PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ruštiny - ARJ500024
Anglický název: Methodology of Teaching of Russian Language
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)
Kurz je interaktivní s důrazem na využívání moderních informačních technologií a za pomocí současných trendů ve výuce ruského jazyka. Studenti získají znalosti a dovednosti v oblasti oborové didaktiky ruštiny a seznámí se s nejnovějšími trendy ve výuce cizích jazyků.
Kurz je zaměřen na rozvoj dovedností studentů v oblasti didaktiky ruského jazyka a formování profesních a metodických dovedností budoucích učitelů.
Kurz je realizován prezenční formou, posluchači pravidelně docházejí a musí být přítomní na jednotlivých přednáškách.
Očekává se aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty.
Kurz je založen na platformě Moodle.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)

Cílem kurzu je seznámit studenty se základními informacemi o didaktice ruského jazyka. Kromě obecných a teoretických informací jsou součásti kurzu praktické rady pro budoucí učitele ruštiný jako cizího jazyka.

Studenti budou znát základní teoretické principy moderní didaktiky ruského jazyka a obsah základních pojmů; znát hlavní rozdíly mezi jazykovým systémem ruského a českého jazyka; umět předvídat možnou transpozici a předcházet typickým chybám spojeným s interferencí ruského a českého jazyka. Studenti získají znalosti, praktické dovednosti a schopnosti v oblasti výuky ruského jazyka; naučí se plánovat výuku a sestavovat programy kurzů; získají schopnost pracovat se vzdělávacími programy a výukovými komplexy a budou moct je kriticky hodnotit; budou schopni tvořit výukové materiály pro potřeby určité skupiny žáků.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)

Literatura:

  1. Čechová, I. Role informačních a komunikačních technologií v jazykové přípravě vysokoškolských studentů. Dizertační práce, MU FF Brno, Brno 2010.
  2. Bednaříková I. Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání, VUP Olomouc 2001
  3. Chráska M. Didaktické testy v práci učitele, Paido, Brno 1999 
  4. Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.
  5. Eger, L.; Bartopková H.: Studijní texty v distančním vzdělávání. Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc 2003.
  6. European Language Portfolio and language learning at university, 1. vyd. 2006, Praha: Cercles – CASAJC.
  7. Květop, K.: Základy distančního a online vzdělávání. České vysoké učení technické v Praze, Praha 2003.
  8. Little D., Perclová R.: Evropské jazykové portfolio, Metodická příručka pro učitele a školitele, MŠMT ČR, 2001
  9. Mikošek, M.: Technologie tvorby a využívání didaktických prostředků ve vzdělávání dospělých. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava 2003.
  10. Milková, E., Poulová, P.: E-learning a semináře k otázkám distančního vzdělávání na vysokých školách. Andragogika 4/2001, Čtvrtletník pro vzdělávání dospělých, 4. čtvrtletí 2001, s. 4, 16.
  11. Průcha, J.: Jak psát učební texty pro distanční studium. VŠB – Technická univerzita Ostrava, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství, Ostrava 2003.
  12. Průcha J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995. 
  13. Purm, R., Jelínek, S. a Veselý, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. 3. vyd., rozš. a upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003.
  14. Skalková, J. Obecná didaktika. ISV nakladatelství. 1999.
  15. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Univerzita Palackého, Olomouc 2002.
  16. Акишина А. А., Каган О. Е. Учимся учить. Для преподавателя русского языка как иностранного. М., 2002.
  17. Арутюнов А. Р. Теория и практика создания учебника русского для иностран- цев. М., 1990.
  18. Вагнер В. Н. Методика преподавания русского языка англоговорящим и фран- коговорящим. М., 2001.
  19. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М., 1990.
  20. Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования. Лингвистика и межкультурная коммуникация. Квалификация: лингвист, преподаватель. М., 2000.
  21. Государственный образовательный стандарт по русскому языку. Элементарный уровень. Базовый уровень. 1, 2, 3, 4 сертификационные уровни. М.: СПб., 1999– 2000.
  22. Гудков Д. Б. Межкультурная коммуникация: проблемы обучения: учеб. пособие. М., 2000.
  23. Живая методика для преподавателя русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 2009.
  24. Капитонова Т. И., Московкин Л. В. Методика обучения русскому языку как иностранному на этапе предвузовской подготовки. СПб.: Златоуст, 2006.
  25. Капитонова Т. И., Московкин Л. В., Щукин А. Н. Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному. М.: Русский язык. Курсы, 2009.
  26. Кодухов В. И. Русский язык как иностранный: учебное пособие. Л.: ЛГУ, 1985.
  27. Методика преподавания русского языка как иностранного / О. Д. Митрофанова, В. Г. Костомаров и др. М., 1990.
  28. Федотова Н.Л. Методика преподавания русского языка как иностранного. Практический курс. "Златоуст". М., 2013.
  29. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Высшая школа, 2003.
  30. Щукин А.Н. Современные интенсивные методы и технологии обучения иностранным языкам. М.: Филоматис, 2010.

______
Doplňující literatura:

  1. Hanzlíková, M.: Soft Skills a Evropské jazykové portfolio pro vysoké školy. In: Sborník příspěvků z II. konference projektu COMPACT. Brno, MU 2011, s. 67–72.
  2. Hyvnarová, P.: Glogging – moderní způsob sebevyjadřování s využitím multimediálních prostředků, bakalářská práce 2009, VŠE v Praze
  3. Janík, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. 
  4. Janík, T., Mužík, V., Šimoník, O. (ed.). Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sborník z konference konané 13.–14. září na PdF MU v Brně [CD-ROM]. Brno: MU, 2004. 
  5. Janíková, M., Vlčková, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. 
  6. Jelemenská, P., Sander, E., Kattmann, U. Model didaktickej rekonštrukcie : Impulz pre výzkum v oborových didaktikách. Pedagogika, 2003, roč. 53, č. 2, s. 190–201. 
  7. Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 
  8. Kansanen, P. Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 1, s. 48–57. 
  9. Maňák, J. Didaktika 1964–2004. Pedagogická orientace, 2005, roč. 15, č. 4, s. 7–15. 
  10. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál 2006. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. 
  11. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 
  12. Slavík, J., Janík, T. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika, 2006, roč. 56, č. 2, s. 168–177. 
  13. Slavík, J., Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4, s. 336–354. 
  14. Vyskočilová, E., Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 17–61.
  15. Быкова О. П. Учебные модули для работы с видеоматериалом // Русский язык за рубежом. 2009. №2. С.33-40.
  16. Гебель С.Ф. Использование песни на уроке иностранного языка. // ИЯШ, 2009. №5. С. 28-30.
  17. Китайгородская Г.А. Интенсивное обучение иностранным языкам: теория и практика. М.: Русский язык, 1992.
  18. Методика обучения русскому языку как иностранному. Л. В. Лысакова и др. СПб., 2000.
  19. Милославский И.Г. Культура речи и русская грамматика: курс лекций. М., 2002.
  20. Молчановский В. В., Шепелевич Л. Преподаватель русского языка как иностранного. Введение в специальность. М.. 2002.
  21. Пассов Е. И. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образова- ния. М., 2000.
  22. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. №2. С. 3-10.
  23. Протченко И. В., Черемисина Н. В. Лексикология и стилистика в преподавании русского языка как иностранного. М., 1995.

     

_____

Odkazy:

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (29.09.2021)

Požadavky ke zkoušce: 

- pravidelná a aktivní účast ve výuce (max. 3 absence), 

- vytvoření a předvedení vlastní prezentace,

- prezentace přehledu literatury a aktuálního výzkumu k vybranému tématu,

- závěrečný test z teoretického obsahu jednotlivých přednášek,

- vedení učitelského portfolia,

průběžná evaluace kurzu dle zadání vyučujícího.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (10.04.2022)

Téma 1 (přednáška 1) Výuka ruštiny jako cizího jazyka: současná situace, problémy a perspektivy. Požadavky na studium ruského jazyka v České republice a Rusku.

Téma 2 (přednáška 2) – Učebnice a učební materiály ruštiny jako cizího jazyka. Pracovní listy. Tvorba vlastních výukových materiálů.

Téma 3 (přednáška 3) – České učebnice a učební materiály ruštiny jako cizího jazyka.

Téma 4 (přednáška 4) – Výuka ruské fonetiky. Systém cvičení.

Téma 5 (přednáška 5-6) – Výuka ruské slovní zásoby. Systém cvičení.

Téma 6 (přednáška 7-8) – Výuka gramatiky ruského jazyka. Systém cvičení.

Téma 7 (přednáška 9) – Receptivní řečové dovednosti: poslech a čtení. Grafika, pravopis a interpunkce ruského jazyka. Systém cvičení.

Téma 8 (přednáška 10) – Produktivní řečové dovednosti: psaní a mluvení. Systém cvičení. Interaktivní řečové dovednosti.

Téma 9 (přednáška 11-12) – Testování. Hodnocení a sebehodnocení. Práce s chybou.

Téma 10 (přednáška 13) – Moderní počítačové technologie ve výuce ruštiny jako cizího jazyka.

 ____

Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. 

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK