Téma 10 (seminář 12-13) - Tvorba výukových filmů. _______ Sylabus je vytvářen v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.
|