PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologické poradenství II - APE520030
Anglický název: Pedagogical-Pychological Counseling II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (03.02.2021)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními diagnostickými metodami v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství.

The aim of the course is to acquaint students with basic diagnostic methods in the field of pedagogical-psychological counseling.<br>

SYLABUS

1. Pedagogická a psychologická diagnostika – přehled nejčastěji diagnostikovaných oblastí a přehled typů užívaných diagnostických metod.
2. Etické zásady užívání diagnostických metod, hranice diagnostických možností metod užívaných pedagogem.
3. Klinické diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza produktů klienta).

Cílem dalších okruhů předmětu je poskytnout studentům přehled metod užívaných pro jednotlivé diagnostikované oblasti:
4. Specifické vývojové poruchy učení a chování.
5. Poruchy autistického spektra.
6. Emoční poruchy, úzkostnost, depresivita.
7. Osobnostní dotazníky, projektivní techniky.
8. Diagnostika intelektu, pozornosti, paměti, tvořivosti.
9. Diagnostika školní zralosti.
10. Diagnostika profesní orientace.
11. Rodinná diagnostika.
12. Sociometrie.


DOPORUČENÁ LITERATURA

HRABAL, V. HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka<br>
s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002.<br>
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 2000.<br>
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000.<br>
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, l998. <br>
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007.<br>
ŘÍČAN , P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. <br>
SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015.<br>
SVOBODA, M.; HUMPOLÍČEK, P..; ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013.<br>
ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008.<br>
ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, l980.<br>
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Výuka v letním semestru 2020-21 bude probíhat až do odvolání on-line přes MS Teams na odkazu:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8bfa77ecaa5c4cd586fcce1baf846f98%40thread.tacv2/Pedagogicko-psychologick%25C3%25A9%2520poradenstv%25C3%25AD%2520II?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917

Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:
Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK