|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (16.02.2022)
S jednotlivými kulturními fenomény jsou studenti seznamováni prostřednictvím etnografického materiálu (literatura, audiovizuální pomůcky). Na šesti průřezových tématech (rodina a příbuzenství; genderové role; religiozita; rituální čistota; romství; sociální kontrola) jsou objasněny základní pojmy typické pro romistická bádání (paťiv X ladž; bori; mule atd.) Hlavním organizačním principem prezentace témat v obou navazujících peřdmětech je životní cyklus, v tomto předmětu je těžiště v období od mladé dospělosti po smrt a posmrtný život. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (16.02.2022)
Cílem je, aby studenti a) se orientovali v duchovní a hmotné kultuře tzv. slovenských Romů; b) byli schopnost interpretovat vybrané kulturní fenomény v kontextu romistické etnologie. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (16.02.2022)
Ústní zkouška, obsahující 3 otázky z probírané látky včetně četby a ostatních materiálů: 2 otázky na různá období životního cyklu + vždy 1 na průřezové téma. Žádná nesmí být zodpovězena nedostatečně. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (16.02.2022)
Literaturu a jiné výukové materiály (zejména terénní nahrávky a jejich přepisy, fotografie atd) mají studenti k dispozici přímo ve fakultní OneDrive prezentaci, kterou jim pedagog po zápisu do předmětu nasdílí. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (16.02.2022)
1. Mangavipen a bijav 2. Bori a její funkce v rodině 3. Bori, jídlo a čistota 4. Těhotenství a porod 5. Manželství, rodičovství, subsistence 6. Odloučení, přísaha, vězení 7. Stáří 8. Smrt, pohřeb, mulo 9. Reflexe terénních výzkumů 10. Rekapitulace průřezových témat I + II 11. Rekapitulace průřezových témat III + IV 12. Rekapitulace průřezových témat V + VI |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (14.02.2023)
Absolvování předmětu Etnologie slovenských Romů I (ASE 100371), na nějž bezprostředně navazuje. Nemusí však z něj uzatím nutně být splněn zápočet. Pro vstupní požadavky proto platí to co bylo řečeno u předchozího předmětu: Základy romštiny a romistiky. Ideální je předmět ve druhém ročníku Bc studia romistiky, kde je naplánován, nebo ve třetím ročníku. Obojí má své výhody: ve druhém ročníku je dobrou přípravou na terénní výzkum, který na závěr LS probíhá, ve třetím ročníku zase student lépe rozumí používaným nahrávkám v romštině. Předmět v minulosti absolvovali výjimečně i neromisté, ale chce to od nich zvýšené úsilí a nejlépe průpravu z nějakého příbuzného oboru. |