PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psaní textů v ruštině pro učitele - ARJ100062
Anglický název: Writing of Texts in Rusian Language for Teacher
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D.
PhDr. Mgr. et Mgr. Natalie Rajnochová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (26.01.2021)
Cílem semináře je jednak příprava studentů na psaní vlastních odborných, publicistických, administrativních, ale i uměleckých textů, jednak rozvíjení didaktických schopností práce s psaným textem v kontextu vyučování. Seminář je zaměřen na rozvíjení spisovného písemného projevu v ruském jazyce, tvořivého didaktického přístupu a praktických vyučovacích dovedností při psaní textů různých žánrů a při práci s nimi ve výuce ruštiny. V průběhu seminářů se studenti seznámí se základními principy funkčních stylů, rozšíří si slovní zásobu a budou samostatně sestavovat texty, které budou následně analyzovány ze stylistického a didaktického hlediska. Předmět předpokládá využití teoretických a praktických dovedností získaných v dosavadních jazykových a propedeutických seminářích. Po absolvování semináře by studenti měli být schopni psát texty na základě prostudovaného a analyzovaného materiálu, vyjádřit svůj názor na problematiku, napsat anotaci článku nebo knihy, využít osvojených gramatických, lexikálních a stylistických prostředků v písemném projevu, ale také pracovat s psaným textem při výuce ruštiny.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (26.01.2021)

PODMÍNKY UDĚLENÍ ATESTACE:

1. Prezence

2. Aktivní účast v semináři

3. Příprava referátů a domácích úkolů

4. Splnění závěrečného testu

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (26.01.2021)

Základní studijní literatura:

ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999.

ВЕБЕР, М.: Избранные произведения. Москва 1990.

ЛАПИН, В. В.: Методика написания исторического исследования. Москва 2006.

Методические рекомендации по разработке курсовых работ. Москва 2003.

РАДАЕВ, В.: Как организовать и представить исследовательский проект. 75 простых правил. Москва 2001.

Další odborná literatura:

HOLOUŠOVÁ, D.: Jak psát diplomové a závěrečné práce, Olomouc 2000.

ŠANDEROVÁ, V.: Jak číst a psát odborný text. Praha 2005.

ŠESTÁK, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha 2000.

ŠIMEK, D.: Od abstraktu do závěrečné práce. Olomouc 2002.

TAUFER, I. a kol.: Jak psát a obhajovat závěrečnou práci: bakalářskou, rigorózní, disertační, habilitační. Pardubice 2009.

АКИШИНА, А.: ФОРМАНОВСКАЯ, Н.: Этикет русского письма. Москва 2007.

АНОДИНА, Н. Н.: Деловое письмо: методика составления и правила оформления. Москва 2008.

БАБЕНКО, Л. Г.: Лингвистический анализ художественного текста: теория и практика. Москва 2006.

БАСАКОВ, М. И.: Как правильно подготовить и оформить деловое письмо. Москва 2006.

ЗАРЕЦКАЯ, Е. В.: Лингвостилистический анализ текста. Минск 1995.

ТЮПА, В. И.: Анализ художественного текста. Москва 2008.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (26.01.2021)

1. Základní funkční styly ruského jazyka. Didaktická práce s psaným textem v kontextu vyučování.

2. Publicistický styl.

3. Administrativní styl.

4. Odborný styl.

5. Umělecký styl.

6. Prostěsdělovací styl.

7. Práce s textem, zaměřená na zvládnutí grafického systému ruského jazyka.

8. Práce s textem, zaměřená na zvládání ruského pravopisu.

9. Metody realizace práce s textem ve výuce ruštiny.

10. Metody realizace práce s textem ve výuce ruštiny.

11. Metody realizace práce s textem ve výuce ruštiny.

12. Možnosti práce s adaptovaným textem. Vytváření vlastních materiálů – adaptace textu.

13. Opakovací lekce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK