PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika cizích jazyků - ARJ500023
Anglický název: Methodology of Teaching Foreign Languages
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (15.09.2021)
Kurz je interaktivní (viz kurz v Moodlu 2), neboť je vyučován s důrazem na využívání moderních informačních technologií a za pomocí současných trendů ve výuce cizího jazyka. Studenti získájí znalosti a dovednosti v oblasti oborové didaktiky cizího jazyka a seznamí se s nejnovějšími trendy ve výuce cizích jazyků.
Kurz je realizován prezenční formou, posluchači pravidelně docházejí a musí být přítomní na jednotlivých přednáškách.
Očekává se aktivní účast a zapojování do řešení a plnění různých praktických úkolů, sdílení a šíření výukových aktivit a dovedností mezi studenty.

Kurz je určen pro studenty navazujícího magisterského programu oboru Učitelství ruského jazyka pro střední školy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (11.07.2020)

Cílem kurzu je seznámit studenty se základními informacemi o didaktice cizího jazyka. Kromě obecných a teoretických informací jsou součásti kurzu praktické rady pro budoucí učitele cizího jazyka.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (11.07.2020)

Literatura:

  1. Čechová, I.: Role informačních a komunikačních technologií v jazykové přípravě vysokoškolských studentů, dizertační práce, MU FF Brno, Brno 2010 http://rvp.cz, Jitka Rambousková, Edu.Glogster, 30. 4. 2011
  2. Bednaříková I. Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání, VUP Olomouc 2001
  3. Chráska M. Didaktické testy v práci učitele, Paido, Brno 1999 
  4. Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.
  5. Choděra, R. a kol.: Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Praha: Editpress, 2001.
  6. Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.
  7. Eger, L.; Bartopková H.: Studijní texty v distančním vzdělávání. Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc 2003.
  8. European Language Portfolio and language learning at university, 1. vyd. 2006, Praha: Cercles – CASAJC
  9. Květop, K.: Základy distančního a online vzdělávání. České vysoké učení technické v Praze, Praha 2003.
  10. Little D., Perclová R.: Evropské jazykové portfolio, Metodická příručka pro učitele a školitele, MŠMT ČR, 2001
  11. Mikošek, M.: Technologie tvorby a využívání didaktických prostředků ve vzdělávání dospělých. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava 2003.
  12. Milková, E., Poulová, P.: E-learning a semináře k otázkám distančního vzdělávání na vysokých školách. Andragogika 4/2001, Čtvrtletník pro vzdělávání dospělých, 4. čtvrtletí 2001, s. 4, 16.
  13. Průcha, J.: Jak psát učební texty pro distanční studium. VŠB – Technická univerzita Ostrava, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství, Ostrava 2003.
  14. Průcha J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995. 
  15. Purm, R., Jelínek, S. a Veselý, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. 3. vyd., rozš. a upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003.
  16. Skalková, J. Obecná didaktika. ISV nakladatelství. 1999.
  17. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Univerzita Palackého, Olomouc 2002.
  18. Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования. Лингвистика и межкультурная коммуникация. Квалификация: лингвист, преподаватель. М., 2000.
  19. Государственный образовательный стандарт по русскому языку. Элементарный уровень. Базовый уровень. 1, 2, 3, 4 сертификационные уровни. М.: СПб., 1999– 2000.
  20. Современные педагогические технологии URL: http://www.ipkpro.aaanet.ru/ipk_texn.html .

 

Doplňující literatura 

  1. Hanzlíková, M.: Soft Skills a Evropské jazykové portfolio pro vysoké školy. In: Sborník příspěvků z II. konference projektu COMPACT. Brno, MU 2011, s. 67–72.
  2. Hyvnarová, P.: Glogging – moderní způsob sebevyjadřování s využitím multimediálních prostředků, bakalářská práce 2009, VŠE v Praze
  3. Janík, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. 
  4. Janík, T., Mužík, V., Šimoník, O. (ed.). Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sborník z konference konané 13.–14. září na PdF MU v Brně [CD-ROM]. Brno: MU, 2004. 
  5. Janíková, M., Vlčková, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. 
  6. Jelemenská, P., Sander, E., Kattmann, U. Model didaktickej rekonštrukcie : Impulz pre výzkum v oborových didaktikách. Pedagogika, 2003, roč. 53, č. 2, s. 190–201. 
  7. Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 
  8. Kansanen, P. Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 1, s. 48–57. 
  9. Maňák, J. Didaktika 1964–2004. Pedagogická orientace, 2005, roč. 15, č. 4, s. 7–15. 
  10. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál 2006. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. 
  11. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 
  12. Slavík, J., Janík, T. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika, 2006, roč. 56, č. 2, s. 168–177. 
  13. Slavík, J., Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4, s. 336–354. 
  14. Vyskočilová, E., Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 17–61.
  15. Пассов Е. И. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образования. М., 2000.
  16. Программа курса «Методика преподавания русского языка как иностранного». Для государственных университетов / сост. Г. И. Рожкова, И. Д. Морозова, С. И. Хавронина. М., 2002.

 

Odkazy:

  1. Stránky ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy http://www.msmt.cz
  2. Webové prostředí pro administraci školy http://www.abecede.cz
  3. Portál pro učitele http://www.spomocnik.cz
  4. iŠkola.cz - online školní informační systém http://www.iskola.cz 
  5. Česká škola http://www.ceskaskola.cz

Metody výuky
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (15.09.2021)

Požadavky ke zkoušce:

- pravidelná a aktivní účast ve výuce (max. 3 absence),

- vytvoření a předvedení vlastní prezentace

- prezentace přehledu literatury a aktuálního výzkumu k vybranému tématu,

- závěrečný test z teoretického obsahu jednotlivých přednášek

- vedení učitelského portfolia.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (03.10.2021)

  1. Výuka cizího jazyka: současná situace, problémy a perspektiva
  2. Didaktické zásady metod výuky cizího jazyka
  3. Výukové metody
  4. Prezentace a procvičování fonetických jevů
  5. Prezentace a procvičování slovní zásoby
  6. Výuka gramatiky cizího jazyka
  7. Poslech s porozuměním jako jedna ze základních řečových dovedností
  8. Rozvoj řečové dovednosti - čtení
  9. Rozvoj řečové dovednosti - mluvení
  10. Rozvoj řečové dovednosti - psaní
  11. Plánování a struktura hodiny cizího jazyka
  12. Testování a hodnocení
  13. Moderní počítačové technologie ve výuce cizího jazyka

 

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (01.10.2020)

Kurz je určen pro studenty navazujícího magisterského programu oboru Učitelství ruského jazyka pro střední školy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK